Posted on

by

in

De antwoorden op de vragen van Tweede kamerlid van Haga over PLEVs

Vandaag kwamen de antwoorden op de vragen die Tweede kamerlid van Haga (FvD) over PLEVs (Personal Light Electric Vehicles) aan de minister had gesteld. Wat steeds meer duidelijk aan het worden is dat de fietslobby en de RDW de komst van PLEVs aan alle kanten proberen te blokkeren in Nederland. Ook is er een voorkeur voor het Duitse model lezen we in het antwoord van de minister.

Het Belgische model met zelfcertificering leidt volgens de minister tot onveilige voertuigen op de weg en/of afwijkingen in de productie. De RDW acht dat model te gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Het Belgische model kent geen toelatingsprocedure. Daar gelden de regels van de fiets. Met het Duits model sluit je ook de Onewheel, EUC en elektrische skateboards uit.

De minister bevestigd dat het TNO een brede marktanalyse heeft uitgevoerd met relevante bronnen als Ali Express als Bol.com. De bedrijven begeven zich volgens de minister op deze jonge en innovatieve markt. Dat de meest verkochte LEV naast de e-step, de Onewheel niet te vinden is op eerder genoemde websites is de minister blijkbaar volledig ontgaan. Dat is wat wij bedoelen met kennis namens de gebruikers. Het ministerie laat zich adviseren door de RDW en aanhangers van de Fietsersbond en die doen er alles aan om de komst van LEVs op de Nederlandse wegen te blokkeren. Weer blijkt dat er zonder overleg met de gebruikers geen toekomstbestendig LEV kader mogelijk is.

LEVs kunnen volgens de minister toegelaten worden via de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen. Dat is het kader om te beoordelen of deze voertuigen veilig de weg op kunnen. LEVs die aan de gestelde eisen voldoen, kunnen worden toegelaten tot de weg in Nederland. Het zijn de LEVs met nummerbord en kenteken die via krankzinnige exclusieve RDW eisen toegelaten mogen worden tot de weg. Nergens in Europa zien we dit model. Je moet daarnaast minimaal 16 jaar zijn en gebruik is alleen toegestaan met een rijbewijs of een bromfietsrijbewijs. Ze hebben dezelfde massa, snelheid als een fiets maar extreem hoge eisen voor toelating op de weg. Op een fiets hoef je ook niet verzekerd te zijn.

 

5 reacties op “De antwoorden op de vragen van Tweede kamerlid van Haga over PLEVs”

  1. Miggel avatar
    Miggel

    Hallo,

    Wat een gezeur allemaal om het invoeren van LEV’s. Het duurt al zolang dat er al speciale e-steps ontwikkeld worden puur om aan de bestaande wetgeving te voldoen ( die fabrikanten gaan straks nog een lobby voeren om het nog verder uit te stellen. Ook deze website legaalrijden.nl is daar ook een onderdeel van geworden.

    Mijn stelling ; Moet de rechter in nederland hier geen uitspraak over doen? kortgeding ofzo?

    Ik bedoel; Hoelang zijn we hier nu al mee bezig? JAREN!!!. De gebruik van LEV’s zijn inmiddels al gemeengoed geworden en vollop verkocht in Nederland. In heel Europe is het gebruik van deze LEV’s al toegestaan op de openbare weg. Nederland hangt weer onderaan de lijstjes, typisch dit! (zelfs de invoering van de autogordel in de jaren 70 was Nederland als laatste, en zo zijn er meer voorbeelden maar dat terzijde)

    Sorry maar ik kan hier met de kop niet bij, ik ga ook niet meer wachten op eventuele regelgeving in 2025 en ga gewoon straks met mooi weer lekker de openbare weg op, ook hoop dat iedereen gewoon massaal de weg op gaat.

    LEV’s gewoon gelijkstellen aan electrische fietsen en klaar , kneuzen van de RDW

    I rest my Case!!!!

  2. Merel avatar
    Merel

    “Ook deze website legaalrijden.nl is daar ook een onderdeel van geworden” Beetje raar om zoiets te schrijven. Volgens mij is Legaalrijden de enige club in Nederland die zich actief inzet voor de legalisatie van LEVs. Zij hebben LEVs juist op de politieke agenda gezet.

    1. Miggel avatar
      Miggel

      Zo bedoelde ik er niet! …het is heel goed dat legaalrijden.nl er is maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn. Zijn er ook soort gelijk sites opgezet (zoals legaalrijden.nl) in andere EU landen zoals Italie, Belgie, Frankrijk etc om LEV’s destijds te promoten?

      Kortom we draaien met voor- en tegenstanders (RDW) om de hete brei heen. Voorstander hebben hele goede argumenten (en terecht) om de lev’s gewoon te legaliseren en tegenstanders (organisaties zoals RDW die hun geldings drang willen uitoefenen …vind gewoon zielig) …en je weet hoe harder wij schreeuwen waarom de Lev’s gewoon de weg op moeten kunnen hoe meer er een tegen reactie zal zijn, wet van de communicerende vaten.

      Tot slot en dan hou ik echt op,
      -Er worden nu vooraf allerlei eisen en regels verzonnen voordat je de legaal de weg op mag en dat duurt en duurt erg lang want stel je vergeet iets.

      in vergelijking met;

      … een gekochte drone gewoon kunt beginnen te vliegen met alle gevaren van dien. Maar hier juist de wet en regelgeving achteraf worden opgesteld en gefinetuned.

      Hopelijk komt het allemaal goed ..echter kan ik op mijn e-step geen verzekeringsplaatje kwijt. ..ohjeee

  3. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Het is allang duidelijk: We kunnen schrijven, schreeuwen, protesteren – de minister doet wat en wanneer ze dat wil. Moet uiteraard bevredigend zijn om met zoveel afremmen ook nog geld te kunnen verdienen…

  4. Harold avatar
    Harold

    De ‘vrijheden’ in Europa!!!??? Gewoon wegstemmen die gasten met de verkiezingen. Protesteren om je rechten te behalen, lekker herrie en kabaal maken, we lijken in NL net makke schapen, genoeg is genoeg. Gelukkig heb ik mijn step al geruime tijd geleden teruggestuurd naar de Media Markt, zag dit al aankomen. Een mooie protest actie is dat ik het geld van de step heb opgestuurd naar een arm land, buiten de EU. Daar pak ik de NL overheid keihard mee, lekker jullie krijgen het niet als belasting op LEV, barst maar. Ik niet mijn zin, jullie niet je zin! Jullie gaan deze strijd verliezen, vuile ratten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *