Met enige verbazing hebben we deze week gekeken naar de Micromobility-beurs in Amsterdam. Een internationale beurs over ons soort mobiliteit in het laatste land van Europa waar Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) nog steeds verboden zijn.
Op de beurs veel introducties van nieuwe e-steps die buiten Nederland wel de weg op mogen. Hier zullen ze zelfs na de introductie van het LEV-kader in 2024 nog steeds niet de weg op mogen. Waarom? Omdat ze niet voldoen aan de normen van het LEV-kader. Ze zullen nooit door de keuring van de RDW komen. Waarom? Omdat de RDW een e-step gelijk wil stellen aan een bromfiets. Fabrikanten van e-steps vinden het logischer als de e-step maar ook andere LEVs gelijkgesteld worden aan een fiets. Dat zien ze ook in tenminste 18 Europese lidstaten en ze zijn niet van plan om hun voertuigen aan te passen aan de exclusieve Nederlandse normen. Heel logisch want qua impact, plek op de weg, snelheid en gewicht staan ze dichter bij de fiets dan bij een bromfiets.
De NRC was ook aanwezig op de beurs en had een gesprek met Patrick Hagen, de Nederlandse ambassadeur van Meepo. Het Chinese Meepo maakt elektrische skateboards (ESK8). Zeg maar de Dacia onder de elektrische skateboards. Partick geeft in het interview met de krant aan dat hij wel 70 kilometer per uur kan met zijn Meepo.
“Mensen weten niet wat ze zien.”
Dat gevoel hadden wij ook toen we de headlines van de NRC zagen om het online artikel bij lezers aan te prijzen:
“skateboards die 70 kilometer per uur kunnen”
Als Patrick een noodstop moet maken op zijn Meepo dan spring hij eraf, net als bij een gewoon skateboard lezen we in het artikel.
We deelden het bericht uit de NRC in de Nederlandse ESK8 community en daar is iedereen het er over eens dat de uitlatingen van Meepo niet alleen een belediging zijn voor de legalisatie van elektrische skateboards in Nederland maar ook voor de ESK8 community in Nederland. De door China gesponsorde Patrick is geen vertegenwoordiger van de Nederlandse ESK8 community. Er is niemand die met een Meepo (commute in style) 70 km/u door een park of op de openbare weg wil rondrijden. Met 70 KM/u is er ook geen noodstop meer te maken, je springt met die snelheid niet gewoon even van je plank, net als een gewoon skateboard. Dan verongeluk je gewoon. Daarom zijn wij voor een maximale snelheid van 25 KM/u dan is dat eraf springen nog wel te doen.
Wij vragen ons af waarom ESK8 leveranciers zich laten vertegenwoordigen door dit soort mensen op een beurs over (stads)mobiliteit. Het is ook niet het soort ESK8 gebruikers die wij zien in onze achterban. Het is jammer dat juist dit soort mensen een platform krijgen. Wat blijft hangen is dat elektrische skateboards 70 KM/u kunnen rijden terwijl wij een heel ander beeld zien in onze achterban.
Geef een reactie