Uit een rondgang van BNR Nieuwsradio blijkt dat niet alleen Amsterdam tegen de komst van deelsteps in Nederland is maar ook grote steden als Utrecht en Den Haag. Vreemd is dat niet als je kijkt naar de overlast die deelsteps de afgelopen jaren hebben veroorzaakt in grote Europese steden. Waarbij we graag aanteken dat de deelstep zelf natuurlijk een prima vervoermiddel is maar dat mensen er blijkbaar niet mee om kunnen gaan. Opvallend is dat je bij persoonlijk gebruik van e-steps geen overlast hebt en de ongevallen zijn ook nihil.
Linksom of rechtsom
De Haagse wethouder Anne Mulder en partijgenoot van VVD minister Harbers zegt dat ze in Den Haag in ieder geval niet de straat op gaan. De woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst van D66 in Amsterdam zegt dat gemeente Amsterdam met minister Harbers in gesprek wil over ‘maatwerk’. Vreemd want in 2021 diende D66 nog een (aangenomen) motie in die het college van burgemeester en wethouders verzoekt om e-steps en bijzondere bromfietsen uit te sluiten als deel- en huurvervoer in het stedelijk gebied.
In 2021 schreven we dit op Legaalrijden.nl na de aangenomen motie tegen deelsteps in Amsterdam:
Wij snappen de keuze van Amsterdam wel. Het zou ons niks verbazen als steden als Utrecht binnenkort ook volgen. Maar er zijn ook steden die qua infrastructuur wel geschikt zijn voor deelsteps. Denk bijvoorbeeld aan Rotterdam.
BNR melde vanmorgen het volgende :
Ook Utrecht is kritisch. De gemeente vraagt zich af of e-steps van toegevoegde waarde zijn voor de mobiliteitsdoelstellingen van de stad. Alleen in Rotterdam is men niet uitgesproken negatief. Het Rotterdamse college wil ‘in gesprek blijven’ met het ministerie over specifieke regels. Zegt de woordvoerder van VVD wethouder, Vincent Karremans.
Publiek belastinggeld weggegooid
In 2021 investeerde het investeringsfonds Invest NL van de Nederlandse overheid onder leiding van Wouter Bos nog 71 miljoen euro publiek belastinggeld in deelstep verhuurder DOTT. Dott is Frans maar doet zich voor als Nederlands. Invest NL is opgericht om vooral Nederlandse bedrijven te helpen. Dat is met het Franse Dott niet helemaal gelukt en nu zorgt de lokale overheid ervoor dat het geld ook nutteloos is geweest. De eigenaren van Dott werkten eerder voor deelfietsaanbieder Ofo die inmiddels failliet is en ook voor veel overlast heeft gezorgd omdat de fietsen overal werden neergedonderd.
Parijs als voorbeeld
Onlangs was er in Parijs een bindend referendum waarbij er gestemd kon worden tegen deelsteps. 90% van de mensen die hebben gestemd (100.000 stemmen op 2.2 miljoen inwoners) is tegen de verhuur van de deelsteps van Lime, Dott en Tier in Parijs. Het bindend referendum was uitgeschreven omdat er een toenemend aantal mensen gewond raakte op deelsteps en de overlast. Opvallend was dat er veel ouderen in de stemhokjes te vinden waren.
Persoonlijk gebruik van e-steps of andere vormen van Licht Elektrisch Vervoer waren geen onderdeel van het referendum omdat er geen overlast van is. Bij persoonlijk gebruik ligt het aantal ongevallen ook aanzienlijk lager.
2025?
Minister Harbers heeft aangegeven dat e-steps en dus ook deelsteps vanaf 2025 de weg op mogen. Hij vergeet er alleen bij te vertellen dat e-steps in 2025, net als nu nog steeds gekeurd moeten worden door de RDW. Ze worden gelijkgesteld aan een bromfiets en komen door deze zware eisen dan nog steeds niet door de keuring. E-steps moeten daarnaast ook voorzien zijn van een kenteken. In de meeste Europese landen kan je een e-step net als je fiets of e-bike verzekeren. In Nederland stelt de overheid een e-step gelijk aan een BSO bus.
Geef een reactie