Bird, Bolt, Dott, Lime, Tier en Voi, leveranciers van deelsteps die samenwerken onder de naam Micro-Mobility for Europe (MMfE) beweren dat de ongevallen met deelsteps in Europa de afgelopen twee jaar gedaald zijn met 60%. Dott beweert zelfs dat ongevallen met privé e-steps in Engeland een twee keer zo hoog risico hebben ten aanzien van deelsteps.
Private e-scooter incidents have a twice as high fatality risk, according to MMfE. In the UK for instance, private e-scooters are reported to be involved in 82% of all e-scooter casualty collisions.
Dat kunnen ze wel beweren maar er zijn in Engeland op dit moment 20.500 deelsteps in de vorm van een pilot en meer dan 1 miljoen privé e-steps. Dat er dan meer ongelukken gebeuren bij persoonlijk gebruik (owned) van e-steps lijkt ons helder.
Micro-Mobility for Europe (MMfE) zegt tegen de media dat 82% van de e-step ongevallen in het VK een privé e-step betreft. Dat er 20.500 deelsteps zijn versus 1 miljoen (owned) privé e-step gebruikers verzwijgen ze.
Als we verder even inzoomen op de feiten met gegevens van de Engelse overheid blijkt al gauw dat de ongevallen met deelsteps in Engeland hoger zijn bij privé gebruik.
In een aantal gebieden waar in 2021 testen met deelsteps hebben plaatsgevonden, heeft de politie bij ongevallen onderscheid gemaakt tussen deelsteps en privé e-steps. De bovenstaande tabel laat zien dat er meer ongelukken zijn geregistreerd met deelsteps 116 privé versus 127 bij deelsteps. waarbij we graag willen benadrukken dat deelsteps in deze gebieden ook nog eens in de minderheid waren ten opzichte van privé e-steps. Daarbij ook de aantekening dat de Metropolitan police in bepaalde gebieden geen onderscheid heeft gemaak tussen owned en deelsteps maar het laat wel zien dat de leveranciers van deelsteps leugens verkopen.
Het is dezelfde deelstep coalitie die ervoor heeft gezorgd dat de e-step het predikaat gevaarlijk heeft gekregen. De meeste ongevallen vonden de afgelopen jaren plaats door en met deelsteps. Ze zorgen niet alleen voor ongelukken maar ook voor overlast. Veel Europese steden waaronder Parijs en Brussel zijn de deelsteps inmiddels meer dan zat en willen ze verbieden.
De leveranciers van deelsteps grijpen dat nu aan om persoonlijk gebruik van e-steps in de media te framen als gevaarlijk door het ware verhaal te verzwijgen.
De meeste e-step ongevallen in o.a. Frankrijk, Duitsland en België zijn de afgelopen jaren veroorzaakt door deelsteps. Door te goochelen met cijfers zijn die ongevallen op het moment dat wereldsteden deelsteps dreigen te verbannen ineens 60% gedaald? Trap er niet in.
Deelsteps geven in alle Europese steden overlast en ongevallen en daarbij heb je er als land helemaal niks aan want de opbrengsten van de verhuur van deelsteps verdwijnen allemaal naar het buitenland. Zelfs bij bedrijven die zich voordoen als Nederlands.
Foto bron: commissie i&W
Geef een reactie