Vrijwel iedereen in onze achterban is het er wel over eens dat een maximumsnelheid van 25 km/u voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) een goede norm is. De overheid in Nederland ziet dan ook het liefst dat LEV’s na legalisatie worden verkocht met die limiet. Het lijkt logisch maar dat is het niet.
Softwarematig zijn snelheidslimieten eenvoudig door te voeren in LEV’s die in Nederland verkocht worden. Maar als je er nu een koopt of in de toekomst na legalisatie in een andere EU-lidstaat dan zit die limiet er niet op. Het is dus niet heel realistisch om zo’n limiet in LEV’s in te bouwen.
We zien nu ook al in landen als Frankrijk en België dat daar LEV’s worden verkocht die harder kunnen rijden dan de toegestane snelheid. Dat heeft tot nu toe nooit geleid tot ongelukken of andere ellende. Zoals we al eerder schreven, LEV gebruikers weten over het algemeen heel goed dat ze kwetsbaar zijn en gedragen zich daar ook naar.
In Frankrijk krijg je voor de overschrijding van de maximumsnelheid van 25 km/u een boete van €1500, dat blijkt in de praktijk beter te werken dan een ingebouwde snelheidslimiet in een LEV. Zo kan de Nederlandse overheid de gemiste inkomsten van het in beslag nemen van LEV’s en daarna doorverkopen via de domeinen ook weer wat compenseren.
Geef een reactie