De mensen die al maanden in hun Lime app zitten te F5’en om de komst van elektrische Lime deelsteps in Nederland niet te missen moeten we helaas teleurstellen. Sinds gisteren zijn er inderdaad Lime deelsteps zichtbaar in Nederland via de Lime app in Delft maar deze zijn nog niet te huur.
We hebben van Lime deelsteps gekregen om de petitie te promoten. Dat wil zeggen op beurzen, manifestaties, bij gemeentes, in Den Haag, group rides, demonstraties en vul zelf maar in. Lime steunt ons en wij steunen Lime.
Doel is om te laten zien dat de deelsteps van nu veilige volwaardige vehicle grade oplossingen zijn om van A naar B te reizen. We hebben de allerlaatste 3.1 versie van Lime gekregen om uitgebreid te testen en zullen daar hier ook regelmatig updates over schrijven.
We kregen gisteren maar ook vandaag meteen het verwijt dat we onze ziel hebben verkocht aan Lime. We staan open voor alle vormen van klein elektrisch vervoer en vinden veiligheid erg belangrijk. Daar praten we ook veelvuldig over en niet alleen met leveranciers van deelsteps. We proberen via de petitie zo eerlijk mogelijk weer te geven hoe de wereld van urban mobility eruit ziet. Het zou raar zijn als we negatieve kanten negeren. Als we het enigszins gevaarlijk zouden vinden dan zouden we hier niet aan beginnen.
Berichten over ongevallen met deelsteps benoemen we ook. Het is lastig dat de oorzaak er vaak niet bij staat. Dat maakt het eenzijdig en nogal makkelijk om de deelstep in een bepaalde hoek te duwen. We hebben ons de afgelopen tijd uitvoerig verdiept in de wereld van de deelsteps en dan blijkt dat de ongevallen die plaatsvinden vaak veroorzaakt worden door mensen onder invloed, meerdere mensen op 1 deelstep en kamikaze gedrag. We zien ook dat leveranciers van deelsteps er alles aan doen om veiligheid voorop te stellen. Ze snappen ook wel dat als al hun klanten verongelukken het deelstep tijdperk snel voorbij is. Daar zit niemand op te wachten. Opvallend is wel dat de meeste ongelukken s’avonds plaatsvinden en dat de gebruikers vaak onder invloed zijn. Wat ook opvalt is dat de ongevallen bijna altijd eenzijdig zijn. Dat zijn feiten in plaats van een kop in een krant dat er veel ongevallen zijn met deelsteps.
Wat we ook zien is dat de technische innovatie bij deelsteps zeer snel vooruit gaat, we zien ook dat deelsteps steeds veiliger worden. Zo ook de deelstep die we nu van Lime testen. Dat zou net zo goed een deelstep van Bird of DOTT kunnen zijn. We maken geen onderscheid maar Lime is wel de eerste deelstep verhuurder die met ons om de tafel ging zitten en dat waarderen we zeer. Maandag praten we met Bird omdat we samen een doel hebben, klein elektrisch vervoer zo snel mogelijk legaal maken in Nederland wat we lopen behoorlijk achter. Zo erg zelfs dat we inmiddels echt het laatste land zijn in Europa waar je niet met een deelstep mag rondrijden. In de Lime app ontdekten we ze inmiddels ook al in Londen.
Geef een reactie