Posted on

by

in

Beurs over LEVs in het laatste land van Europa waar ze verboden zijn

Met enige verbazing hebben we deze week gekeken naar de Micromobility-beurs in Amsterdam. Een internationale beurs over ons soort mobiliteit in het laatste land van Europa waar Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) nog steeds verboden zijn.

Op de beurs veel introducties van nieuwe e-steps die buiten Nederland wel de weg op mogen. Hier zullen ze zelfs na de introductie van het LEV-kader in 2024 nog steeds niet de weg op mogen. Waarom? Omdat ze niet voldoen aan de normen van het LEV-kader. Ze zullen nooit door de keuring van de RDW komen. Waarom? Omdat de RDW een e-step gelijk wil stellen aan een bromfiets. Fabrikanten van e-steps vinden het logischer als de e-step maar ook andere LEVs gelijkgesteld worden aan een fiets. Dat zien ze ook in tenminste 18 Europese lidstaten en ze zijn niet van plan om hun voertuigen aan te passen aan de exclusieve Nederlandse normen. Heel logisch want qua impact, plek op de weg, snelheid  en gewicht staan ze dichter bij de fiets dan bij een bromfiets.

De NRC was ook aanwezig op de beurs en had een gesprek met Patrick Hagen, de Nederlandse ambassadeur van Meepo. Het Chinese Meepo maakt elektrische skateboards (ESK8). Zeg maar de Dacia onder de elektrische skateboards. Partick geeft in het interview met de krant aan dat hij wel 70 kilometer per uur kan met zijn Meepo.

“Mensen weten niet wat ze zien.”

Dat gevoel hadden wij ook toen we de headlines van de NRC zagen om het online artikel bij lezers aan te prijzen:

“skateboards die 70 kilometer per uur kunnen”

Als Patrick een noodstop moet maken op zijn Meepo dan spring hij eraf, net als bij een gewoon skateboard lezen we in het artikel.

We deelden het bericht uit de NRC in de Nederlandse ESK8 community en daar is iedereen het er over eens dat de uitlatingen van Meepo niet alleen een belediging zijn voor de legalisatie van elektrische skateboards in Nederland maar ook voor de ESK8 community in Nederland. De door China gesponsorde Patrick is geen vertegenwoordiger van de Nederlandse ESK8 community. Er is niemand die met een Meepo (commute in style) 70 km/u door een park of op de openbare weg wil rondrijden. Met 70 KM/u is er ook geen noodstop meer te maken, je springt met die snelheid niet gewoon even van je plank, net als een gewoon skateboard. Dan verongeluk je gewoon. Daarom zijn wij voor een maximale snelheid van 25 KM/u dan is dat eraf springen nog wel te doen.

Wij vragen ons af waarom ESK8 leveranciers zich laten vertegenwoordigen door dit soort mensen op een beurs over (stads)mobiliteit. Het is ook niet het soort ESK8 gebruikers die wij zien in onze achterban. Het is jammer dat juist dit soort mensen een platform krijgen. Wat blijft hangen is dat elektrische skateboards 70 KM/u kunnen rijden terwijl wij een heel ander beeld zien in onze achterban.

10 reacties op “Beurs over LEVs in het laatste land van Europa waar ze verboden zijn”

  1. Guido avatar
    Guido

    Zo’n Meepo ambassadeur die dan ook tegen de NRC zegt dat Meepo Amerikaans is. Net zoals DOTT zich voordoet als Nederlands bedrijf terwijl het Frans is. Kan iemand mij uitleggen waarom?

  2. Mee no avatar
    Mee no

    Als je alles wat uit China komt uitsluit voor de legalisatie van LEVs heb je geen RDW keuringen meer nodig. Op de beurs was ook Hunter aanwezig met een nieuwe ESK8. Daar had de NRC beter haar tijd aan kunnen besteden. Innovatief bedrijf uit Portugal die wat mij betreft meer aandacht zou mogen hebben in plaats van zo’n Chinese Meepo wappie.

  3. Tessa avatar
    Tessa

    Commute in style met 70 km/u

    1. Hendrik avatar
      Hendrik

      Ik snap de haat hier richting Chinese eskates niet zo goed. Natuurlijk is die ambassadeur met zijn 70 km/u een mafkees maar ik heb hele goede ervaringen met Chinese skateboards en er zit best goede kwaliteit tussen. Er werd hier ook al eens gezegd dat backfire zijn naam eer aandeed omdat ze veel zouden exploderen en dat boosted veel beter was terwijl ik van boosted meer nieuwsberichten kan vinden over in de brand vliegende boards (slechte partij batterijen kennelijk) dan bij backfire.

      Het is ook maar net hoe je er mee om gaat en als je een board helemaal aftrapt en je rijdt ermee door de regen wanneer het specifieke board daar niet tegen kan dan ligt de schuld bij de gebruiker en niet de fabrikant.

      Rij zelf ondertussen al > 2000 km zonder veel gedoe door Groningen op Exway, backfire, wowgo en Beastboard. Hoe meer ik rij hoe meer ik ook van mening ben dat 25 km/u net snel genoeg is ook als max. Daarmee kun je met het meeste fietsverkeer goed meekomen en ben je niet irritant voor de andere weggebruikers. Ik zet mijn skateboards daarom vaak ook in de laagste modus waar ik tenminste 25 km/u haal. Zo voorkom ik dat ik onbewust veel sneller ga rijden.

      Als het ooit legaal wordt wil ik zeker wel een duurder board erbij halen maar eigenlijk is het niet eens nodig als ik zie hoe goed het meeste spul nu al werkt. Belangrijkste is dat gebruikers er bewust mee omgaan maar dat geldt voor elk type vervoer.

      1. Tessa avatar
        Tessa

        Bij Boosted waren het 2 incidenten in 2016. Bij Backfire kan je spreken van een structureel probleem. Afgelopen jaar zijn er alleen al in Nederland 3 Backfire boards in brand gevlogen. Dat je over 2 slechte accu’s meer nieuwsberichten kan vinden dan over Backfire is heel logisch. Boosted was Amerikaans en de Apple onder de esk8’s en een zeer populaire startup. Als je kijkt naar de componenten en de onderdelen snap je ook wel dat er een kwaliteitsverschil zit tussen Chinese boards en Boosted, maar ook als je kijkt naar Fluxmotion, Lacroix, en bijvoorbeeld Bioboards. Een Boosted accu alleen al kost net zoveel als een Chinees board. Meer over de Boosted incidenten kan je hier lezen:
        https://amp.slidebean.com/blog/boosted-board-out-of-business?format=amp

  4. Tycho avatar
    Tycho

    Commute in style doe ik om me EUC.
    Echter hoorde ik een fietsersbond vrouw op BNR over fietsen stalling beheer bij NS praten. Enja hoor 30 in hele stad, auto vrij zone en ga met de auto maar achter fietsers rijden. Mijn god ze zijn tegen LEV’s maar niet tegen auto’s? Nee die auto heeft ze zelf ook nodig. Maar kommop ik heb een hekel aan fietsen en langzaam verkeer in de auto. Laat mij dan leker op me 1 wieler rijden!
    Die elektrische auto die ik nu heb komt slechts 70 km ver op z’n accu.. oh wacht ik haalde 100km op 1 accu van mijn EUC toen ik niet gemiddeld 30kmh reed.
    Laat ik nu sneller rijden en dan bij 60-70 en 30-40% de lader er aan hangen.
    Elektrische auto gebruik je de onstere 8ste ook niet maar de laad paal staat 500m verder op. Lang leven de LEV om snel en gemakkelijk die afstand af te leggen. Ohja als ik de bagage ruimte niet nodig heb rij ik super efficient op 1 wiel. Hoe lang nog dat ze door hebben dat LEV’s de toekomst is voor persoons vervoer.

    1. Rob avatar
      Rob

      Best goeie column. De problemen die hij aankaart zijn geen echte problemen. Begrenzing voor LEV’s gewoon naar 25km/u. Het opvoeren is geen specifiek probleem voor LEV, maar geldt voor alles wat gemotoriseerd is. Net als bij alle andere voertuigen is dat een zaak van handhaving.
      Het probleem van de rondslingerende deelvoertuigen is in meerdere steden grotendeels opgelost door een beloningsysteem in te voeren voor het terugbrengen ervan. Kwestie van een goeie app waarmee mensen die wat willen bijverdienen de voertuigen kunnen vinden en terug naar de gewenste locatie brengen. De kosten voor de beloning worden in rekening gebracht bij de laatste huurder, deze heeft immers een betalingsmachtiging afgegeven. Allemaal niet zo moeilijk te regelen.

  5. Kuro avatar
    Kuro

    De RDW heeft eigenlijk gewoon te veel macht over de vrije markt. Het zou mij niet verbazen als zij her en der wat steekpenningen krijgen van bepaalde lobby groepen in automotive.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *