Jullie kunnen je vast nog wel de zelfontbrandende hoverboards herinneren die in Nederland allemaal uit de handel zijn genomen na een onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De accu’s in de Lichte Elektrische Voertuigen die wij vertegenwoordigen worden gemakshalve daar ook wel eens mee vergeleken.
We gaven eerder al aan dat er cellen in LEV’s zitten die je ook in een Tesla tegenkomt. Niet vergelijkbaar met zelfontbrandend kinderspeelgoed uit China. Ze zijn voorzien van een Battery Management System (BMS) die de staat van de cellen bewaakt, het laden stopt als de maximale spanning is bereikt en het balanceren voor zich neemt waardoor overcharge en over discharge niet mogelijk is.
Lee, iemand uit de Nederlandse ESK8 community keek eens hoe dat zit met een accu van een willekeurige Gazelle e-bike en wat blijkt…. die zijn net zo gevaarlijk en slecht geïsoleerd als de batterijen van een hoverboard. Ze zijn niet voorzien van spacers die de cellen van elkaar scheiden. De cellen zijn aan elkaar geplakt met plakband en vermoedelijk zijn de cellen ook van lage kwaliteit.
Het geeft aan dat er in e-bikes van Nederlandse bodem vergelijkbare rommel zit die je in een Chinese Hoverboard aantreft. Nog vreemder is dat een Consumentenbond die regelmatig e-bikes test dit soort dingen niet heeft opgemerkt.
Geef een reactie