Posted on

by

in

Bericht over E-step met trapondersteuning verdwenen van Rijksoverheid.nl

In januari bedacht Glenn een manier om een e-step te modificeren zodat je er met trapondersteuning legaal de weg mee op mag. Gisteren konden we melden dat zelfs de Rijksoverheid hier een webpagina voor had gemaakt met regelgeving. We gaven de overheid nog complimenten dat ze dit zo snel hebben opgepakt en geregeld hadden. Dat hadden we beter niet kunnen doen want vanmiddag was de pagina al weer verdwenen van de website van de Rijksoverheid. 

Toeval of niet iets soortgelijks maakten we eerder al mee met een tekst over eenwielers op de website van het Openbaar Ministerie. Die waren volgens een tekst ook toegestaan op de openbare weg, mits verzekerd. Probleem was alleen dat geen één verzekeraar ze verzekerd. Toen we vroegen hoe dat zat hebben ze de tekst gewoon gewist. Blijkbaar is dat vandaag ook gebeurd met de tekst op de website van de Rijksoverheid. 

Vermoedelijk is er iemand bij de Rijksoverheid of het ministerie van I&W geschrokken want bij de lijst met regeltjes om legaal te rijden met een e-step met trapondersteuning op de openbare weg is men vergeten dat je dan wel verzekerd moet zijn en niet alle verzekeraars zijn hiervan op de hoogte. De overheid kan wel stellen dat je met een e-step met trapondersteuning gelijkgesteld bent aan een e-bike maar verzekeraars denken daar heel anders over. Je bent bij de meeste verzekeraars nog net zo onverzekerd als op een illegale e-step en dat is natuurlijk best gevaarlijk. Om maar niet te spreken van die deugdelijke NASA remmen die de RDW eist op e-steps voordat ze legaal de weg op mogen. En hoe zit het met dat trappen voor de ondersteuning? Trap je één keer en mag je dan ook minuten lang 25 KM/u rijden? Veel vragen waar niemand een goed antwoord op heeft. 

Daarnaast werkt het natuurlijk ook voor de Politie nogal verwarrend. Ze zien een illegale e-step die dan ineens niet meer illegaal is. Dat veroorzaakt natuurlijk ook alleen maar verwarring en ergernis.

Hoe het nu precies zit weten we helaas niet maar we zagen wel dat het ministerie van infrastructuur en waterstaat vanmiddag druk bezig was met het retweeten van berichtjes van de Fietsersbond. Het laat zien waar de prioriteit ligt van het ministerie maar je ziet ook de onafhankelijkheid en de willekeur. 

Voor de liefhebbers…. hieronder de pagina over de e-step met trapondersteuning die verdwenen is van de website van de Rijksoverheid.

5 reacties op “Bericht over E-step met trapondersteuning verdwenen van Rijksoverheid.nl”

  1. Christiaan avatar
    Christiaan

    Het lijkt op iets wat even ondoordacht op de website is gezet. Jullie punt over het verzekeren klinkt logisch. Er valt een hoop te verzekeren. E-steps met trapondersteuning, het gebruik van legale e-steps in het buitenland, het gebruik van deelsteps in het buitenland. Allemaal bekend bij verzekeraars maar ze doen niks… net als de overheid.

  2. Rick avatar
    Rick

    Net als met de e-bike snap ik hier helemaal niks van. Zonder trappers is het een brommer. Maar met een paar trappers en een sensor en een beetje luchtfietsen is het een fiets. Zo ook met de e-step met trapondersteuning. Dan mag blijkbaar ineens alles. Maar als er een hashendeltje op zit is het ineens een bijzondere bromfiets en mag hij alleen de weg op via zware RDW keuringen. Dit land is compleet gestoord met regeltjes die tot aan de overheid bedacht worden door wappies met fietstassen van de Fietsersbond.

  3. Andrei avatar
    Andrei

    “Om maar niet te spreken van die deugdelijke NASA remmen die de RDW eist op e-steps voordat ze legaal de weg op mogen.” (Translated: “Not to mention those proper NASA brakes that the RDW demands on e-scooters before they are legally allowed on the road. “)

    Is this kind of subtle joke about the requirement-level for braking only for an e-step to be considered “safe” ? 😀

    1. Peter avatar
      Peter

      That’s right and the subtle joke was invented by our Nelson.

  4. Saskia avatar
    Saskia

    Het laat zien dat de overheid prima in staat is om dit binnen een half jaar te regelen. Dit is het schoolvoorbeeld dat het allemaal zo geregeld kan worden. Wat het ook voor de zoveelste keer laat zien is dat ze beter Legaalrijden hierover hadden kunnen bellen. Dan zou die pagina er nu nog staan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *