Op dit moment loopt er via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een internetconsultatie van de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met het keuren en toelaten van bijzondere bromfietsen door de RDW als onafhankelijke goedkeuringsinstantie. Daarnaast worden er met dit wetsvoorstel voorbereidende stappen gezet voor een nieuw wettelijk kader voor Licht Elektrische Voertuigen (LEVs), zoals elektrische steps en elektrische (bak)fietsen.
LEVs zonder stuur zijn nog niet in dit wetsvoorstel opgenomen. Daar werkt het ministerie nog aan en Legaalrijden zal deze zomer ook betrokken worden bij dit proces.
Rijbewijs
We zien in het voorstel de tekst om een mogelijkheid te creëren om een rijbewijs te vereisen voor het besturen van lichte elektrische voertuigen. De vraag is of dat bij het soort LEVs die wij vertegenwoordigen wel nodig is. Een leeftijdscategorie vanaf 16 jaar borgt wat ons betreft genoeg veiligheid in en dan zou je dat ook moeten verplichten voor de fiets die qua impact technisch gelijkgesteld (gelijkheidsbeginsel) kan worden aan de e-steps en LEVs zonder stuur.
Kenteken
De kentekenplicht voor LEVs vinden wij overdreven. De overheid stelt een e-step gelijk aan een (bijzondere) bromfiets die veel meer vermogen heeft. Op een fiets zit ook geen kenteken en dat is de categorie waar de meeste ongevallen mee gebeuren. Het verzekeren van een LEV zoals de e-step via een een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) zien we in tenminste 18 EU-lidstaten. Het is de meest logische en gebruikte vorm van verzekeren voor deze lichtere categorie tot 50 kilo. Daar is dus echt wel over nagedacht maar hier moet het anders. LEVs zonder stuur wegen zelfs minder dan 20 kilo en de ongevallen zijn nihil.
Keuring
De overheid heeft besloten dat LEVs bijzondere bromfietsen zijn. Een LEV is niet te vergelijken met een bromfiets. De keuringen die we in Nederland eisen zien we vrijwel nergens ter wereld. Zelfregulering is de meest voorkomende vorm in o.a. België, Spanje, Italië, Frankrijk en nog eens 12 Europese lidstaten. Alleen Duitsland wijkt daarin af. Ondernemers en fabrikanten die nu al LEVs leveren in het buitenland (er zijn er al miljoenen verkocht) gaan hun bestaande LEVs niet exclusief modificeren zodat ze in Nederland toegelaten kunnen worden. Daar is Nederland te klein voor hoorden we van enkele grote leveranciers van LEVs. We zagen in Nederland al twee ondernemers die failliet zijn gegaan omdat ze niet aan de toelatingseisen van de RDW konden voldoen. In één van de gevallen ging het om een e-step die in Duitsland wel is toegelaten. De eisen die we in Nederland stellen zijn nog strenger. We horen in de wandelgangen zelfs dat de eisen zo extreem streng zijn dat er vrijwel geen een fabrikant aan deze eisen kan voldoen. Het maakt de weg vrij voor grote verzekeraars die wel hun hoofd boven het level playing field van het ministerie en de RDW kunnen houden en ook werken aan een e-stepje. Gewoon omdat ze daar geld mee kunnen verdienen. De hele filosofie dat mensen schoon en goedkoop naar hun werk kunnen rijden interesseert ze niet want het draait om de nummerbordjes (stickers) en de verzekeringen die verkocht kunnen worden.
Als je als voorbeeld kijkt naar de bijzondere bromfiets LEVs die al toegestaan zijn in Nederland dan zijn dat LEVs waar de meeste LEV gebruikers onder de 60-jaar niet mee gezien willen worden. Je ziet ze buiten Nederland ook nergens anders ter wereld rondrijden en ze zijn voor de gewone man ook niet te betalen. Het toegankelijk maken van micromobiliteit voor een groot publiek gaat in Nederland niet gebeuren. De RDW geeft nu al aan dat ze geen grote impact op de organisatie verwacht met het verkrijgen van de taak om te beslissen op aanvragen van typegoedkeuringen voor bijzondere bromfietsen. Nu maar ook als de nieuwe wetgeving ingaat. Die snappen ook wel dat er weinig fabrikanten zijn die het goedkeuringsproces en de feitelijke afgifte van een typegoedkeuring willen betalen. In het buitenland is dat namelijk niet nodig en de LEVs zijn daar niet aan te slepen. Ter indicatie, in Frankrijk reden een jaar geleden al 2 miljoen ongekeurde e-steps rond.
Reacties op het concept van de Wegenverkeerswet 1994 kan je achterlaten onder dit bericht. Op 10 mei zullen we jullie en onze suggesties delen met het ministerie. Het concept is via deze link te lezen.
Geef een reactie