Posted on

by

in

LegaalRijden Demonstratie zaterdag 22 augustus in Den Haag

Read this post in:
🇬🇧English🇩🇪German🇫🇷 French

De burgemeester van Den Haag heeft toestemming gegeven aan Legaalrijden voor een demonstratie op zaterdag 22 augustus. De eerste demonstratie vóór legalisatie van emobiliteit in Nederland. Corona is er nog steeds en dus houden we ons aan de RIVM richtlijnen waarbij 1,5 meter afstand ten alle tijden de basisregel is.

Aanmelden
We zien aan de aantallen dat dit de grootste demonstratie voor legalisatie van LEV’s in Europa kan worden. Door de corona crisis is het essentieel dat we een goede inschatting kunnen maken van het aantal aanwezigen.  Deelname is gratis maar enige eis is dat iedereen zich moet aanmelden via ons Facebook Event of als je dat niet gebruikt via een berichtje naar vraag@legaalrijden.nl

[epcl_button label=”Facebook Event” url=”https://www.facebook.com/events/2162559820707285/” type=”outline” color=”blue” size=”regular” icon=”fa-calendar-check-o” target=”_blank” rel=”dofollow”][/epcl_button][epcl_button label=”Teken de petitie” url=”https://legaliseerplevs.petities.nl/” type=”outline” color=”blue” size=”regular” icon=”fa-calendar-check-o” target=”_blank” rel=”dofollow”][/epcl_button]

Tekst gaat door onder foto.

Zaterdag 22 Augustus

Zaterdag 22 augustus verzamelen we vanaf 10:30 uur op de Laan van Reagan en Gorbatsjov, op loopafstand van Den Haag centraal. Om 11:30 uur starten we met de group ride richting Scheveningen. In Scheveningen houden we een korte stop voor achterblijvers, om vervolgens terug te rijden naar het centrum van Den Haag. De lengte van de route is 11 kilometer zodat LEV gebruikers met een kleiner bereik ook kunnen deelnemen. Eindpunt is het Buitenhof. Daar is ook ruimte voor eventueel media momenten en een 1,5 meter groepsfoto. De demonstratie verplaatst zich ten alle tijden over het fietspad.

Benieuwd wat je kunt verwachten? Bekijk hier een fotogallerij met een impressie van de demonstratie in Berlijn 2018.

10:30 Verzamelplaats Laan van Reagan en Gorbatsjov
11:30 Vertrek groupride.
12:10 Aankomst Hofplaats

Regels:

  • Het gebruik van je licht elektrische voertuig is alleen toegestaan tijdens de demonstratie ride.
  • Gebruik je voertuig alleen tijdens de route, en niet voor of na de demonstratie.
  • Je dient een geldige WAM verzekering te hebben voor een personenauto of scooter om legaal mee te rijden. Zoniet kun je aanhaken bij het Buitenhof.
  • Houd ten alle tijden 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Een helm is verplicht voor alle deelnemers.
  • Er rijden teamcaptains in oranje hesjes en politie mee, luister naar hen.
  • Baldadig, te snel of gevaarlijk rijgedrag wordt niet getolereerd.
  • Een teamcaptain rijdt voorop en bepaalt de snelheid en route.
  • Je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid.

#legaalrijden

[bctt tweet=”Heb je een elektrische step, onewheel, euc of elektrisch skateboard? Rij mee met de demonstratie op zaterdag 22 Augustus in Den Haag! “]

 

Nederland Loopt Achter!

Dankzij vooruitgangen in techniek is er een reeks aan nieuwe voertuigen ontstaan genaamd LEV’s, Licht Elektrische Voertuigen. Zoals de elektrische step, elektrisch skateboard, Onewheel en Monowheel. Deze elektrische voertuigen zijn geen kinderspeelgoed zoals een Hoverboard, maar gericht op de volwassen forens en bieden serieuze voordelen zoals zeer laag energieverbruik, geen uitstootgassen, lage aanschafkosten en vooral: snellere reistijden.

Nu rijden er veel (onverzekerd) rond en riskeren een boete en/of inbeslagname. Legalisering laat al jaren op zich wachten. Het ministerie heeft onderzoeksbureaus ingehuurd die rapporten hebben opgesteld over LEV’s met achterhaalde en misleidende informatie. Zelfs door het TNO. LEV gebruikers zijn in deze rapporten niet of nauwelijks gehoord en worden genegeerd. Tweede Kamerleden krijgen rapporten te zien waarin geen LEV gebruikers worden afgebeeld maar kinderen met kinderspeelgoed zoals hoverboards van €200. Hoverboards waarvan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in 2018 al het advies gaf om ze uit de handel te nemen omdat ze brandgevaarlijk zijn.

Nederland is ook vrijwel het enige land wat neigt naar keuringen, kentekens en losse verzekeringen. Het lijkt wel of de komst van dit soort voertuigen de RDW en de verzekeraars aan het werk moet houden. In België is het – anders dan in Nederland – sinds oktober 2016 expliciet toegestaan om met deze voertuigen op de openbare weg te rijden en ben je ongeacht het voertuig automatisch verzekerd via je aansprakelijkheidsverzekering. We noemen dit het Belgische model. Het is het minst omslachtig en werkt prima bij onze zuiderburen. Daarbij is er ook nog zoiets als een gelijkheidsbeginsel, iemand op een fiets of een e-bike mag in Nederland gewoon onverzekerd rondrijden. Waarom moeten LEV gebruikers aan zoveel eisen voldoen? Niemand snapt het, ook niet omdat er aantoonbaar veel minder ongevallen zijn onder LEV gebruikers (nihil) dan onder fietsers.

Wat willen wij?

  • De mogelijkheid om licht elektrisch vervoer via een AVP te verzekeren.
  • Licht elektrisch vervoer toestaan op het fietspad, met een maximum snelheid van 25 km/u. Net zoals de fiets of de e-bike
  • Geen typegoedkeuring, of kenteken plicht. Er zijn zoveel soorten voertuigen, dat de RDW dit in de praktijk niet aan kan qua kennis en mankracht.
  • Een minimum leeftijd vanaf 16 jaar i.v.m. verkeersinzicht en aansprakelijkheid.
  • Helmplicht bij licht elektrische voertuigen: afhankelijk van de learning curve. Niet voor een elektrische step, wel voor balansvoertuigen zoals elektrisch skateboard en eenwielers zoals de Onewheel.
  • Verplichting vanuit de winkels (retail) om de consument goed te informeren.

Over Ons

LegaalRijden.nl vertegenwoordigt de gebruikers en discussieert met politieke partijen, het ministerie van I&W, verzekeraars en nieuwsorganisaties over de pijnpunten en mogelijke oplossingen met betrekking tot legalisatie van Persoonlijke Lichte Elektrische Voertuigen die we zelf liever elektrische verplaatsingsvoorwerpen noemen.

21 reacties op “LegaalRijden Demonstratie zaterdag 22 augustus in Den Haag”

  1. Lex avatar
    Lex

    Mooi initiatief!
    Paar taaldingetjes:
    “Een teamcaptain rijdt voorop en bepaald de snelheid en route.”= bepaalt.
    “Verplaatsingsvoorwerp” – waarom niet de Belgische term “verplaatsingstoestel”?
    of gewoon: “vervoermiddel”.

  2. Daan de Koning avatar
    Daan de Koning

    Laten we hopen dat het zin heeft!
    Nederland loopt ernstig achter op veel andere Europese landen op dit gebied. Onverzekerd rondrijden is voor niemand leuk.

  3. Ik avatar
    Ik

    Ga fietsen

    1. ikke avatar
      ikke

      Ga e-skaten 🙂

  4. Joost avatar
    Joost

    Mijn stel heeft niet zo veel acciradius. Kan maximaal 8 km. Kan je ook tussentijds stoppen?

    1. Joost avatar
      Joost

      Elektrische step: ridd e step.

    2. Matthijs avatar
      Matthijs

      Waarom stoppen als je tussentijds ook kunt steppen, het is tenslotte een step 😉

  5. Rien avatar
    Rien

    Hallo beste vrienden,
    Ik wil in principe graag meerijden, Maar ben op 22 augustus buiten Nederland. Bovendien ben ik bang dat ik met mijn 79 jaar op de monowheel een beetje uit de toon val. Ik beleef in ieder geval veel plezier aan het monowhelen.
    Ik wens jullie heel veel succes met de demonstatie en laten we hopen, dat die rekels in Den Haag eindelijk eens wakker worden en beseffen, dat de PLEV’s een uitstekend alternatief zijn voor het steeds drukker wordende verkeer in allerlei binnensteden. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere voordelen van PLEV’s die al veelvuldig genoemd zijn.
    Nogmaals heel veel succes en hartelijke groet,

    Rien

    1. Hector avatar
      Hector

      Beste Rien, namens iedereen uit de PLEV community kan ik je melden dat jij zeker niet uit de toon zou vallen als je had meegereden. Hartelijk dank voor je bericht en wellicht tot een volgende keer.

      Vriendelijke groet,

      Hector

  6. GP avatar
    GP

    Is het ook toegestaan met eigen fabricage e-skateboard te komen? Of kan ik dan beter aansluiten bij binnenhof?

    1. Peter avatar
      Peter

      Ja hoor geen probleem, zolang je maar voldoet aan de eisen van de demonstratie.

      1. Michael avatar
        Michael

        Ik zal er zijn. Hopen op droog weer.
        Overheid wil toch minder CO2 en stikstof uitstoot. Geef ons dan de keuze om ook legaal klein elektrisch voertuigen te gebruiken. Kunnen we wat vaker de auto thuis laten en hoeven we in deze corona tijdperk niet altijd het openbaar vervoer te pakken.

  7. jan avatar
    jan

    Voor de Stint was er ook geen type goedkeuring “nodig”. Zie wat er is gebeurd… Slechte eis dus.

    1. Peter avatar
      Peter

      Op een e-step ga je geen 12 kinderen vervoeren. Dan zou je ook fietsen en e-bikes moeten gaan keuren.

  8. Edwin van de Wouw avatar
    Edwin van de Wouw

    Je dient een geldige WAM verzekering te hebben voor een personenauto of scooter om legaal mee te rijden. Zoniet kun je aanhaken bij het Buitenhof.

    WTF is dit in eens?

    Kom met oplossingen ipv je aanhaken bij het Buitenhof dat staat nergens op.

  9. Edwin van de Wouw avatar
    Edwin van de Wouw

    PS De WA verzekering die je heb van je auto of brommer etc zijn geldig voor het voertuig waar je deze voor afsluit en niet voor LEVs dus dit klopt echt niet.. wie heeft dit bedacht? eist dit?

    1. Peter avatar
      Peter

      Hoi Edwin, nadat de demo is goedgekeurd door de burgemeester kwam die eis er een week later bij. De eis is volgens ons afkomstig van gemeente Den Haag en ontvingen we via de politie. We vermoeden dat ze daarmee willen voorkomen dat ze aansprakelijk gesteld worden en dat de verantwoordelijkheid zo expliciet bij de gebruikers ligt. Toen we nog bezig waren met de demonstratie in Amsterdam had het OM een vrijstelling voor iedereen geregeld. Waarom dat nu niet meer kan is voor ons niet duidelijk. Wij gaan gewoon rijden en voorzichtig doen. Dan komt het vast wel allemaal goed. We hebben het Verbond van Verzekeraars ook gevraagd of ze niet iets kunnen verzinnen voor alle deelnemers tijdens de demo, maar tot nu toe hebben we nog geen reactie gekregen. Het mag van de gemeente, de politie en het OM dus een verzekering voor iedereen tijdens de demo zou wat ons betreft niet zo ingewikkeld moeten zijn. Maar misschien denken we wel te simpel.

      1. Lex avatar
        Lex

        Het betekent dat je dus een scooter of auto moet bezitten om mee te mogen doen?
        Of begrijp ik het verkeerd?
        We willen demonstreren voor legalisatie zodat we ons kunnen verzekeren, maar we kunnen niet demonstreren omdat we niet verzekerd zijn?

        1. Peter avatar
          Peter

          Ik denk dat ze vooral willen voorkomen dat de gemeente aansprakelijk gesteld gaat worden als er iets mis gaat. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en helaas hebben we ook niks gehoord van het Verbond van Verzekeraars. Je mag in Nederland wel onverzekerd rondrijden op een fiets maar voor een legaal rondje door Den Haag op een e-step of LEV moet je blijkbaar een scooter en autorijbewijs hebben.

  10. Rien avatar
    Rien

    Beste LEV rijders,
    Als oudere mono wheelrijder wil ik geheel vrijblijvend een raad meegeven voor de demonstratie van 22 augustus as. en dit sluit ook aan op wat PETER hiervoor opmerkt: “GEWOON RIJDEN EN VOORZICHTIG DOEN”. Ga niet stunten en kunstjes uithalen, maar laat het publiek zien dat LEV’s gewone en veilige vervoermiddelen zijn om van A vice versa naar B te komen.
    Dit wilde ik nog even kwijt en nogmaals veel succes gewenst.
    Met vriendelijke groet,

    Rien

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *