Posted on

by

in

ANWB: geef voetgangers, fietsers en andere micromobiliteiten de ruimte

Roxy Tacq deelt regelmatig de visie van de ANWB met als doel om tot een beter mobiliteitssysteem te komen waarbij de leefbaarheid en verkeersveiligheid vooruitgaan. Zo heeft de ANWB samen met mobiliteitsexperts nu al bedacht hoe je steden zo kunt inrichten dat alle verkeersdeelnemers genoeg ruimte hebben.

Je deelt voertuigen in naar families en ook lopen is daarin een volwaardige vervoerswijze. Voor iedere familie zou er een hoofdnetwerk moeten zijn in de stad. Door te kijken naar de ruimtelijke kwaliteit, het karakter van een gebied of straat en de hoofdnetten die daar doorheen lopen kun je per straat of weg een keuze maken voor welke voertuigfamilie deze hoofzakelijk ingericht wordt.

Het is logisch dat je in een straat met terrassen en winkels voetgangers prioriteit geeft. Deelmobiliteit van de deelfiets, -scooter en -e-step, zou ook tot meer wandelkilometers kunnen leiden. Je loopt een stad in en als je terug wilt kan je een deelstep nemen of andersom.

De elektrische step wordt in discussies vaak in verband gebracht met de voetganger. Waarbij beelden uit het buitenland opdoemen waarin snelle steppers over de stoep zoeven en waar deelsteps rondslingeren op de stoep. Dat kan natuurlijk anders. De introductie van de e-step en andere kleine vervoermiddelen zoals eenwielers kunnen juist ten goede komen van de voetganger. Gezien het verschil in snelheid en massa ligt het voor de hand dat mensen op zo’n vervoermiddel op dezelfde plek op de weg rijden als de fiets. Dus niet op de stoep. We hebben een groot netwerk aan fietspaden, het is dan ook niet te verwachten dat e-steppers de stoep gaan gebruiken. Ze nemen minder plek in beslag dan een fiets en worden vaak mee naar binnen genomen, waardoor ze ook geparkeerd geen plek op de stoep in beslag nemen.

De toekomst maken we samen. De verdichting is ingezet en nieuwe diensten en vervoermiddelen doen hun intrede. De ANWB pleit voor keuzevrijheid. Door meer plek te maken voor voetgangers, fietsers en andere micromobiliteiten zal het mobiliteitssysteem beter functioneren en kan de stad groener en schoner worden. Diversiteit draagt bij een prettigere en beter stad voor iedereen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *