Posted on

by

in

Begrenzen van e-step, Onewheel, EUC of ESK8 is niet logisch

Mede naar aanleiding van van onze reactie op een artikel in de NRC schreef Marc Hijink vandaag een column met een reactie op ons stuk. De aanleiding was een interview met Patrick Hagen van Meepo die aangaf dat hij wel 70 kilometer per uur kon rijden op zijn elektrische skateboard (ESK8).  Vandaag lezen we een update in de NRC column over Patrick waarin staat dat hij zijn board niet gebruikt voor woon-werkverkeer. “Liefst rijd ik op stukken waar helemaal geen mensen zijn” Skaters zijn volgens Hagen van nature voorzichtig: „Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden: het wegdek, het weer en andere weggebruikers.”

In de column gaat het verder over de snelheden die LEVs kunnen halen en dat je ze kan opvoeren. Voertuigen moeten zich aanpassen aan de regels, de regels niet aan de voertuigen lezen we. Dat klinkt mooi maar in de praktijk zien we dat alles met wielen wat is geëlektrificeerd harder kan dan de toegestane snelheid. Zelfs de Gazelle e-bike achterban van de Fietsersbond heeft een turbo knopje waarmee je harder kan dan 25 km/u.

Wij zijn er van overtuigd dat de snelheid niet het probleem is maar vooral het gedrag van mensen. Dat zie je vooral onder fietsers. Dat de meeste LEVs harder kunnen dan 25 KM/u is ook geen geheim. Wij vinden het begrenzen van LEVs zelfs gevaarlijk. Soms heb je net iets meer power nodig om een ongeval te voorkomen. Wij zijn het eens met een snelheidslimiet van 25 KM/u maar we zijn tegen een begrenzing van de snelheid van LEVs. Soms heb je net iets meer power nodig en denk daarbij ook dat meer power meer remkracht geeft. Bij balansvoertuigen zoals de Onewheel, EUC of een ESK8 is een begrenzing van 25 KM/u zelfs gevaarlijk en niet aan te raden. 

Dat LEV gebruikers wel eens harder rijden op stukken waar dat kan is ook geen geheim. LEV gebruikers passen hun snelheid aan aan de verkeerssituatie en omdat ze kwetsbaar zijn gaan ze in de bebouwde kom niet harder dan 25 KM/u. Iemand op een elektrisch skateboard is vaak zelfs veiliger dan iemand op een niet elektrisch skateboard. Ze dragen meestal een helm en door de afstandsbediening is het remmen veiliger. De remweg van een ESK8 met 25 KM/u is korter dan de wettelijke norm van een fiets.

Als je in België harder dan 25 KM/u gaat rijden neemt de politie je LEV in beslag. In Frankrijk krijg je voor de overschrijding van de maximumsnelheid van 25 km/u een boete van €1500, dat blijkt in de praktijk beter te werken dan een ingebouwde snelheidslimiet in een LEV. Zo kan de Nederlandse overheid de gemiste inkomsten van het in beslag nemen van LEV’s en daarna doorverkopen via de domeinen ook weer wat compenseren.

Softwarematig zijn snelheidslimieten eenvoudig door te voeren in LEVs die in Nederland verkocht worden. Maar als je hetzelfde model koopt in een andere EU-lidstaat dan zit die limiet er niet op. Het is dus niet heel realistisch om zo’n limiet in LEVs in te bouwen.

Vrijwel iedereen in onze achterban is het er wel over eens dat een maximumsnelheid van 25 km/u voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) een goede norm is. In het LEV-kader van de overheid staat dat LEVs na legalisatie alleen verkocht mogen worden met een 25 KM/u limiet. Het lijkt logisch maar dat is het dus niet.

We zijn blij dat de NRC ons bericht heeft opgepikt en de ruis op de lijn wat heeft genuanceerd.

Foto: nader saremi

10 reacties op “Begrenzen van e-step, Onewheel, EUC of ESK8 is niet logisch”

  1. Henk de V avatar
    Henk de V

    Kunnen jullie niet een ministerie van LEVs oprichten? Spot on dit en goede uitleg waarom (sommige) levs harder moeten rijden. Ook goed dat de NRC wijst op de ellende die deelsteps veroorzaken. Ik was eerst tegen levs maar ben inmiddels wel voor persoonlijk gebruik en zie de toegevoegde waarde ervan.

  2. Dane avatar
    Dane

    Dit lijkt me typisch iets wat je in een rondetafelgesprek met Tweede Kamerleden en mensen van het ministerie kan bespreken. Is jullie voorstel daarvoor al opgepikt?

    1. Peter avatar
      Peter

      We hebben alle Tweede Kamerleden die te maken hebben met LEVs aangeschreven. Alleen Erik Haverkort van de VDD reageerde en nodigde ons vorige week uit voor een gesprek. We hebben in een gesprek met hem en een collega aangegeven dat we graag een rondetafelgesprek willen. Hij gaat er naar kijken en ook naar de input over LEVs die we hem hebben gegeven.

      1. Paulus avatar
        Paulus

        Dat zou al een stap in de goede richting zijn. Probeer hem en anderen er van te voertuigen dat voor een betere verkeerssituatie, vooral in de steden, de LEV’s een wezenlijke bijdrage kunnen leveren in de huidige verkeerssituatie, mits … de infrastructuur = bredere fietspaden wordt aangepast. Dat mag dan ten koste gaan van de ruimte die nu het autoverkeer in de steden inneemt. Ojee, tegen het zere been van de VVD? Maar wel realistisch zijn: met je auto naar de stad en daar proberen te parkeren … is toch geen houdbare situatie meer? Dus voorrang voor het “éénpersoonsvervoermiddel”. Milieutechnisch kan het bijna niet beter, want dan moet je alles te voet gaan doen.

  3. Tica avatar
    Tica

    But The e Bike can reach up to 80 km/h why is not ilegal. For 2 Month i travel with my dualtron from Bijlmer-Centrum to westpoort and, Alkmar 🤣

  4. Cena avatar
    Cena

    This country “Netherlands” is really a joke country, from the government at least they focus on minimizing everything and keep everything plain basic and making life boring, while people paying one of the highest taxes from their hard earn jobs.

    Talking and nagging for years about a small thing such a e-step while in other countries become a normal thing for them as they adapted to it for years now.

    In the meantime, see the news link below, in Dubai will be having a flying taxi in the next 4 years, while the Netherlands after 100 years will start to say its not safe. 🤣🤣

    https://www.timeoutdubai.com/news/flying-taxis-to-launch-in-dubai-soon

    The best thing someone can do is leave this boring country and go somewhere else for better life, better weather, more money and less taxes, more freedom of choice and less bureaucracy and limitation and enjoy the years of their life because here life basically working till retirement, life here is sterile with no social vibrant life with people around like other cultures have.

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      het rutte effect

    2. Alex avatar
      Alex

      Yeah I want to leave this country too but I’m unfortunately stuck here without a possibility to ever get out 😔

    3. Kuro avatar
      Kuro

      It is because Dutch people are really content with little. Give them some beach days, some beer and a couple of soccer matches and most are happy.

      While it certainly isn’t a bad thing to be content with little, what is really happening is that the Dutch government is taking 50%+ of your paycheck and then restricting your freedom in every single way at the same time.

      That people have little in Netherlands isn’t some tragic fate but a deliberate act! These people can legalize LEVs within weeks if they really wanted to, just look at how quickly they could implement a general police state with digital identification. Another detail is that none of the politicians would ever use LEVs or benefit from it, so not interesting to them! They are a self-serving elite.

    4. Romen avatar
      Romen

      It doesnt even make sense to prohibit these electric vehicles for so long. I mean their agenda is no fossil fuel and electric driven vehicles so these would fit perfectly…..
      Government doesnt give a fck only if there is profit to be made..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *