Posted on

by

in

CDA motie om e-steps alleen toe te staan als het veilig kan is aangenomen

De motie van Jaco Geurts van het CDA om de lichte elektrische voertuigen uit categorie 1b zoals e-steps, alleen toe te staan op de openbare weg als onafhankelijke experts aangeven dat volstrekt helder is dat de verkeersveiligheid voldoende kan worden geborgd en de voertuigveiligheid kan worden gegarandeerd is vanmiddag aangenomen bij de stemmingen in de Tweede Kamer.

De volledige tekst van de motie van het CDA:

Voorgesteld 4 november 2021 De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid in 2019 aangaf dat mede door druk vanuit de Tweede Kamer veiligheid ondergeschikt is gemaakt aan de wens tot innovatie in het wegverkeer; overwegende dat de SWOV aangeeft dat er nog weinig bekend is over de veiligheid van lichte elektrische voertuigen; overwegende dat Nederland de ambitie heeft om het aantal verkeers- slachtoffers flink te verlagen; verzoekt de regering om de lichte elektrische voertuigen uit categorie 1b zoals e-steps, alleen toe te staan op de openbare weg als onafhankelijke experts aangeven dat volstrekt helder is dat de verkeersveiligheid voldoende kan worden geborgd en de voertuigveiligheid kan worden gegarandeerd,
en gaat over tot de orde van de dag. Geurts

Naast de motie van het CDA ligt er nog de aangenomen motie van Cem Laçin waarin hij verzoekt de regering, na publicatie van het definitieve toelatingskader alles op alles te zetten om de toelating van LEV’s zo snel mogelijk toe te staan. Daarnaast ook de aangenomen motie van Laçin en Sienot van D66 waarin ze de minister verzoeken dat ze gebruik maakt van de Europese richtlijnen en kijkt naar landen als Duitsland, België en Frankrijk die het gebruik van Lichte Elektrische Voertuigen op de openbare weg al mogelijk hebben gemaakt. De strekking van de motie is ook dat een meerderheid van de Tweede Kamer de minister oproept om in gesprek te gaan met producenten, aanbieders en gebruikers van LEV’s over de eisen die aan deze voertuigen gesteld worden, waarbij de veiligheid centraal moet staan.

Nou maar hopen dat iemand de moties van Geurts, Laçin en Sienot zo leest dat ze de gebruikers van LEVs eens raadplegen want dat zijn de echte onafhankelijke experts. Niet de instanties die nu in opdracht van de overheid betaald LEVs keuren en zelf baat hebben bij keuringen. Dat is net als de slager die zijn eigen vlees keurt.

Gebruikers en leveranciers zijn tot op de dag van vandaag genegeerd en mogen alleen meepraten met stakeholders over ditjes en datjes die nergens over gaan. Als het over de inhoud gaat worden ze niet uitgenodigd en ligt er ineens een besluit op tafel waaruit o.a. blijkt dat LEVs zonder stuur zijn uitgesloten in het LEV-kader.

17 reacties op “CDA motie om e-steps alleen toe te staan als het veilig kan is aangenomen”

  1. Kuro avatar
    Kuro

    ” alleen toe te staan op de openbare weg als onafhankelijke experts aangeven dat volstrekt helder is dat de verkeersveiligheid”

    Deze conditie mogen zij helemaal niet stellen, gezien het op Europees niveau al is gelegaliseerd. Het is aan de regering om het kader uit te voeren en niet om daar nog even over de wikken en wegen.

  2. Dennis avatar
    Dennis

    Dit is in ieder geval wel het einde van de deelsteps op de weg in Nederland. “verkeers- slachtoffers flink verlagen en verkeersveiligheid voldoende waarborgen”

    1. Sanne avatar
      Sanne

      Ja inderdaad deze motie is het einde van de deelstep coalitie.

  3. Tessa avatar
    Tessa

    Heel benieuwd wanneer de motie zal worden aangenomen om fietsen van de weg te halen omdat er teveel ongelukken mee gebeuren.

    1. Hendrik avatar
      Hendrik

      Ik wacht meer op de motie om alle auto’s van de weg te halen. Volgens mij is bij de meeste dodelijke ongelukken in het verkeer nog altijd een auto betrokken. Verkeersveiligheid wordt duidelijk niet voldoende geborgd bij auto’s.. Vanaf wanneer is de veiligheid voldoende geborgd? Beetje een loze term zo zonder kwantificatie.

    2. GJ avatar
      GJ

      Kleine kinderen niet meer op speelgoed steps laten steppen en een woonwijk waar auto”s rijden. De veiligheid is niet gewaarborgd als het kindje uit balans raakt. Jeetje zo kan ik wel doorgaan en kan ik mijn snowboard aan de muur hangen. Met 40 km/u de berg afglijden zonder rem hahaha. pffff wat een land nederland. Puinhoop control land nummer 1 in der wereld.

  4. Alan avatar
    Alan

    Het is wat mij betreft holle retoriek verpakt in een nietszeggende motie. Verkeersveiligheid krijg je alleen als mensen normaal met hun vervoermiddel omgaan. Het gebruik daarvan zegt niks over de veiligheid.

  5. Bruno avatar
    Bruno

    Het CDA wekt hier de suggestie dat e-steps de weg op mogen als het veilig kan. Probleem is dat de eisen in het nieuwe LEV-kader voor e-steps zo streng zijn dat deze motie nutteloos is. Er komt in 2023 nog steeds geen e-step door de keuring vanwege de extreem strenge eisen, net zoals nu. Deze motie noemen ze in Den Haag een sigaar uit eigen doos. Hij voegt niks toe.

    1. Max avatar
      Max

      Het moet rijden als een brommer ruiken als een brommer er uit zien als een brommer als het niet aan die eisen voldoet dan mag het niet 🤣 yep dat is Nederland waar veiligheid is gebaseerd op een bestaand voertuig straks is de eis ook nog eens dat er een uitlaat op een electrische step moet want ja dat is een veiligheids eis van brommers 🤣🤣 raar land is Nederland wie heeft die wet bedacht een brommer rijder? Iedergeval iemand die nog nooit een electrische step gebruikt heeft je kan een type goedkeuring voor een nieuw soort voertuig niet baseren op een bestaand soort voertuig dat is als of je een brommer aan type goedkeuring van auto moet voldoen. er is geen Europees typegoedkeuring voor plevs omdat dat helemaal niet nodig is het gaat nooit wat worden met plevs in Nederland deze wet is gemaakt om plevs illegaal te maken maar ze kunnen de verkoop niet stoppen want alle plevs hebben immers een ce keurmerk dus mogen ze de verkoop er van niet verbieden alleen het gebruik op de weg deze wet die er komt veranderd niks het is alleen een excuus om te zeggen “aLs HeT AaN dE EiS vOlDoEt mAg HeT oP dE oPeNbArE WeG”

  6. Tim avatar
    Tim

    Dat noem ik nog eens e-motie

  7. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Het heeft ook geen nut om te bewijzen hoe veilig LEVs zijn. De politiek creëert haar eigen beeld. “Veiligheid” is het nieuwe oude woord voor “uitstellen”. Met veiligheid roepen, helm dragen of bedanken voor het lezen van position papers zullen we vrees ik niet ver komen. Demonstraties of wellicht ingrijpen door Europa heeft meer kans. Ik gok meer op het laatste. Weet iemand of Europese interventie een reel scenario zou kunnen worden?

  8. Peter avatar
    Peter

    Er worden 5000 moties per jaar ingediend in de Tweede Kamer. Veel van die moties worden ook niet uitgevoerd door het kabinet. Deze motie voegt ook weinig toe. De veiligheid van LEVs zit vooral bij de mensen die ze gebruiken. Het is duidelijk dat er op deelsteps veel ongelukken gebeuren op meestal degelijke voertuigen. De oorzaak zijn de onervaren en dronken mensen die ze gebruiken. Bij owned zijn de ongevallen aanzienlijk minder omdat die categorie gebruikers van E-steps zich beter verdiepen in hun vervoermiddel. Bij LEVs zonder stuur zien we in Europa nauwelijks ongevallen maar vreemdgenoeg zijn die uitgesloten in het LEV-kader.

  9. Nard avatar
    Nard

    Liever doden en gewonden door uitstoot binnen de stad dan het omarmen van innovatie en een overduidelijke wens van ‘de burgers’ om hier middels PEV gebruik iets aan te doen. Conservatief CDA beleid aangevuld met ANWB ‘specialisten’ tegen de pensioenleeftijd, welke dolblij op het e-bikeje zonder helm rondcruisen en alleen deze belangen behartigen! ACTIE, ACTIE, ACTIE roept Rutte op een klimaattop, maar een simpele direct uitvoerbare stap, het toestaan van LEVs op eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker, kan al niet! Stel dat de fiets of auto hadden ingevoerd op voorwaarde dat er nooit iemand gewond zou raken, dan reden we nog op paarden en koetsen rond. Treurig die politici!

  10. Tim avatar
    Tim

    https://youtu.be/PNZjCVqbToc – zie filmpje op 5:45
    En dit mag wel in NL?!?!?!

  11. Vee avatar
    Vee

    Is dit nog steeds van toepassing of is er alweer iets gewijzigd?

    http://www.legaalrijden.nl/blog/officier-van-justitie-onewheel-monowheel-of-euc-toegestaan-op-de-openbare-weg/

    Laten we even helder zijn: Ik vrees dat er zolang esk8, EUC of e-steps rondrijden met bijbehorende opschepper over hoe hard het ding wel niet kan..we kunnen het schudden.

    1. Peter avatar
      Peter

      Het blijft een grijs gebied omdat zowel Europese wetgeving als de officier van justitie en een rechter gezegd hebben dat een eenwieler mag als hij verzekerd is. De uitspraak van de rechter hebben wij overigens nooit kunnen achterhalen.

      We hebben het ministerie ook om opheldering gevraagd:
      http://www.legaalrijden.nl/blog/onewheel-euc-en-monowheel-zijn-net-als-een-esk8-en-e-step-verboden-op-de-openbare-weg/

  12. Sebastiaan avatar
    Sebastiaan

    “Nou maar hopen dat iemand de moties van Geurts, Laçin en Sienot zo leest dat ze de gebruikers van LEVs eens raadplegen want dat zijn de echte onafhankelijke experts.”

    Je noemt mensen die zelf illegaal op een LEV rijden onafhankelijke experts? Zij hebben toch ook baat bij het legaliseren van LEVs zodat ze zelf niet meer illegaal erop mogen rijden. Hoe kun je dat nou onafhankelijk noemen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *