Posted on

by

in

CDA wil e-steps alleen op de weg als het aantal verkeersdoden en slachtoffers niet toeneemt

Gisteren en vandaag was de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer. Barry Madlener van de PVV en Jaco Geurts van het CDA stelden vragen over het LEV-kader.

Minister Barbara Visser beantwoorde de vragen over het LEV-kader niet in haar termijn in de Tweede Kamer maar deed dit schriftelijk:

Vraag Barry Madlener van de PVV:

Waarom gaan we innovaties zoals de e-steps niet omarmen? Kan de minister deze e-steps legaliseren?

Antwoord minister Barbara Visser:

Op dit moment kunnen e-steps al aangewezen worden via de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, waarbij verkeersveiligheid voorop staat. De aanwijzing van e-steps vereist een zorgvuldig proces waarin de experts, de RDW en SWOV, een belangrijke rol hebben. Er ligt nu een aantal aanvragen bij de RDW . Als de RDW positief adviseert kan IenW een e-step aanwijzen als bijzondere bromfiets. Deze werkwijze wordt voortgezet met het nieuwe LEV-kader.

Vraag Jaco Geurts van het CDA:

Kan minister toezeggen dat categorie 1b voertuigen alleen de openbare weg op mogen als volstrekt helder is dat de verkeersveiligheid voldoende kan worden geborgd en de verwachting is dat het aantal verkeersdoden en slachtoffers niet toeneemt?

Antwoord minister Barbara Visser:

Bij toelating van voertuigen tot de weg staat de veiligheid voorop. Daarnaast wordt gekeken in welke context, zoals de plaats op de weg en leeftijd, het voertuig gebruikt mag worden. Het oordeel over de veiligheid behoort bij de experts te liggen. Dit is ook in lijn met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Zo weten mensen dat de voertuigen die zij aanschaffen veilig zijn.
Momenteel is het zo geregeld dat de beoordeling van het voertuig en van het fabricageproces door de RDW en een risico-inventarisatie van de SWOV over veilig gebruik in het verkeer, leidend zijn bij het aanwijzen van voertuigen zoals e-steps. Deze voertuigen kunnen dus nu ook al toegelaten worden, mits deze als veilig worden beoordeeld door de RDW. Deze lijn wordt voortgezet in het LEV-kader. De RDW toetst dat wat op de weg wordt toegelaten ook veilig is. Er wordt onder andere nagegaan of het voertuig goed kan remmen en stabiel is. Daarmee dienen we de verkeersveiligheid, maar is helaas niet uit te sluiten dat het aantal verkeersslachtoffers niet toeneemt. Daarom is het van groot belang dat de toelating zorgvuldig wordt gedaan.
Voorafgaand aan het CD Verkeersveiligheid van 2 december a.s. ontvangt uw Kamer de beantwoording van de feitelijke vragen over het nieuwe LEV-kader.

Tot slot gaf de minister in het debat nog het volgende aan:

“Mobiliteit is de ruimte en de vrijheid voor elk individu om zich te verplaatsen. Ik wil er alles aan doen om iedereen van die vrijheid te laten genieten. Veiligheid is daarbij een absolute voorwaarde.”

Een compilatie van de vragen kan je zien in een video op ons Instagram account. Daarin wordt vooral duidelijk dat het CDA nog een beetje moet bijlezen over het LEV-kader. Hopelijk laat ze zich niet leiden door de inmiddels achterhaalde desinformatie over ongevallen van het SWOV.

Op 2 december is het commissiedebat Verkeersveiligheid en dan komt het LEV-kader weer aan de orde.

15 reacties op “CDA wil e-steps alleen op de weg als het aantal verkeersdoden en slachtoffers niet toeneemt”

  1. Esther avatar
    Esther

    Zag de video op Instagram… komt die meneer Geurts van het CDA nog met paard en wagen naar zijn werk?

  2. Nigel avatar
    Nigel

    Ik zie in het CDA vooral oude politiek. Heeft ook geen idee waar hij het over heeft. Weet niet eens het verschil tussen owned en huursteps. Rapportje gelezen wat niet klopt maar wat maakt het uit. In de achterban van het CDA vinden ze het prachtig. Dit laat vooral zien dat we onze stem moeten laten horen:
    j.geurts@tweedekamer.nl

    1. Steffie avatar
      Steffie

      Aan iedereen die CDA gaat mailen… stuur de link van de position paper mee:

      http://www.legaalrijden.nl/wp-content/uploads/2021/10/LEV-PP.pdf

      1. Peter avatar
        Peter

        Meneer Geurts heeft de position paper al aangeboden gekregen via de griffie van de commissie Infrastructuur en Waterstaat. Maar als je als Kamerlid alleen de informatie van het ministerie leest (1bron) en je niet in de gebruikers van LEVs wil verdiepen dan krijg je dit soort ruis in debatten. Het laat vooral zien dat gebruikers worden genegeerd en alleen de informatie uit de eigen politieke eco bubbel met kennisinstituten wordt geraadpleegd.

  3. Tim avatar
    Tim

    Grappig wel, want dezelfde man heeft in datzelfde debat letterlijk gezegd dat men niet overtuigd is van het feit dat de e-step bijdraagt aan verdere verduurzaming. Dit omdat zij vinden dat het geen vervanger zal zijn voor de auto, maar voor de fietsgebruiker en dat dit een verschuivin oplevert. Dan zeg ik op mijn beurt, hou de ongevallen van owned e-steps naast owned-e bikes en dan zijn we er toch?

    By the way: Het ging hem naar wat ik gezien heb helemaal niet zo over de e-step. Hij was op een gegeven moment meer Pvv aan het aanvallen omdat zij nu als voorstander 180 graden zouden zijn gedraaid t.o.v. 2018, waarin pvv aangaf veiligheid voor innovatie te willen. Alsof CDA nog nooit gedraaid is in opvatting 😉

  4. Tessa avatar
    Tessa

    Heb de video gezien en mijn conclusie is dat de deelsteps in het buitenland het nu al verpest hebben voor de mensen die ze persoonlijk willen gebruiken. Ik hoop dat de Kamerleden snappen wat het verschil is tussen verhuur e-steps en privé? Deelsteps geven alleen maar overlast, ongevallen en het geld wat leverancier er mee verdienen verdwijnt allemaal naar het buitenland. Zelfs van de leveranciers zoals DOTT met een voordeur in Amsterdam die zich voordoen als een Nederlands bedrijf.

  5. Henk avatar
    Henk

    De vorige minister zei ook het mag als het veilig kan. Bij owned kan het, zonder keuringen met een AVP verzekering via zelfregulering net als in de overige 18 EU-lidstaten.

  6. Rb1 avatar
    Rb1

    pas als de WEF clowns e mobiliteit promoot gaan ze er wat mee doen deze muppets. voorderest schuilen achter “experts” en “studies” en wachten op een goedbetaald baantje bij een van de lobbies

  7. Marnix Eekels avatar
    Marnix Eekels

    Ze blijven maar hameren op veiligheid en certificeren. We moeten echt iets doen aan dit belachelijke LEV kader wat totaal buiten proporties is.

    1. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      rijdend demonstreren!

      1. Tim avatar
        Tim

        eens. maar dan echt met een minimum deelnemers van 250+ en een vuist maken. of tegelijkertijd met meerdere groepen in meerdere steden.

        1. Marnix Eekels avatar
          Marnix Eekels

          Ik ben het helemaal met jullie eens. Gewoon echt demonstreren zoals wij het willen want de lieve aanpak werkt niet. Als iedereen die zou willen demonstreren nou een paar mensen meeneemt dan zitten we zo op 250+ mensen. Maar dan de vraag natuurlijk wie het gaat organiseren? Legaalrijden of iemand uit de community?

  8. Jochem avatar
    Jochem

    Voertuigen met een CE keurmerk moeten al sowieso toegelaten worden op de openbare weg. Het CE cirtificaat is al een goedkeuring door de EU waar NL ook inzit… daar mag een EU lidstaat niet in dwars gaan liggen met eigen (RDW) keuringen!

    1. Alex avatar
      Alex

      de ce keuring betekent dat het verkocht mag worden in elk eu land en het verboden is om handel en gebruik van een eu CE gecertificeerd apparaat te verbieden in een eu land maar ze mogen nogsteeds gebruik van openbare wegen verbieden want dat is op nationaal gebied bepaald dat is waarom er staat dat het alleen op privé terrein gebruikt mag worden want het mag niet verboden worden om het te kopen en gebruiken

  9. Dimitri avatar
    Dimitri

    Dus we hebben nog steeds niks, leuk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *