Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil (net als nu) de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als onafhankelijke goedkeuringsinstantie aanstellen voor het toelaten van bijzondere bromfietsen. De RDW moet alle Lichte Elektrische Voertuigen zoals de e-step beoordelen voordat ze de openbare weg op mogen. Goedgekeurde voertuigen krijgen in het nieuwe LEV-kader een
nationale typegoedkeuring.
Om een indruk te krijgen van een paar LEVs die de RDW tot nu toe wel heeft goedgekeurd moet je even naar het bovenstaande plaatje kijken. Laat het even op je inwerken. Door de aangescherpte toelatingseisen voor bijzondere bromfietsen In Nederland zijn er nog steeds geen Lichte Elektrische Voertuigen toegelaten die je nu al ziet rondrijden in de rest van de wereld. Er zijn enkele “bijzondere bromfietsen” door de RDW-keuring gekomen zoals de bovenstaande voorbeelden maar die voertuigen wil niemand hebben en sommige fabrikanten zijn inmiddels al failliet.
Kijk vervolgens naar het bovenstaande plaatje. Dit zijn enkele e-steps die met geen mogelijkheid door de RDW keuring komen omdat ze niet voldoen aan de eisen van de overheid. Dit zijn LEVs die je nu al in tenminste 18 Europese lidstaten ziet rondrijden en je kan ze daar gewoon verzekeren via je aansprakelijkheidsverzekering. In Nederland zijn ze nog steeds verboden en als de politie je erop ziet rijden krijg je een boete en als ze je daarna nog een keer staandehouden nemen ze je e-step in beslag en krijg je nog een boete. Vervolgens veilt de overheid je e-step om hem daarna op straat nogmaals in beslag te kunnen nemen.
RDW
De instantie die in opdracht van de overheid jarenlang e-steps van de weg heeft weten te houden krijgt in het nieuwe LEV kader weer de bevoegdheid om LEVs te keuren. Grootse probleem is dat ze LEVs gelijk willen stellen aan een bromfiets. Ze noemen het ook nog steeds een bijzondere bromfiets. Alle fabrikanten van LEVs die wij de afgelopen jaren spraken vinden de keuringseisen van de Nederlandse overheid krankzinnig en willen er ook niet aan meewerken. De fabrikanten geven aan dat hun LEVs niet aan te slepen zijn in de rest van de wereld en een mini landje met zulke afwijkende eisen nemen ze niet serieus. Het is ook niet interessant om voor een klein land als Nederland het productieproces aan te passen. Wat we vervolgens zien zijn Nederlandse verzekeraars die e-steps aan het ontwerpen zijn. In de hoop dat ze door de RDW-keuring komen en zoveel mogelijk verzekeringen met bromfiets plaatjes (stickers) te kunnen verkopen. Het gaat niet om handige mobiliteit voor mensen maar het is blijkbaar gewoon handel.
Zelfregulering
De Europese machine richtlijn of via zelfregulering via retailers van LEVs (net zoals een fietsenwinkel) lijkt ons logischer voor LEVs tot 50 kilo. Alles wat netto meer weegt dan 50kg heeft bij een calamiteit significant meer impact. Bij dergelijke zwaardere voertuigen ligt een extra controle van de RDW en een kenteken ook meer voor de hand. Nu is het zo dat een elektrische bakfiets die al gauw het gewicht heeft van 20 e-steps gewoon onverzekerd mag rondrijden en de mogelijke impact bij een ongeval hoor je niemand meer over.
Voor wie belangrijk?
Dat de RDW opnieuw LEVs gaat keuren is vooral belangrijk voor fabrikanten en importeurs van bijzondere bromfietsen (LEVs). Het is nu nog onduidelijk wat de keuringseisen zullen zijn. Door de RDW aan te stellen als keuringsinstantie geef je als het ware een blanco cheque. Niemand weet of de huidige keuringen versoepelt zullen worden. De technische eisen voor het kader Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) komen op een later moment aan de orde. Het kan zomaar zijn dat de keuringen veel weg zullen hebben van de huidige keuringen. Dan komt er nog steeds geen een e-step door de keuring. Dat is ook voor gebruikers van belang. Die willen het liefst via zelfregulering en een een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) de weg op blijkt uit een peiling die we hebben gehouden.
Peiling:
Uit een representatieve peiling van Legaalrijden onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers blijkt dat er een meerderheid is die niet wil dat de RDW elektrische steps gaat keuren:
Willen jullie dat e-steps door de RDW gekeurd worden? 45% Ja / 55% nee
Opvallend is ook dat gebruikers hun LEV zoals de e-step willen verzekeren als een fiets:
Wil je, je LEV net zo verzekeren als je fiets? 83% ja / 17% nee
Legaalrijden is tegen de RDW
Legaalrijden en daarmee ook de meer dan 23.000 mensen die de Legaalrijden petitie steunen zijn tegen RDW-keuringen en daarmee ook tegen de RDW als onafhankelijke goedkeuringsinstantie. We willen niet gelijkgesteld worden aan een bijzondere bromfiets maar aan de fiets of e-bike. We zullen dat (nogmaals) kenbaar maken via de internetconsultatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die op dit moment loopt t/m 16 januari 2023. Jullie kunnen dat ook via de volgende link.
Verantwoording Legaalrijden peiling:
De opkomst van de peiling was hoger dan 75% (1211 mensen reageerden op de peiling) en daarmee is het een betrouwbare en degelijke peiling. TNS NIPO doet regelmatig onderzoek met iets meer dan duizend deelnemers onderzoek wat als representatief is overgenomen door alle media in Nederland. IPSOS gebruikt voor de politieke barometer een panel van 1000 deelnemers en Maurice de Hond gebruikt voor Peil.nl een panel van 800 tot 1000 deelnemers. Het ministerie van I&W heeft onderzoek gedaan voor het LEV-kader met panels van 150 (betaalde) leden en stuurt de uitkomst van deze onderzoeken naar Tweede Kamerleden die het voor waar aannemen.
Geef een reactie