Posted on

by

in

Boetes voor rijden op e-step afgelopen 2 jaar vervijfvoudigd

Uit een analyse van CJIB-gegevens blijkt dat het aantal boetes voor het rijden op een elektrische step de afgelopen twee jaar is vervijfvoudigd. In 2019 ging het nog om 68 bekeuringen maar in 2021 steeg de teller naar 349 bekeuringen. Dit is exclusief de bekeuringen van Onewheel, EUC en elektrische skateboards.

Net als nu onderzocht de website beslist.nl de data in 2020 ook en toen werden er 233 bekeuringen uitgeschreven. Wat opvalt is dat het aantal bekeuringen vooral in Zuid-Holland (+73%) en Noord-Brabant (+56%) behoorlijk steeg. In noord Holland daalde het aantal boetes. Dat komt omdat gebruikers van een e-step in Amsterdam minder vaak beboet worden.

In Nederland mogen alleen elektrische steps op de openbare weg rijden als ze zijn goedgekeurd door de RDW. Vrijwel alle e-steps die je nu al (wereldwijd) ziet rondrijden zullen nu maar ook vanaf 2024 als er nieuwe wetgeving ingaat nooit door de RDW keuring komen. De eisen van de Nederlandse overheid zijn buiten proportioneel en fabrikanten zien het nut niet om hun e-steps aan de afwijkende eisen van Nederland aan te passen.

Dankzij o.a. het lobbywerk van Legaalrijden is in 2021 de hoogte van de boetes aangepast van €410 naar €280. Bij een eerste staandehouding neemt de politie je e-step ook niet meteen in beslag. Bij een tweede staandehouding wel. Op onze website staat ook een visueel overzicht van het aantal boetes en inbeslagnames.

5 reacties op “Boetes voor rijden op e-step afgelopen 2 jaar vervijfvoudigd”

  1. John avatar
    John

    In 2023 gaat de nieuwe wetgeving voor LEVs toch in?

    1. Peter avatar
      Peter

      Nee dat gaat het ministerie van I&W niet halen. De verwachting is nu dat de stukken na de zomer van 2023 naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Na de zomer is september 2023. Dan moet er nog over gedebatteerd worden en kan er op zijn vroegst pas in 2024 wetgeving zijn. Voor e-steps gaat er niet veel veranderen want ze moeten net als nu eerst nog door de RDW gekeurd worden. We hopen dat de keuringen wat versoepelt worden maar vrezen voor het ergste.

      1. Karel avatar
        Karel

        Ze willen 2023 helemaal niet halen. Net als 2024 en 2025.
        Een gemiste kans voor duurzaamheid en voor- en natransport voor het OV.
        (Hoewel, met de huidige NS malaise pas je met een opgevouwen stepje niet meer er bij in de trein…)

      2. Leon avatar
        Leon

        Hopelijk komen er speciale kentekenplaat voor en niet de brommer kentekenplaat die zijn veel te groot en gaat verwondingen veroorzaken door dat het zo uitsteekt met scherpe randen

        1. Peter avatar
          Peter

          Wij hebben in 2019 op het ministerie al gehoord dat er met verzekeraars is afgesproken dat het stickers gaan worden. Vermoedelijk hetzelfde formaat als wat ze nu al in Duitsland gebruiken. In de rest van Europa gebruiken ze geen plaatjes of stickers maar kan je een LEV via je AVP verzekering verzekeren, net als een fiets.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *