Uit een analyse van CJIB-gegevens blijkt dat het aantal boetes voor het rijden op een elektrische step de afgelopen twee jaar is vervijfvoudigd. In 2019 ging het nog om 68 bekeuringen maar in 2021 steeg de teller naar 349 bekeuringen. Dit is exclusief de bekeuringen van Onewheel, EUC en elektrische skateboards.
Net als nu onderzocht de website beslist.nl de data in 2020 ook en toen werden er 233 bekeuringen uitgeschreven. Wat opvalt is dat het aantal bekeuringen vooral in Zuid-Holland (+73%) en Noord-Brabant (+56%) behoorlijk steeg. In noord Holland daalde het aantal boetes. Dat komt omdat gebruikers van een e-step in Amsterdam minder vaak beboet worden.
In Nederland mogen alleen elektrische steps op de openbare weg rijden als ze zijn goedgekeurd door de RDW. Vrijwel alle e-steps die je nu al (wereldwijd) ziet rondrijden zullen nu maar ook vanaf 2024 als er nieuwe wetgeving ingaat nooit door de RDW keuring komen. De eisen van de Nederlandse overheid zijn buiten proportioneel en fabrikanten zien het nut niet om hun e-steps aan de afwijkende eisen van Nederland aan te passen.
Dankzij o.a. het lobbywerk van Legaalrijden is in 2021 de hoogte van de boetes aangepast van €410 naar €280. Bij een eerste staandehouding neemt de politie je e-step ook niet meteen in beslag. Bij een tweede staandehouding wel. Op onze website staat ook een visueel overzicht van het aantal boetes en inbeslagnames.
Geef een reactie