Posted on

by

in

Categorie indeling voor LEVs volgens Legaalrijden.nl

In december stuurde het ministerie van I&W de outline van het toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) naar de Tweede Kamer. In de categorie indeling voor LEVs (1b) zien we vooral het advies van de RDW en verzekeraars terug. De outline is zo opgesteld dat hij vrijwel exclusief is voor deelsteps en voor fabrikanten die hun e-step willen verbouwen naar de exclusieve Nederlandse RDW norm. Inclusief WAM verzekering volgens het Duitse model. 

In het stuk staat dat een fabrikant van bijvoorbeeld voertuigen met één wiel een aanvraag voor toelating kunnen doen. De minister heeft dat ook regelmatig aangegeven. Wij hebben dat gedaan maar krijgen dan van de RDW te horen dat een Onewheel of een EUC niet gekeurd kan worden omdat het geen voertuig is en omdat er geen stuur op zit. Ook e-steps die nu al massaal rondrijden zonder noemenswaardige problemen komen nooit door een RDW keuring.  

Omdat de keuringen achterhaald zijn en omdat de markt al bewezen heeft dat er geen keuringen via de overheid nodig zijn hebben we zelf een categorie indeling gemaakt op basis van zelfcertificering. Dat is niet iets nieuws want dat doen ze nu ook al in tenminste 18 EU-lidstaten. Via deze link kan je een grote versie downloaden. 

4 reacties op “Categorie indeling voor LEVs volgens Legaalrijden.nl”

  1. Jakub avatar
    Jakub

    Jullie voorstel is heel erg goed.
    Ik vind zelf dat er met die electrische steppen die je kan huren een “learning modus” moet aan staan voor nieuwe gebruikers. Dus dat je max 16km/h kan rijden eerste 5-10km als nieuwe gebruiker.

    1. Kuro avatar
      Kuro

      Het lijkt mij in ieder geval ook een goed plan om eerst een aantal jaar e-Steps de weg op te hebben alvorens ook leenstepjes toe te laten. Dan krijgt het verkeer en de toezicht op de infrastructuur de tijd om aan het fenomeen te wennen voordat de hogere risicogroepen de weg op gaan.

  2. Vitaliy avatar
    Vitaliy

    Isn’t 500w limit for EUC too small?
    AFAIK, more engine power equals solid pedals and safety. Also, engine is used for breaks. And I would prefer overpowered wheel like gw msx, over some 500w toy.

    Why can’t it be just software speed limit?

    Is any car in Netherlands with 100km/h hardware limit? No.

  3. Tim avatar
    Tim

    Ik vind zelf dat dit zou moeten zijn tot 500w – piekwattage 3200..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *