Posted on

by

in

Advocaat: mee steppen met je e-step moet worden gezien als fiets met trapondersteuning

Suzanne van Reedt Dortland is advocaat en ziet in het straatbeeld dat de elektrische step steeds vaker opduikt. Veel mensen weten niet dat je er alleen op eigen terrein mee mag rijden en niet op de openbare weg. Ze moeten goedgekeurd worden als bijzondere bromfiets door het RDW maar Suzanne merkt op dat de e-steps van nu niet aan die keuringsvoorwaarden (kunnen) voldoen.

Er is onderscheid tussen e-steps met een gashendel en steps met trapondersteuning. Met gashandel moet RDW goedkeuring hebben en die trapondersteuning hebben zou je onder fietswetgeving kunnen scharen. Het is dan geen motorvoertuig omdat je zelf nog moet bijsteppen. Vergelijkbaar met een e-bike. Probleem is alleen dat het niet in de wet staat. Formeel gezien ben je volgens Suzanne voor de wet dan ook een motorrijtuig. In tegenstelling tot wat je op verschillende websites hierover terugvindt zoals bijvoorbeeld een Micro e-step.

De e-step en de step met trapondersteuning wordt dus gezien als een motorrijtuig. Om de openbare weg op te mogen moet er een Europese of Nationale typegoedkeuring zijn zoals die van de RDW.

Als je met je elektrische step toch de openbare weg opgaat ben je onverzekerd. Als je betrokken raakt bij een ongeluk, dan zal je als gemotoriseerde worden gezien. En dat betekent dat de aansprakelijkheid wordt beoordeeld alsof dat je een auto/brommer bent, terwijl je eigenlijk een net zo kwetsbare verkeersdeelnemer bent als de e-bike tot 25 km/u.

Daarbij zit er in een e-bike vaak net zo’n motor als in je e-step en is de impact bij een ongeval van een e-bike groter vanwege de massa dan die van een e-step of een andere LEV. Volgens Suzanne is dit ook het punt waar de regelgeving met de technologische ontwikkeling gaat wringen. Aanpassing van de wetgeving is dan ook nodig schrijft ze.

Als tip geeft ze mee dat je met je e-step voor de vorm moet mee steppen en bij een staandehouding door de politie moet zeggen dat je moet worden gezien als een fiets met trapondersteuning. We zijn benieuwd of Suzanne de mensen die dat gaan uitproberen dan ook gaat verdedigen in een rechtszaak.

4 reacties op “Advocaat: mee steppen met je e-step moet worden gezien als fiets met trapondersteuning”

  1. Tim avatar
    Tim

    Onzin dus. Daar heeft ome agent totale maling aan in de praktijk.

    1. Vijay avatar
      Vijay

      Toevallig heb ik een iemand op Telegram die is aangehouden met een aangepaste step (met step-ondersteuning en zonder gashandel) en deze heeft mooi een boete gehad. Hij gaat het aanvechten.

  2. Gosse Bijlenga avatar
    Gosse Bijlenga

    Staande gehouden met een EUC. Agent netjes uitgelegd dat dit conform de wegen verkeersweg en het besluit RVV1990 geen voertuig is en daarom val onder artikel 4punt 4 van de RVV 1990 ( personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen niet zijnde voertuigen). Kon daarna doorrijden.

    Dus 1 wielers gaan blijkbaar goed

  3. Jos avatar
    Jos

    De huidge minister van verkeer is mogelijk aansprakelijk voor het vertragen van toelating, dit zou een optie kunnen zijn om zonder boete de rechtszaal te verlaten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *