Posted on

by

in

Chinese fatbikes voornamelijk oorzaak van fatbike ellende in Nederland

Wij kennen het recept inmiddels al. Als je het als Overheid niet meer weet maak je van LEVs een bijzondere bromfiets. De VVD en NSC dienden gisteren een gezamenlijke onuitvoerbare motie in waarin ze niet alleen oproepen tot een minimumleeftijd van 14 jaar voor fatbikes maar ook een helmplicht voor alleen fatbikes. Ze roepen daarnaast op om van de fatbike een bijzondere bromfiets te maken via het LEV-kader of via de Europese typegoedkeuring.

Een fatbike is wettelijk gezien een e-bike. Jongeren tot 14 jaar die een e-bike gebruiken zullen door deze nieuwe wetgeving vermoedelijk ook niet meer gebruik kunnen maken van een e-bike. Een helmplicht voor alleen fatbike gebruikers lijkt ons ook niet haalbaar. Je hebt in Nederland ook nog een gelijkheidsbeginsel die het logisch maakt dat iedereen op een e-bike een helm op moet. Daarnaast lopen er onder e-bike gebruikers meer mensen hersenletsel op dan fatbike gebruikers. Minister Madlener noemde twee weken geleden aparte maatregelen tegen e-bikes met dikke banden al niet zinvol. De maatregelen kunnen alleen worden genomen voor alle e-bikes.

Wij snappen niet dat de overheid een leeftijdsgrens van 16 jaar eist. De grootste overlast zagen we het afgelopen half jaar vooral onder minderjarige goedkope Ouxi fatbike gebruikers. De meeste jongeren die we zagen verongelukken reden op zo’n Aliexpress Ouxi fatbike zagen we afgelopen zomer via foto’s van 112-fotografen op X.

De Ouxi V8 is per 13 september illegaal verklaard door de Europese Unie op verzoek van Nederland. Dat verzoek is overigens in maart al ingediend bij de EU. Als de EU wat sneller had opgetreden had er een hoop ellende voorkomen kunnen worden.

In Nederland zijn er volgens krantenberichten inmiddels 50.000 van dit soort fatbikes verkocht. Ze worden nog steeds volop verkocht en gedumpt voor bedragen van €650. Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat je met deze fatbikes niet op de openbare weg mag rijden en je bent ook onverzekerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) nam onlangs 16.500 Chinese fatbikes in beslag. Met deze 66.500 verboden fatbikes kan je inmiddels ook al een gehele Tweede Kamer vullen. We zijn benieuwd wat de overheid met deze e-waste gaat doen. De ILT riep in maart van dit jaar al op voor een verbod van de verkoop van de goedkope Chinese fatbikes die veel overlast veroorzaken.

12 reacties op “Chinese fatbikes voornamelijk oorzaak van fatbike ellende in Nederland”

  1. Gerrit avatar
    Gerrit

    Hoe zit het met de Windgoo e-bikes? Kan me niet voorstellen dat die legaal zijn in Nederland. Gisteren vloog er ook al een spontaan in brand in een woning in Den Haag. Lag niet aan de lader.

    1. Peter avatar
      Peter

      Zie ze vaak rijden met handgas en ook zonder trappers. Dat is niet toegestaan. De Ouxi fatbikes zijn zelfs al gespot (aan de lader) in de fietsenkelder van de Tweede Kamer.

    2. Marc avatar
      Marc

      Er is niet legaal of illegaal.

      Zo’n fatbike is een product. Jij mag gerust 100.000 fatbikes importeren met een 1500w motor en gashendel en die verkopen.

      Als 100.000 mensen zo’n ding van jou kopen om op hun eigen weiland rondjes te rijden dan is dat alles perfect legaal.

      De overheid moet handhaven dat die 100.000 mensen niet de weg op gaan met hun ongekeurde brommer, want dat is het.

      Maar dat doet de overheid onvoldoende. Dus gaan ze als een kat in het nauw rare sprongen maken.

      De verkopers hadden duidelijker kunnen communiceren dat wat zij verkopen niet te gebruiken is op de openbare weg.

  2. Jonas avatar
    Jonas

    Ik werk op de SEH in de randstad en bij ons in het ziekenhuis kan je niet aanvinken of er iemand op een fatbike verongelukt is. Het is fiets of e-bike. Schijnt ook in andere ziekenhuizen zo te zijn. Sommige ziekenhuizen maken gebruik van het Letsel Informatie Systeem. Heb het erover gehad met collega’s en die vinden zo’n monitoring geen wetenschappelijk verantwoorde weergave.

    De ouders van de kinderen die we met ongelukken op fatbikes verzorgen zijn vaak niet op de hoogte van de Nederlandse wetgeving. Ik denk dat als je een postbus 51 spot van de overheid over fatbikes laat zien op Al Jazeera dat je dan de doelgroep die de meeste ongelukken veroorzaakt wel bereikt.

    1. Marc avatar
      Marc

      Als de overheid de afgelopen jaren goed bij de les was geweest met controleren en in beslag nemen dan waren die ouders en kinderen zeker wel op de hoogte geweest.

      Je kan de hele dag Al jazeera kijken maar als je kind lopend terug naar huis komt zonder dure fatbike dan valt het kwartje wel.

      Maar dat is het probleem zoals met veel dingen, de politie voert in de praktijk nog maar een klein deel van hun taken uit.

      De politie zelf is een compleet verrotte organisatie. Dat komt af en toe al naar buiten met berichten over racisme, onveilige werksfeer, etc etc. En dat is waarschijnlijk maar het topje van de ijsberg.

  3. Tess avatar
    Tess

    Wanneer gaat de ILT de Urban Arrow en Gazelle bakfietsen met een begrensde 600 watt motor van de weg halen? Oh ja ik snap het Gazelle en Urban Arrow zijn van PON en die is weer sponsor van de fietsersbond. PON heeft er belang bij dat dit soort fatbikes van de weg verdwijnen en de overheid helpt daaraan mee. Corruptie!

    1. Marc avatar
      Marc

      Die kunnen ze ook gewoon op de rollenbank zetten.

      Voor zover ik weet hebben fabrikanten zich de vrijheid genomen om onder de 5 km/h meer vermogen dan 250w te gebruiken.

      Het zou interessant zijn om zelf tests uit te voeren en die te publiceren op youtube bijv.

      Want inderdaad, de overheid checkt niks. Het ruikt naar corruptie. Voorkomen dat mensen direct uit China kunnen kopen.

      Gelukkig kun je bij Lidl bijv. ook een perfect legale ebike kopen.

  4. Gerrit G avatar
    Gerrit G

    Het gaat al dagenlang in de media over fatbikes. Nu is het weer nieuws dat fatbike producten fatbikes gaan maken met dunne banden. Bram van Bright had dat nieuws al een maand geleden. Ook maar blijven zeiken over al die ongelukken ineens met fatbikes. Van die teksten dat er ten opzichte van 2023 dit jaar veel meer ongelukken gebeuren. Zo dom, er is op die nieuws redacties niemand die dan even bedenkt dat er toen nog bijna geen kind op een fatbike zat. Dat is echt pas dit jaar geëxplodeerd. Steeds ook maar herhalen dat er 115 ongevallen waren, terwijl dat niet klopt. Wat een niveau, echt net zo slecht als die Tweede Kamerleden die nutteloze moties indienen.

    1. Frank avatar
      Frank

      Het is heel simpel:

      1. Fatbikes die harder dan 25 km/u gaan in beslag nemen
      2. Leeftijdsgrens van 16 jaar voor e-bikes
      3. Exotische fietsen verbannen van de markt

      1. Nikolaus avatar
        Nikolaus

        1. “Bikes”, die harder gaan…. is beter geformuleerd.
        3. Wat is exotisch? E Steps zijn wellicht ook “exotisch”.Mag dan nog maar Gazelle?

      2. Hidde avatar
        Hidde

        Ja dit hadden NSC Tweede Kamerlid Olger van Dijk en Hester Veltman van de VVD beter in hún onuitvoerbare motie kunnen zetten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *