Vanmiddag was het debat over het LEV-kader. Net als voorgaande debatten zat er ook vanmiddag geen nieuws in. Er is in Europa en in Nederland geen ervaring met LEVs en daarom blijft de minister ze verbieden. E-steps kunnen volgens de Minsiter worden toegelaten via een keuring van de RDW. Dat is nu ook al het geval en er is er nog geen een door de keuring gekomen. Althans geen een die er niet uitziet als een invalide voertuig.
Volgens de minister is bij een ongeval met een e-step schade aan derden te verwachten daarom moet er een WAM-verzekering op een e-step. Bij een e-bike is dat niet nodig omdat het een fiets is qua wetgeving. Dat er onder de laatste groep de meeste ongevallen en doden vallen is blijkbaar geen issue.
Er lopen volgens de minister op dit moment 3 aanvragen van fabrikanten die een e-step toegelaten willen krijgen. Deze voldoen volgens de minister ook niet aan de RDW eisen. De minister vraagt zich ook af waarom ze niet meer aanvragen van LEV fabrikanten heeft ontvangen.
Dat komt omdat ze in 18 EU-lidstaten gewoon wel zonder problemen en keuringen de weg op mogen. Fabrikanten gaan niet aan de extreme Nederlandse eisen voldoen, exclusieve eisen van een mini landje met een kleine afzetmarkt. Dat hebben we ook van een aantal grote LEV fabrikanten bevestigd gekregen.
De VVD herhaalde in het debat steeds dat er 1,5 miljoen e-steps in Europa rondrijden. Dat zijn er volgens onze bronnen aanzienlijk meer. Alleen al in Frankrijk reden er in 2020 al 2 miljoen e-steps rond en dat zijn er een jaar later vast niet minder geworden.
Ondertussen rijden er in Nederland 150.000 e-steps onverzekerd rond en dat worden er alleen maar meer. Als je als Nederlander naar het buitenland gaat ben je in de landen waar ze al wel zijn toegestaan ook onverzekerd. Dat is al meer dan twee jaar zo. LEVs zonder stuur zijn vooralsnog uitgesloten van het LEV kader.
Via ons Instagram account kan je een compilatie van het debat terugkijken.
Geef een reactie