Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg rijden die harder gaan dan de toegestane 25 KM/u. De meeste zijn inmiddels ook keurig begrensd tot een maximale snelheid van 25 KM/u.
Toch is er door de huidige (Europese) wetgeving nog iets anders aan de hand. We zien dat er nog steeds fatbikes worden verkocht die een hoger motorvermogen hebben dan 250 Watt en dat mag niet. Ook niet als zo’n e- of fatbike is begrensd tot een maximale EPAC snelheid van 25 KM/u.
Zo hebben sommige Super73 fatbikes nog steeds een motorvermogen van 1350 Watt of meer waarmee je 45km/u kan rijden. Sinds de ophef over de te snelle fatbikes worden ze verkocht als EPAC 250W fatbikes. Ze zijn ook softwarematig begrensd tot 25 KM/u om aan de wet te voldoen. Goed opgelost zou je zeggen maar ook deze fatbikes zijn nog steeds niet legaal. Dat komt omdat het motorvermogen boven de toegestane 250W ligt.
Wij maar ook minister Harbers gaf in april al aan dat sommige consumenten zich niet eens bewust zijn dat hun e-bike is opgevoerd of aan de 250 Watt norm voldoet. Om aan de wettelijke 250 Watt norm te voldoen zou je bij duizenden e- en fatbikes die al zijn verkocht in Nederland de motor en/of de controller moeten vervangen. Een erg kostbare ingreep die kan oplopen tot een paar duizend euro. Veel eigenaren van zo’n e- of fatbike vragen zich via ons af of de overheid niet een coulance regeling kan optuigen. Een motor laten vervangen om de snelheid die al begrensd is op 25 KM/u te halen zien velen als geld verbranden of kapitaal vernietiging.
Wij vroegen aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wat er mis is met een e- of fatbike waarvan de maximum snelheid is vergrendeld of begrensd tot 25 KM/u. Dit was de reactie met de aantekening dat het ministerie op dit moment met stakeholders aan het kijken is hoe ze dit moeten aanpakken. Eind 2023 gaat het ministerie de Tweede Kamer informeren over de aanpak.
“Tweewielige voertuigen die een hoger vermogen hebben dan 250 Watt (en/of die met trapondersteuning harder gaan dan 25 km per uur en/of waarmee je zonder te trappen vooruit kunt komen, bijvoorbeeld door middel van een gashendel) zijn snor- of bromfietsen. Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat voertuigen als bromfietsen voldoen aan de eisen van de EU Verordening 168/2013, anders mogen ze in principe niet worden verkocht”.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakte deze zomer bekend dat 9 (internet-) aanbieders van fatbikes een last onder dwangsom (LOD) van € 15.000,= opgelegd hebben gekregen. Dit omdat zij fatbikes aanbieden en/of verkopen die niet voorzien zijn van een typegoedkeuring. Wij vragen ons af wat het nut is van de ILT omdat je nog steeds op elke straathoek en webwinkel e- en fatbikes kan kopen die niet aan de 250 Watt norm voldoen. Wij denken dat het een stuk nuttiger is om te onderzoeken hoe we al die “illegale” e- en fatbikes veilig op de weg kunnen houden met een maximale snelheid van 25 KM/u. We kunnen inmiddels ook gerust stellen dat ILT er de ballen verstand van heeft. Wij zijn beschikbaar en denken graag mee.
Geef een reactie