Posted on

by

in

Amerikaanse toezichthouder CPSC wil verbod op de Onewheel

In de Verenigde Staten moeten producten aan bepaalde normen voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit en veiligheid. De Consumer Product Safety Commission (CPSC) is als toezichthouder een organisatie die ingrijpt als het klachten krijgt over consumentenproducten zoals de Onewheel.

Volgens de CPSC moet Future Motion de fabrikant van de Onewheel stoppen met de verkoop van de Onewheel en onmiddellijk een terugroepactie organiseren voor alle verkochte Onewheel modellen sinds 2014. Dat zijn zes generaties Onewheel’s. Volgens de toezichthouder komt het door de ejection hazard van een Onewheel. Daardoor zijn de afgelopen 3 jaar in Amerika 4 doden gevallen en meerdere ernstige verwondingen.

Met de ejection hazard bedoelt de toezichthouder de push-back die in elke Onewheel zit ingebouwd. Als je te hard gaat op een Onewheel duwt de Onewheel zijn neus omhoog om aan te geven dat de gebruiker te hard gaat. Als de gebruiker dat signaal negeert dan valt de Onewheel uit en gaat de voorkant naar beneden met als gevolg dat je eraf valt. Dat noemt men een nosedive. Sommige ervaren gebruikers kunnen zo’n val nog uitrennen.

De minder ervaren gebruikers die dit negeren en blijkbaar de gebruiksaanwijzing niet hebben gelezen gaan door de limiet van de Onewheel en dragen meestal ook geen helm.

Nosedives zijn vrijwel altijd verklaarbaar. Gebruikers rijden meestal te hard, eisen teveel van de Onewheel als de accu bijna leeg is door bijvoorbeeld een heuvel op te rijden of met een volle accu langere tijd van een heuvel afrijden zijn de meest voorkomende oorzaken van een nosedive. Die komen niet alleen in Amerika voor maar ook in Europa. Blijkbaar zijn de Europese Onewheel eigenaren wat voorzichtiger want hier zijn tot nu toe, zover wij kunnen nagaan in de gebruikersgroepen nog geen dodelijke ongevallen geweest. We zien af en toe wel een breuk van een sleutelbeen of andere botjes maar de oorzaak daarvan is meestal ook verklaarbaar en niet toe te schrijven aan de Onewheel. Het zijn over het algemeen de gebruikers die over een grens gaan.

In de nieuwste modellen van de Onewheel zit tegenwoordig naast de push-back ook een piepsignaal ingebouwd om te waarschuwen als je over de limieten van de Onewheel heen dreigt te gaan. Heel eenvoudig en als je, je daar aan houd en een helmpje draagt is er vrij weinig aan de hand kunnen we uit ervaring vertellen. Zo’n helm is sowieso aan te raden want een mechanisch defect kan op elk moment toeslaan maar dat is in dit geval niet van toepassing. Het is geen mechanisch defect maar een fout van de gebruiker.

De CPSC wekt de suggestie dat er in een Onewheel een verborgen schietstoel zit ingebouwd maar wat ons betreft valt een Onewheel prima onder de veiligheidseisen en -normen als je de limieten van het board respecteert.

De Amerikanen inclusief Future Motion hebben inmiddels ook onze slogan overgenomen: Onewheeling is not a crime. Wij vragen Future Motion al jaren om onze petitie te steunen maar we hebben nooit een reactie gekregen. Dat snappen we wel met zo’n kleine afzetmarkt als Nederland waar de overheid een Onewheel met een brommer vergelijkt. Ze vragen ons en daarmee jullie wel om hun petitie tegen de CPSC te steunen via deze link.

Onewheel gebruikt inmiddels ook onze Onewheeling is not a crime sticker in de campagne tegen de CPSC, waarvoor dank!

8 reacties op “Amerikaanse toezichthouder CPSC wil verbod op de Onewheel”

  1. Thomas Ford avatar
    Thomas Ford

    Didn’t know that the Onewheel was banned in the Netherlands. Have driven in Italy, Paris, Barcelona and Lisbon. Amsterdam too, but there the police wanted to confiscate my board. craziness.

  2. Otto avatar
    Otto

    Rijkswaterstaat koopt boerderijen op en met de stikstofrechten van veehouders leggen ze nog meer snelwegen aan. Ondertussen worden groene weggebruikers met levs genegeerd. De overheid heeft liever dat je, je met de auto verplaatst.

  3. Rb1 avatar
    Rb1

    heb een xr en een pint,vind de pint meer geschikt voor beginners vanwege de stevige pushback die goed werkt maar kan me niet vinden in de ejection hazard. wat een vreemde rechtzaak. rare jongens die amerikanen

  4. Stepper avatar
    Stepper

    Als je wilt dat het bange Nederland de elektrische step gaat toestaan, dan moet je niet proberen om in het bange Nederland de (engere) one-wheels, hoverboards etc. door te drukken. Van mij mag het, maar politiek niet zo handig denk ik.

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      selectief bang want 3 stappen buiten zie je kinderen en bejaarden zonder helm op de fiets, en in het donker niet veel pubers met werkende fietsverlichting, snorscooters die met 60 over het fietspad jagen en dat is ok.. maar idd electrische stepjes en onewheels is vast het werk van satan.

    2. Tessa avatar
      Tessa

      Legaalrijden is tegen hoverboards. Je kan het zelfontbrandend kinderspeelgoed uit China van €200 niet vergelijken met een Onewheel van €1200 tot €2800. De meeste mensen met een Onewheel of EUC vinden een e-step veel enger dan een eenwiel. Het is maar net wat je gewend bent.

  5. Mark avatar
    Mark

    Door Futuremotion en hun patent is er amper vooruitgang en geen concurrentie.

    Gelukkig is er bij monowheels wel concurrentie. Daardoor is er nu veel keuze.

    1. Devrim avatar
      Devrim

      Behalve het uitblijven van die ontwikkeling, gaat Future Motion heel erg slecht om met hun klanten. Denk niet dat veel bereid zullen zijn die petitie te ondertekenen. Dat is ook de reden dat ik mijn eigen onewheel bouw: Funwheel welke op Vesc is gebaseerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *