Wij kennen het recept inmiddels al. Als je het als Overheid niet meer weet maak je van LEVs een bijzondere bromfiets. De VVD en NSC dienden gisteren een gezamenlijke onuitvoerbare motie in waarin ze niet alleen oproepen tot een minimumleeftijd van 14 jaar voor fatbikes maar ook een helmplicht voor alleen fatbikes. Ze roepen daarnaast op om van de fatbike een bijzondere bromfiets te maken via het LEV-kader of via de Europese typegoedkeuring.
Een fatbike is wettelijk gezien een e-bike. Jongeren tot 14 jaar die een e-bike gebruiken zullen door deze nieuwe wetgeving vermoedelijk ook niet meer gebruik kunnen maken van een e-bike. Een helmplicht voor alleen fatbike gebruikers lijkt ons ook niet haalbaar. Je hebt in Nederland ook nog een gelijkheidsbeginsel die het logisch maakt dat iedereen op een e-bike een helm op moet. Daarnaast lopen er onder e-bike gebruikers meer mensen hersenletsel op dan fatbike gebruikers. Minister Madlener noemde twee weken geleden aparte maatregelen tegen e-bikes met dikke banden al niet zinvol. De maatregelen kunnen alleen worden genomen voor alle e-bikes.
Wij snappen niet dat de overheid een leeftijdsgrens van 16 jaar eist. De grootste overlast zagen we het afgelopen half jaar vooral onder minderjarige goedkope Ouxi fatbike gebruikers. De meeste jongeren die we zagen verongelukken reden op zo’n Aliexpress Ouxi fatbike zagen we afgelopen zomer via foto’s van 112-fotografen op X.
De Ouxi V8 is per 13 september illegaal verklaard door de Europese Unie op verzoek van Nederland. Dat verzoek is overigens in maart al ingediend bij de EU. Als de EU wat sneller had opgetreden had er een hoop ellende voorkomen kunnen worden.
In Nederland zijn er volgens krantenberichten inmiddels 50.000 van dit soort fatbikes verkocht. Ze worden nog steeds volop verkocht en gedumpt voor bedragen van €650. Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat je met deze fatbikes niet op de openbare weg mag rijden en je bent ook onverzekerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) nam onlangs 16.500 Chinese fatbikes in beslag. Met deze 66.500 verboden fatbikes kan je inmiddels ook al een gehele Tweede Kamer vullen. We zijn benieuwd wat de overheid met deze e-waste gaat doen. De ILT riep in maart van dit jaar al op voor een verbod van de verkoop van de goedkope Chinese fatbikes die veel overlast veroorzaken.
Geef een reactie