Posted on

by

in

Accu in Gazelle e-bike kwalitatief vergelijkbaar met die van een zelfontbrandend Hoverboard

Jullie kunnen je vast nog wel de zelfontbrandende hoverboards herinneren die in Nederland allemaal uit de handel zijn genomen na een onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De accu’s in de Lichte Elektrische Voertuigen die wij vertegenwoordigen worden gemakshalve daar ook wel eens mee vergeleken.

We gaven eerder al aan dat er cellen in LEV’s zitten die je ook in een Tesla tegenkomt. Niet vergelijkbaar met zelfontbrandend kinderspeelgoed uit China. Ze zijn voorzien van een Battery Management System (BMS) die de staat van de cellen bewaakt, het laden stopt als de maximale spanning is bereikt en het balanceren voor zich neemt waardoor overcharge en over discharge niet mogelijk is.

Lee, iemand uit de Nederlandse ESK8 community keek eens hoe dat zit met een accu van een willekeurige Gazelle e-bike en wat blijkt…. die zijn net zo gevaarlijk en slecht geïsoleerd als de batterijen van een hoverboard. Ze zijn niet voorzien van spacers die de cellen van elkaar scheiden. De cellen zijn aan elkaar geplakt met plakband en vermoedelijk zijn de cellen ook van lage kwaliteit.

Het geeft aan dat er in e-bikes van Nederlandse bodem vergelijkbare rommel zit die je in een Chinese Hoverboard aantreft. Nog vreemder is dat een Consumentenbond die regelmatig e-bikes test dit soort dingen niet heeft opgemerkt.

2 reacties op “Accu in Gazelle e-bike kwalitatief vergelijkbaar met die van een zelfontbrandend Hoverboard”

  1. Walter avatar
    Walter

    Hier worden ten allen tijde A-graded cellen door A-merken leveranciers gebruikt door Gazelle wat inhoudt dat per cel 4,2V max. wordt gebruikt en niet lager (voor b.v. accupakketbouwers of opkopers) zoals hier wordt gesuggereerd. De opmerking “vermoedelijk” en de meeste opmerkingen en vergelijkingen zijn compleet ongepast.

    1. Rubin avatar
      Rubin

      Hoi Walter,

      Je geeft aan dat er een verband is tussen gebruikt voltage en de kwaliteit van de cel.
      Dat is een beetje onzinnig aangezien de chemie van de cel het voltage bepaalt en niet de kwaliteit.
      De BMS moet ervoor zorgen dat de cellen niet uit balans raken en of te snel op of ontladen.
      Een robuuste BMS is dus belangrijk.

      Dit veranderd allemaal niets aan het aangetoonde feit van het artikel dat de opbouw van de accu te wensen overlaat.
      We zouden mogen verwachten dat er een kwaliteitsstandaard in acht genomen wordt bij het produceren van deze batterijen.

      Het merk van de cel op de foto ken ik omdat ik deze zelf ook eens gebruikt heb en alhoewel ik er geen problemen mee heb gehad was dit wel een cel uit de “budget klasse”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *