Posted on

by

in

De RDW kan zich beter niet meer bezig houden met LEVs zoals de e-step

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil (net als nu) de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als onafhankelijke goedkeuringsinstantie aanstellen voor het toelaten van bijzondere bromfietsen. De RDW moet alle Lichte Elektrische Voertuigen zoals de e-step beoordelen voordat ze de openbare weg op mogen. Goedgekeurde voertuigen krijgen in het nieuwe LEV-kader een
nationale typegoedkeuring.

Om een indruk te krijgen van een paar LEVs die de RDW tot nu toe wel heeft goedgekeurd moet je even naar het bovenstaande plaatje kijken. Laat het even op je inwerken. Door de aangescherpte toelatingseisen voor bijzondere bromfietsen In Nederland zijn er nog steeds geen Lichte Elektrische Voertuigen toegelaten die je nu al ziet rondrijden in de rest van de wereld. Er zijn enkele “bijzondere bromfietsen” door de RDW-keuring gekomen zoals de bovenstaande voorbeelden maar die voertuigen wil niemand hebben en sommige fabrikanten zijn inmiddels al failliet.

Kijk vervolgens naar het bovenstaande plaatje. Dit zijn enkele e-steps die met geen mogelijkheid door de RDW keuring komen omdat ze niet voldoen aan de eisen van de overheid. Dit zijn LEVs die je nu al in tenminste 18 Europese lidstaten ziet rondrijden en je kan ze daar gewoon verzekeren via je aansprakelijkheidsverzekering. In Nederland zijn ze nog steeds verboden en als de politie je erop ziet rijden krijg je een boete en als ze je daarna nog een keer staandehouden nemen ze je e-step in beslag en krijg je nog een boete. Vervolgens veilt de overheid je e-step om hem daarna op straat nogmaals in beslag te kunnen nemen.

RDW

De instantie die in opdracht van de overheid jarenlang e-steps van de weg heeft weten te houden krijgt in het nieuwe LEV kader weer de bevoegdheid om LEVs te keuren. Grootse probleem is dat ze LEVs gelijk willen stellen aan een bromfiets. Ze noemen het ook nog steeds een bijzondere bromfiets. Alle fabrikanten van LEVs die wij de afgelopen jaren spraken vinden de keuringseisen van de Nederlandse overheid krankzinnig en willen er ook niet aan meewerken. De fabrikanten geven aan dat hun LEVs niet aan te slepen zijn in de rest van de wereld en een mini landje met zulke afwijkende eisen nemen ze niet serieus. Het is ook niet interessant om voor een klein land als Nederland het productieproces aan te passen. Wat we vervolgens zien zijn Nederlandse verzekeraars die e-steps aan het ontwerpen zijn. In de hoop dat ze door de RDW-keuring komen en zoveel mogelijk verzekeringen met bromfiets plaatjes (stickers) te kunnen verkopen. Het gaat niet om handige mobiliteit voor mensen maar het is blijkbaar gewoon handel.

Zelfregulering

De Europese machine richtlijn of via zelfregulering via retailers van LEVs (net zoals een fietsenwinkel) lijkt ons logischer voor LEVs tot 50 kilo. Alles wat netto meer weegt dan 50kg heeft bij een calamiteit significant meer impact. Bij dergelijke zwaardere voertuigen ligt een extra controle van de RDW en een kenteken ook meer voor de hand. Nu is het zo dat een elektrische bakfiets die al gauw het gewicht heeft van 20 e-steps gewoon onverzekerd mag rondrijden en de mogelijke impact bij een ongeval hoor je niemand meer over.

Voor wie belangrijk?

Dat de RDW opnieuw LEVs gaat keuren is vooral belangrijk voor fabrikanten en importeurs van bijzondere bromfietsen (LEVs). Het is nu nog onduidelijk wat de keuringseisen zullen zijn. Door de RDW aan te stellen als keuringsinstantie geef je als het ware een blanco cheque. Niemand weet of de huidige keuringen versoepelt zullen worden. De technische eisen voor het kader Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) komen op een later moment aan de orde. Het kan zomaar zijn dat de keuringen veel weg zullen hebben van de huidige keuringen. Dan komt er nog steeds geen een e-step door de keuring. Dat is ook voor gebruikers van belang. Die willen het liefst via zelfregulering en een een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) de weg op blijkt uit een peiling die we hebben gehouden.

Peiling:

Uit een representatieve peiling van Legaalrijden onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers blijkt dat er een meerderheid is die niet wil dat de RDW elektrische steps gaat keuren:

Willen jullie dat e-steps door de RDW gekeurd worden? 45% Ja / 55% nee

Opvallend is ook dat gebruikers hun LEV zoals de e-step willen verzekeren als een fiets:

Wil je, je LEV net zo verzekeren als je fiets? 83% ja / 17% nee

Legaalrijden is tegen de RDW

Legaalrijden en daarmee ook de meer dan 23.000 mensen die de Legaalrijden petitie steunen zijn tegen RDW-keuringen en daarmee ook tegen de RDW als onafhankelijke goedkeuringsinstantie. We willen niet gelijkgesteld worden aan een bijzondere bromfiets maar aan de fiets of e-bike. We zullen dat (nogmaals) kenbaar maken via de internetconsultatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die op dit moment loopt t/m 16 januari 2023. Jullie kunnen dat ook via de volgende link.

Verantwoording Legaalrijden peiling:

De opkomst van de peiling was hoger dan 75% (1211 mensen reageerden op de peiling) en daarmee is het een betrouwbare en degelijke peiling. TNS NIPO doet regelmatig onderzoek met iets meer dan duizend deelnemers onderzoek wat als representatief is overgenomen door alle media in Nederland. IPSOS gebruikt voor de politieke barometer een panel van 1000 deelnemers en Maurice de Hond gebruikt voor Peil.nl een panel van 800 tot 1000 deelnemers. Het ministerie van I&W heeft onderzoek gedaan voor het LEV-kader met panels van 150 (betaalde) leden en stuurt de uitkomst van deze onderzoeken naar Tweede Kamerleden die het voor waar aannemen.

15 reacties op “De RDW kan zich beter niet meer bezig houden met LEVs zoals de e-step”

  1. Erik Vegt avatar
    Erik Vegt

    Beestje vals sentiment bij elkaar.

    Verkopers willen verkopen wat ze willen.
    En regelmakers moeten maar opzouten?

    Ik heb met mijn LEF nog grotere problemen.
    Gewoon goedgekeurd, en of ikdan even aan de nieuwe regels wil gaan voldoen.
    En vraag aan legaal rijden gezonden om er eens over te praten, nooit meer een reactie ontvangen.
    Zijn jullie een lobbygroep voor de step fabrikanten soms??
    We weten allenmaal dat lobbygroepen een vals beeld schetsen van de werkelijkheid. Helaas.

    1. Peter avatar
      Peter

      Hoi Eric,

      Jij bent bezig net de legalisatie van een ligfiets. Als je goed kijkt op onze website en de position paper houden we ons daar niet mee bezig. Wij zijn ook geen lobbygroep voor step fabrikanten en opereren onafhankelijk. We worden ook niet gesubsidieerd door fabrikanten. We komen op voor de gebruikers van de e-step, Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard. Dat je denkt dat we een vals beeld schetsen is wel een heel kinderachtige opmerking. We gaan daar niet op reageren. Dat jij je zin niet krijgt komt omdat je verkeerd verbonden bent. Fijne dag en succes met je ligfiets.

      1. Erik avatar
        Erik

        Ligfiets? Wie zegt er dat ik met een ligfiets bezig ben?
        Ik heb een LEV geproduceerd en is goedgekeurd.
        Goed lezen en inlezen is ook een vak.

        En mijn opmerkingen kinderachtig noemen is ook wel weer jammer.

        Hoe ik jullie stukjes lees, is er 1 van een deinend kind.
        Dat kan best anders, als je het tenminste geregeld wilt krijgen. Dat laatste vraag ik mij toch echt af ondertussen.
        Ik heb ondertussen 25 jaar ervaring met regels en rdw. Misschien hebben jullie daar wat aan. Want ik bedoel het niet slecht.

        Mijn vader was namelijk rdw man, en zegt vaak dat hij veel van dit soort lobby gedrag tegen kwam. Soms met steekpenningen en soms met agressie.

        Diegene die het redden waren de partijen die zich aan de regels hielden.

        En niet partijen die vals sentiment de lucht ingooiden.

        1. geert lebbing avatar
          geert lebbing

          Misschien dat Erik het “niet slecht bedoelt” (zoals hij zelf beweert) maar Legaalrijden ondertussen wel in een slecht bedoeld daglicht p[robeert te plaatsen.
          Het zou hem sieren opnieuw de moeite te nemen de LR-publicaties te lezen, alvorens zijn pen in gitzwarte inkt te dopen. Maak je excuses man!

        2. Kees de Vries avatar
          Kees de Vries

          Erik Vegt, wat snap je niet? “Diegene die het redden waren de partijen die zich aan de regels hielden” Legaalrijden is tegen de regels van de RDW en ook de keuringen. Dat je opkomt voor de RDW snap ik want je bent er mee opgevoed. Jouw elektrische lef die lijkt op een ligfiets wijkt ook 10.000% af van de categorieën waar legaalrijden mee bezig is dus ga iemand anders stalken met je onzin.

    2. Noortje avatar
      Noortje

      Ik denk dat Legaalrijden de meest transparante lobbygroep van Nederland is. Dat ze een vals beeld schetsen is echt een rare opmerking. Ik snap best dat ze die ligfiets niet keuren. Als je in een simpele reactie al van die rare dingen zegt.

  2. Tycho avatar
    Tycho

    Dit is precies waarom ik legaal rijden fan ben. Mijn euc komt door alleen al niet door keuring vanwege gebrek aan stuur en zadel. Nou ik zaterdag de eerste meters zittend gedaan maar staan is veel beter.

  3. Yildiz Dèpildis avatar
    Yildiz Dèpildis

    Ik zeg het wel vaker: Nederland = NEE-land 😡
    Aan die EU heb je hier ook niks want we kunnen wel meedoen en meebetalen aan al die dingen die we niet willen maar ze zouden een land als Nederland op zulke dingen als e-steps toelaten ook aan moeten pakken!
    En dat kenteken met verzekering moet van de baan!
    Dat geeft alleen maar kosten en rompslomp!
    Gewoon een goede step kopen en zo de weg op, net als in andere landen!
    Maar ik weet nog iets dat meespeelt waardoor het wordt tegen gehouden:
    Als ze die steps toelaten dan lopen ze heel veel parkeergeld mis!
    Mensen parkeren buiten de stad en gaan op de step naar hun werk of afspraken in de binnenstad en dat willen ze niet want ze willen parkeergeld innen 😡

  4. Kees de Vries avatar
    Kees de Vries

    Eerst vragen of de RDW de keurende instantie mag zijn en dan regels publiceren waaruit blijkt dat LEVs nog steeds niet door de keuring komen? Suggestie voor de overheid: laat eerst eens via Legaalrijden zien of bijvoorbeeld de best verkochte e-step in Parijs in het nieuwe lev kader wel door de keuring komt en hoe dat er dan gaat uitzien. Laat Legaalrijden een e-step inbrengen voor een fictieve keuring en laat dan zien waar het mis of goed gaat. Transparantie werkt!

  5. Hector avatar
    Hector

    Dit hebben wij namens de LEV gebruikers die Legaalrijden steunen ingestuurd:

    Wij vertegenwoordigen de grooste groep huidige en toekomstige LEV-gebruikers in Nederland. Eigenaren van de elektrische step, Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard. Inmiddels steunen meer dan 23.000 mensen de petitie voor de legalisatie van ons soort Lichte Elektrische Voertuigen. De meerderheid van de ondertekenaars zijn tegen RDW keuringen en daarmee ook tegen de RDW als keuringsinstantie. 

    Onlangs hebben we een representatieve peiling gehouden onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers en ook daaruit blijkt dat er een meerderheid is die niet wil dat de RDW elektrische steps en andere LEVs gaat keuren:

    Willen jullie dat e-steps door de RDW gekeurd worden? 45% Ja / 55% nee

    Onze achterban wil niet gelijkgesteld worden aan een bijzondere bromfiets maar aan de fiets of e-bike. We willen dat (nogmaals) kenbaar maken via deze internetconsultatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

    Opvallend is ook dat gebruikers hun LEV zoals de e-step willen verzekeren als een fiets:

    Wil je, je LEV net zo verzekeren als je fiets? 83% ja / 17% nee

    Het ligt dus voor de hand om LEVs tot 50 kilo te legaliseren via zelfregulering net zoals ze dat ook al doen in tenminste 18 Europese lidstaten. 

    Vriendelijke groeten,

    Legaalrijden.nl namens meer dan 23.000 LEV gebruikers in Nederland

  6. Nard avatar
    Nard

    Naar mijn inzicht is het niet verkeerd dat de RDW betrokken is. Het probleem zit hem in de wijze waarop de RDW zich, al dan niet door de politiek opgedragen, opstelt. Zoals op vele overheidsgebieden is er geen enkele drive tot vernieuwing en innovatie. Alles dient te passen binnen achterhaalde regelgeving met een chronische angst de ambtenaren, laat staan de burgers, enig eigen verantwoordelijkheid te geven. Begrijpelijk met een premier die op wereld en Europees niveau grootste uitspraken doet, de mond vol heeft van CO2 reductie, maar geen enkele verantwoordelijkheid neemt op nationaal gebied (op geen enkel dossier). RDW zou experts binnen moeten halen (en dus ook gebruikers of adviseurs van LEV) en Europese regelgeving moeten toetsen en uitvoeren.

    1. Erik avatar
      Erik

      Grappig. Je klinkt als een rdw man…..

  7. Peter avatar
    Peter

    Zou dit wat zijn voor de economische rechter. De overheid ziet ondernemers als concurrenten voor eigen beleid en nalatigheid wet en regelgeving voor de een maar niet bij de ander te willen toepassen. Dat is onderscheidt maken en stigmatiserend

  8. Rik avatar
    Rik

    Ik krijg een hoog déjà vue gehalte bij de angstige stapjes om te innoveren bij het ministerie en de RDW.
    In 1960 werd ik 16 en kreeg ik een zware Batavus bromfiets. Een buikschuiver. Omdat die brommer volgens de wet een rijwiel met hulpmotor was moesten er trappers op zitten en moest je er ook mee kunnen fietsen. Dat leidde tot dit koddige gevolg:
    Eén van de twee trappers kon met een mechanisme gelijk gezet worden met de ander. Ze hingen dan beide naar beneden, alsof het de verboden (!) stepjes waren om je voeten op te zetten. Verboden, omdat een rijwiel nu eenmaal wél trappers heeft en geen stepjes. Je kon die ene trapper ook omhoog zetten. En dan was het echt een fiets. Hoewel, er was absoluut niet op te fietsen, te zwaar.
    Ik werd soms aangehouden door de politie, die met verbazing naar deze uitvinding van Batavus keken en zich afvroegen of dit wel goedgekeurd was door de RDW. (Dat was hij wel.)

    In zo’n raar verkrampt klimaat bij Ministerie en RDW zitten we nu ook met onze e-stepjes. De voorbeelden van al dan niet wetgeving zijn op te halen in heel Europa. Een goede step heeft verlichting, remlichten, dubbele remmen, maar geen trappers.
    Er rijden honderd duizenden stepjes verzekerd rond in Europa. Behalve in Nederland, want ze hebben geen trappers!

    En zo zit het ontbreken van de trappers van het rijwiel met hulpmotor ons in 2022 nog net zo dwars als in 1960. Hoezo vooruitgang?

  9. Bas Horsman avatar
    Bas Horsman

    Ik ben nieuw in LEV maar wel trotse bezitter van een brute E-Step en ik ik ga dat ding gewoon rijden (metro in en laatste 2 km steppen) voor woon werk verkeer gewoon omdat ik de aansluitende bus echt zat ben. Als de Politie in Rijnmond echt alles wat niet op de weg hoort zou moeten aanhouden en in beslag moeten nemen dan zouden ze op zijn minst nog enkele tientallen agenten moeten gaan aannemen want er rijdt wat rond in non elektrisch wat het daglicht niet veelt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *