Posted on

by

in

D66 wil naast deelsteps ook persoonlijke e-steps uit centrum 020 weren

Vorige week schreven we dat er een meerderheid in de gemeenteraad van Amsterdam is die deelsteps wil verbieden in Amsterdam. Die keuze is begrijpelijk want ze geven overal ter wereld aantoonbaar veel overlast en er gebeuren extreem veel ongevallen mee. Ongevallen die vaak onterecht toe worden geschreven aan mensen die persoonlijk een e-step gebruiken. Bij die gebruikers zijn ze vooralsnog nihil.

Via Twitter lezen we dat D66 in Amsterdam nog een stapje verder wil gaan. De partij wil dat mensen die privé een e-step gebruiken hun vervoermiddel niet in het centrum gaan gebruiken. Het centrum is overvol volgens de partij en de historische klinkerstraten zijn niet geschikt voor de e-step.

De druk op de openbare ruimte in het centrum is momenteel al erg hoog. Met snelle e-steps op de volle smalle straten ontstaat er een onveilige situatie. Goed onderzoek naar de mogelijkheid om elektrische steps uit het centrum te weren is nodig.

Vreemd dat de partij dan ook niet meteen de cargo bikes en opgevoerde elektrische bakfietsen gaat weren uit dat overvolle centrum? En het roept bij ons ook meteen de vraag op of de EUC en de Onewheel wel toegelaten kunnen worden tot het centrum want die kunnen prima omgaan met de historische klinkerstraten.

Woensdag was ooit gehaktdag maar bij politieke partijen is het de dag voor proefballonetjes.

Foto: Michel Grolet

7 reacties op “D66 wil naast deelsteps ook persoonlijke e-steps uit centrum 020 weren”

  1. FD66 avatar
    FD66

    D66 wil dit omdat Amsterdam een fietsstad is. In de raad zeggen ze dat er niet genoeg ruimte voor fietsers en voetgangers is. Raadslid Vroege van D66 is pro fiets en aantoonbaar tegen LEVs. Hij heeft onlangs nog een kruistocht gevoerd tegen de plassen water op fietspaden. Die waren volgens hem levensgevaarlijk. Volgens Vroege kunnen plassen die na regenbuien lang blijven staan op fietspaden leiden tot ongevallen. Misschien kan Vroege ook een vliegverbod voorstellen boven het centrum. Wat echt levensgevaarlijk is zijn de fietsers in Amsterdam maar daar hoor je niemand over.

  2. Jody avatar
    Jody

    Dom voorstel van D66 omdat je als gemeente een toegelaten vervoermiddel niet kan weren van de openbare weg. Als je in 2023 met een e-step op de weg mag rijden dan mag dat ook in het centrum van Amsterdam. Dat ze e-steps uit voetgangersgebieden weren is veel logischer. Dat zie je in het buitenland ook.

  3. JS avatar
    JS

    Dit artikel doet het net lijken of LEV’s toegelaten worden in NL of ligt dat aan mij? 🤔

    1. Onno avatar
      Onno

      Ik denk dat ze bij D66 in Amsterdam nog niet helemaal zijn bijgepraat door hun collega in de Tweede Kamer. Die houd zich vooral met kleding en mode bezig en niet echt met het LEV kader.

  4. Rb1 avatar
    Rb1

    overvol en smalle straatjes maar hippe e bakfiets is okee ??? en dat van die klinkerweggetjes is onzin. skate/longboarders ontwijken die toch ook gewoon? en volgens mij neemt zon stepje niet meer als een klein longboard qua ruimte in.
    maar logica en amsterdam he

    1. Bertus avatar
      Bertus

      Ik rij met mn longboard ook gewoon over klinkerstraten. trilt iets meer. remmen is wat vervelender. maar niks mis mee. En dat is eigenlijk zelfs nog gevaarlijker dan een estep.

  5. Tycho avatar
    Tycho

    nou toen met walk de lev in amsterdam was het nogal druk daar qwa voet verkeer en zat fietsers op het fietspad. maar als een fiets past dan ook een lev. de gemiddelde step of elektrisch longboard z’n toch de grootste lev’s maar nog steeds compacter dan een fiets. en ik op me euc neem net zo veel ruimte in als een voet ganger. het is juist het formaat van de euc en de performance waarom ik euc zo fantastisch vind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *