Posted on

by

in

BNR: legalisatie deelsteps is zinloos

Uit een rondgang van BNR Nieuwsradio blijkt dat niet alleen Amsterdam tegen de komst van deelsteps in Nederland is maar ook grote steden als Utrecht en Den Haag. Vreemd is dat niet als je kijkt naar de overlast die deelsteps de afgelopen jaren hebben veroorzaakt in grote Europese steden. Waarbij we graag aanteken dat de deelstep zelf natuurlijk een prima vervoermiddel is maar dat mensen er blijkbaar niet mee om kunnen gaan. Opvallend is dat je bij persoonlijk gebruik van e-steps geen overlast hebt en de ongevallen zijn ook nihil.

Linksom of rechtsom

De Haagse wethouder Anne Mulder en partijgenoot van VVD minister Harbers zegt dat ze in Den Haag in ieder geval niet de straat op gaan. De woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst van D66 in Amsterdam zegt dat gemeente Amsterdam met minister Harbers in gesprek wil over ‘maatwerk’. Vreemd want in 2021 diende D66 nog een (aangenomen) motie in die het college van burgemeester en wethouders verzoekt om e-steps en bijzondere bromfietsen uit te sluiten als deel- en huurvervoer in het stedelijk gebied.

In 2021 schreven we dit op Legaalrijden.nl na de aangenomen motie tegen deelsteps in Amsterdam:

Wij snappen de keuze van Amsterdam wel. Het zou ons niks verbazen als steden als Utrecht binnenkort ook volgen. Maar er zijn ook steden die qua infrastructuur wel geschikt zijn voor deelsteps. Denk bijvoorbeeld aan Rotterdam.

BNR melde vanmorgen het volgende :

Ook Utrecht is kritisch. De gemeente vraagt zich af of e-steps van toegevoegde waarde zijn voor de mobiliteitsdoelstellingen van de stad. Alleen in Rotterdam is men niet uitgesproken negatief. Het Rotterdamse college wil ‘in gesprek blijven’ met het ministerie over specifieke regels. Zegt de woordvoerder van VVD wethouder, Vincent Karremans.

Publiek belastinggeld weggegooid

In 2021 investeerde het investeringsfonds Invest NL van de Nederlandse overheid onder leiding van Wouter Bos nog 71 miljoen euro publiek belastinggeld in deelstep verhuurder DOTT. Dott is Frans maar doet zich voor als Nederlands. Invest NL is opgericht om vooral Nederlandse bedrijven te helpen. Dat is met het Franse Dott niet helemaal gelukt en nu zorgt de lokale overheid ervoor dat het geld ook nutteloos is geweest. De eigenaren van Dott werkten eerder voor deelfietsaanbieder Ofo die inmiddels failliet is en ook voor veel overlast heeft gezorgd omdat de fietsen overal werden neergedonderd.

Parijs als voorbeeld

Onlangs was er in Parijs een bindend referendum waarbij er gestemd kon worden tegen deelsteps. 90% van de mensen die hebben gestemd (100.000 stemmen op 2.2 miljoen inwoners) is tegen de verhuur van de deelsteps van Lime, Dott en Tier in Parijs. Het bindend referendum was uitgeschreven omdat er een toenemend aantal mensen gewond raakte op deelsteps en de overlast. Opvallend was dat er veel ouderen in de stemhokjes te vinden waren.

Persoonlijk gebruik van e-steps of andere vormen van Licht Elektrisch Vervoer waren geen onderdeel van het referendum omdat er geen overlast van is. Bij persoonlijk gebruik ligt het aantal ongevallen ook aanzienlijk lager.

2025?

Minister Harbers heeft aangegeven dat e-steps en dus ook deelsteps vanaf 2025 de weg op mogen. Hij vergeet er alleen bij te vertellen dat e-steps in 2025, net als nu nog steeds gekeurd moeten worden door de RDW. Ze worden gelijkgesteld aan een bromfiets en komen door deze zware eisen dan nog steeds niet door de keuring. E-steps moeten daarnaast ook voorzien zijn van een kenteken. In de meeste Europese landen kan je een e-step net als je fiets of e-bike verzekeren. In Nederland stelt de overheid een e-step gelijk aan een BSO bus.

9 reacties op “BNR: legalisatie deelsteps is zinloos”

  1. Jonas avatar
    Jonas

    Die 71 miljoen had Invest NL beter aan Legaalrijden kunnen geven. De enige organisatie in Nederland die opkomt voor de belangen van e-step eigenaren.

    1. Peter avatar
      Peter

      en de belangen van Onewheel, EUC en ESK8 eigenaren… doen we trouwens gratis zonder overheidssubsidie samen met heel veel gebruikers van LEVs en we zijn ook niet omgekocht door retailers of fabrikanten.

  2. Jochem avatar
    Jochem

    Ik weet niet wat jullie doen, maar IK trap er niet meer in…

  3. Jan van der Heijden avatar
    Jan van der Heijden

    Mensen kopen vaak onvoorbereid een elektrisch voertuig omdat ze ontzettend handig zijn en leuk om te zien. Slechts weinig mensen weten dat de meeste e-steps helemaal niet zijn toegelaten op de openbare weg en worden daar ook niet over geïnformeerd door de verkopende partij tijdens het aankoopproces.

    1. Jochem avatar
      Jochem

      Het mooie aan het verhaal is, is dat de overheid ze helemaal niet mag verbieden op de openbare weg…
      http://www.legaalrijden.nl/blog/leva-eu-zet-plannen-voor-lev-kader-stop-omdat-ze-in-strijd-zijn-met-eu-wetgeving/

  4. Luuk avatar
    Luuk

    Ik ben op de site van de tweede kamer op zoek gegaan naar de notulen van het debat van 31 mei, maar ik kom ze nog nergens tegen.

    Jullie enig idee of er nog iets progressie is geboekt?

  5. Dimitri avatar
    Dimitri

    Ik denk zelf wij als LEV owners, zullen nooit naar gekenden worden door de overheid. Als wij niet in het gezicht van de overheid zullen zitten. Het gaat nooit lukken om de overheid over te halen als je ergens een rondje gaat rijden.

    1. Hector avatar
      Hector

      Als je ons een beetje had gevolgd dan kan je zien dat we meer hebben gedaan dan alleen een rondje rijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *