Posted on

by

in

Cora van Nieuwenhuizen stuurt broddelwerk over LEV’s naar de Tweede Kamer

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat stuurde vorige week een beleidsreactie op het OvV rapport plus een aantal rapporten naar de Tweede Kamer. Deze rapporten hebben we hier al uitgebreid besproken. In onze achterban heeft men de rapporten ook gelezen en besproken en de conclusie is dat ze zijn opgesteld door mensen die absoluut geen kennis hebben van LEV’s. 

Wetenschappelijk TNO onderzoek via de Google zoekmachine

Het wetenschappelijk rapport van TNO is via een Google zoekmachine door een stagiere vlak voor de deadline bij elkaar geknipt en geplakt. Dat is niet iets wat wij verzinnen maar het staat letterlijk in het TNO-rapport:

Door middel van deskresearch is een beeld geschetst van welke producten er op de markt zijn, mogelijk binnenkort ook op de Nederlandse markt zouden kunnen verschijnen en door wie ze worden geproduceerd/gedistribueerd. Er is gezocht via de voor Nederland logische kanalen, zoals (zorg-)winkels, bekende internet winkels (bol.com, Ali Express), maar ook via Google-zoekacties.

Er is een martkanalyse van lichte elektrische voertuigen in Nederland gedaan met bronnen als Ali Express en Bol.com. Er worden LEV’s genoemd in het rapport waarvan meerdere fabrikanten al meer dan een half jaar geleden failliet zijn gegaan of zijn gestopt met de fabricage en verkoop. Nederlandse LEV retailers en leverancier zijn niet benaderd. Wij hebben contact met de drie grootste retailers van Nederland en die weten van niks. In het rapport is ook gebruik gemaakt van verouderde veiligheidstesten zoals de remweg van LEV’s. Onze onafhankelijke veiligheidstesten zoals de remweg test zijn genegeerd.

Het TNO-rapport staat vol met achterhaalde desinformatie wat Tweede Kamerleden gepresenteerd krijgen als wetenschappelijk onderzoek via de minister. Het is duidelijk dat er op zowel het ministerie van I&W als bij de kennisinstituten geen enkele kennis is over het soort Lichte Elektrische Voertuigen die wij vertegenwoordigen. Het is broddelwerk. 

Onderzoek met LEV deelnemers die niemand in onze achterban van 16.000 mensen kent

Als je de andere rapporten doorleest worden LEV’s weggezet als kinderspeelgoed en gevaarlijk. Er zijn publieksonderzoeken met LEV gebruikers gedaan door het ministerie van I&W waar onze achterban met 16.000 mensen nog nooit van gehoord heeft. De minister noemt dat verkennend kwalitatief onderzoek. Wij Kwamen er achter dat het onderzoek is gedaan via een besloten online community van 155 deelnemers. Het is prutswerk waarbij LEV gebruikers niet zijn gehoord en genegeerd. Tweede Kamerleden lezen dit: 

Nieuwere vervoermiddelen (zoals monowheel, hoverboard en e-skateboard) worden door een groot deel van de verkeersdeelnemers als “speelgoed” gezien. Ze vinden dat deze niet op de weg moeten worden toegelaten. Men is bezorgd dat door het gebruik van de LEVs op de weg de veiligheid in het gedrang komt. De veiligheid wordt vooral bedreigd door de plaats op de weg van de LEV, onduidelijke regelgeving, onvoldoende kennis en vaardigheden bij LEV-gebruikers en het niet gebruiken van beschermingsmiddelen. De helmplicht wordt vooral naar voren gebracht door niet-LEV gebruikers. De LEV gebruiker voelt er weinig voor.”

We gokken dat de 155 participanten van het onderzoek in opdracht van het ministerie van I&W lid waren van de Fietsersbond of Omroep Max. Een hoverboard van €200 is inderdaad kinderspeelgoed. Een Onewheel van €2000 of een BoostedBoard van € 1800 is dat niet. Gebruikers van een e-skateboard, monowheel of Onewheel veroorzaken aantoonbaar aanzienlijk minder ongelukken dan fietsers. Dat zien we in onze achterban maar ook in de community van tienduizenden gebruikers van dit soort elektrisch verplaatsingsvoorwerpen in 18 EU-lidstaten waar wij dagelijks contact mee hebben. Wij kennen al deze gebruikers maar op het ministerie doen ze er alles aan om deze mensen niet te raadplegen.

Bij persoonlijk gebruik (OWNED) zijn het aantal ongevallen nihil. Dat lezen we nergens terug in de rapporten. De focus ligt op gevaarlijk, speelgoed, gevaar op de weg, etc, etc. Het is onzin maar de gebruikers worden niet gehoord. Ook de zin over helmplicht is een leugen, LEV gebruikers van een eenwieler zoals de Onewheel en elektrische skateboards gebruiken vrijwel allemaal een helm. 

Deelsteps exclusief op de weg 

Opvallend is ook dat de leveranciers van deelsteps op een exclusieve hackaton akkoord zijn gegaan met een pilot in Nederland van 1 jaar volgens Duits model. Dat betekend dat e-steps van gewone eigenaren niet op de openbare weg mogen maar dat de huursteps met een nummerbod wel toegang krijgen in Nederland. Een half jaar geleden lieten Bird, Lime, VOI en TIER ons nog weten dat ze tegen het Duitse model zijn omdat je daarmee ook andere LEV gebruikers uitsluit. Ze vonden net als ons het Belgische model ook beter en zouden het uit hun position paper verwijderen. Blijkbaar is er onder druk van het ministerie van I&W toch voor het Duitse model gekozen. Niemand wil het en zelfs in Duitsland hebben ze er spijt van omdat je daarmee heel veel andere LEV gebruikers uitsluit. 

Wanneer kan ik met mijn LEV de weg op?

De Nederlandse inzet is nog steeds om tot een Europees kader te komen voor LEV’s, zodat de regels in elke lidstaat hetzelfde zijn. De Europese Commissie is het daarmee eens. De technische eisen moeten in andere lidstaten hetzelfde zijn. De Europese Commissie is bezig met een studie waarvan de resultaten eind januari 2021 verwacht worden. In de tussentijd wordt een nationaal toelatingskader ontwikkeld voor LEVs die zijn uitgezonderd van het toepassingsgebied van EU Verordening 168/2013 inzake de typegoedkeuring van voertuigen. Dit betreft e-steps en zelfbalancerende voertuigen zoals de Segway. Dat de fabricage van de Segway inmiddels wereldwijd gestopt is, is de minister blijkbaar ontgaan. Zelfbalancerende voertuigen van nu heten Onewheel en EUC. 

Kamer verkeerd geïnformeerd 

We kunnen niet anders stellen dat minister Cora van Nieuwenhuizen via de rapporten en met de beleidsreactie op het OvV rapport de Tweede Kamer verkeerd en misleidend heeft geïnformeerd. Dat ze zelf geen kennis heeft van LEV’s snappen we maar dat ze allemaal instellingen inhuurt die haar verkeerd informeren en dat die instellingen ons negeren, inclusief haar ambtenaren op haar ministerie vinden we bizar.

In een rapport wat de minister naar de Tweede Kamer stuurt wordt het advies van 155 (betaalde) voorgeselecteerde personen door het ministerie van I&W als advies overgenomen. LEV’s worden weggezet als speelgoed, gevaarlijk, ze moeten niet op de weg worden toegelaten en de veiligheid van andere weggebruikers wordt bedreigd. De 155 mensen die meedoen aan het onderzoek hebben een motivatie, ze krijgen geld om mee te doen. Dat feit alleen al kan de uitslag minder representatief maken en het aantal deelnemers kan je voor een gedegen onderzoek ook niet echt serieus nemen.

Daarmee worden de 16.000 LEV gebruikers in onze achterban ook volledig genegeerd, wij vinden dat een schande en de Kamer zou dat ook moeten vinden en de rapporten naar de prullenbak moeten verwijzen. Het wiel is al uitgevonden in 18 EU-lidstaten. We lopen achter de feiten aan en dit soort onderzoeken maakt het alleen maar pijnlijker voor iedereen. 

We schreven het al eerder, de kennis zit in onze achterban en bij het legaalrijden team. Niet bij mensen die nog nooit een LEV in het echt hebben gezien, laat staan erop hebben gereden. Wetenschappelijk TNO-onderzoek via een Google zoekmachine en Ali Express als bron. Dat kan echt beter.

Als je niks doet dan nemen Tweede Kamerleden dit soort rapporten en het advies van de minister voor waar aan. Waarom? Heel simpel er is geen kennis over LEV’s in Nederland. Kamerleden gaan er vanuit dat het ministerie dit soort dingen goed onderzoekt, zeker omdat het OvV rapport het aan de minister heeft opgedragen. Helaas is dat dus niet zo. We zeggen het nog een keer, we willen graag met onze kennis meewerken aan het Toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen. Het is gratis, er zijn geen hackatons, kennisinstituten en andere duurbetaalde adviesbureaus voor nodig. De research is al gedaan.

6 reacties op “Cora van Nieuwenhuizen stuurt broddelwerk over LEV’s naar de Tweede Kamer”

  1. Jurjen avatar
    Jurjen

    Oké top! Maar behalve een demonstratie regelen en op deze site commentaar geven op de minister en de tot nu toe ingezonden stukken, doen jullie als vertegenwoordigers ook een gedegen onderzoek waarbij rapporten worden opgestuurd? Zeggen dat je het beter kan en vervolgens afwachten tot je benaderd wordt lijkt mij niet de juiste weg. Wees brutaal en zet een onderzoek in en maak rapporten. En vraag dan niet enkel je achterban van 16000 man want dat is geen eerlijk onderzoek maar kijk naar een eerlijke verdeling van de Nederlandse bevolking. Kom met test resultaten over remweg, veiligheid, verlichting, opladen, cijfers over ongevallen (op feiten gebaseerd en niet “we hebben niets gehoord dus het is er niet) etc etc.
    Begrijp me niet verkeerd hoor ik ben geen azijnpisser maar als je de kennis in huis hebt die de tweede kamer nodig heeft maak er dan gebruik van en zet alles op alles om het op de juiste plek te krijgen.
    Een demonstratie is leuk en ik ga er zeker aan meedoen maar harde feiten en een gedegen onderzoek vastleggen op papier en ervoor zorgen dat de kamer de juiste info heeft is beter dan afwachten, boos worden op de minister omdat ze niet juist geïnformeerd is en dan de straat opgaan met een brandende hooivork.
    Nogmaals ik ben echt geen pessimist of keyboard warrior en wil bij deze dan ook graag mijn hulp aanbieden om dit alles voor elkaar te krijgen. De kennis die jullie hebben heb ik niet maar de skills om het juist op papier te krijgen misschien wel.

    1. Robbert avatar
      Robbert

      Lukt het met het bundelen?

  2. Lex Lissauer avatar
    Lex Lissauer

    Jurjen was me voor. Helemaal mee eens.

  3. Peter avatar
    Peter

    @jurjen als je de berichten terug leest op deze website kom je vanzelf de test resultaten over remweg, veiligheid, verlichting, opladen en cijfers over ongevallen tegen. Ze zijn op feiten gebaseerd. Als jij ze wil bundelen voor de community, heel graag.

  4. Lisanne avatar
    Lisanne

    Het is goed dat jullie het benoemen. Ik heb nergens anders iets gelezen over deze rapporten. Heb ze ook gelezen en kan me wel vinden in jullie conclusies. Als jullie er niet waren zou er in het najaar een wet worden aangenomen waarin ze het alleen over e-steps hebben. Groot respect, wat jullie al hebben bereikt en deze website is al een rapport op zich.

  5. Kuro avatar
    Kuro

    Het is duidelijk dat de stint nog in hun maag zit en dat Cora van Nieuwenhuizen te laf is om nieuwe vervoersmiddelen te legaliseren. Ze laat het gewoon aan haar opvolger over.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *