De overheid vergelijkt Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) met een bromfiets. Qua massa en snelheid niet te vergelijken en wij denken ook dat bij persoonlijk gebruik de impact op de verkeersveiligheid hetzelfde als het gebruik van een (vouw)fiets zal zijn. We hebben het namelijk niet over grootschalig gebruik van nieuwe voertuigen maar over een extra mogelijkheid voor forensen om zich van A naar B te verplaatsen en voor recreatie.
In de afgelopen maanden zagen we ook dat het aantal gebruikers van LEV’s behoorlijk afneemt vanwege de aanhoudende regenperiode in de winter. Die periode duurde dit jaar 5 maanden. Vanwege de elektronica in PLEV’s is het niet verstandig om ze in de regen te gebruiken. Daarbij neemt het gebruiksgemak ook snel af door het ontbreken van (goede) spatborden.
Je zou gemakshalve kunnen stellen dat de meerderheid van de eigenaren van PLEV’s mooiweer-rijders zijn. Dat heeft als voordeel dat ze zich alleen op de openbare weg (fietspad) bevinden als er optimale weersomstandigheden zijn om te rijden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede en dat is ook waarom er op dit moment in Nederland nog nauwelijks ongevallen hebben plaatsgevonden met PLEV’s.
Qua vermogen kan je PLEV’s gelijkstellen aan het niveau van een professionele sporter. Qua prestaties vergelijkbaar met 700–1000 Watt. Een PLEV haalt gemiddeld 300 – 1000 Watt. Een wielrenner haalt zo’n 600-800 Watt. Het vermogen van een PLEV lijkt dus meer maar je moet het gewicht van het voertuig inclusief accu’s en de berijder er nog vanaf trekken. Dan is de topsnelheid van een PLEV vergelijkbaar met een wielrenner of iemand die hard fietst. De maximumsnelheid van PLEV’s is vanwege veiligheidsredenen vaak elektronisch beperkt, te regelen via een app of aan te passen via een firmware update. Een bromfiets waar de overheid en adviesorganen van de overheid onze LEV’s mee vergelijken hebben een vermogen van 800 tot 4000 Watt.
Geef een reactie