Posted on

by

in

55+ ouderen op de fiets zijn een gevaar voor zichzelf

Het kenniscentrum VeiligheidNL publiceerde vandaag cijfers waaruit blijkt dat vooral 55+ ouderen (44%) ernstig gewond raken bij een fietsongeluk.

Opvallend is volgens het kenniscentrum het percentage ernstige ongevallen onder jongeren (19%) met een e-bike tussen de 12-17 jaar. Die steeg van 4% in 2016 naar 22% in 2021. Wij vinden het niet vreemd omdat jongeren onder de 16 nog nauwelijks verkeersinzicht hebben. Daarom zijn we ook voorstander van een leeftijdsgrens van 16 jaar voor het gebruik van LEVs. Dat zou ook voor e-bikes moeten gelden. Dat het percentage zo enorm stijgt is op zich niet vreemd want het in 2016 had je nog nauwelijks e-bikes.

De meeste fietsongelukken met ernstig letsel zijn eenzijdig volgens VeiligheidNL. Oorzaken zijn vaak het eigen gedrag. Denk daarbij aan rem en stuurfouten.

Wij zien dit vaak terug bij ouderen die op hun Gazelle e-bike een turbo knopje hebben en ineens 30 km/u rijden. Voorheen gingen ze 15 km/u op hun fietsje en dat ging prima maar de dubbele snelheid kan hun bovenkamer niet meer verwerken en dan gaat het fout.

Vorig jaar moesten zo’n 110.000 verkeersslachtoffers worden behandeld op de spoedeisende hulp, van wie 66.000 met ernstige verwondingen als een schedelfractuur of hersenletsel. 44.000 daarvan was fietser.

Volgens VeiligheidNL is preventie essentieel om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen. Als middel noemt het kenniscentrum een fietshelm. 24% van de fietsers met een ernstig ongeval had hersenletsel. Volgens ons is ook het gedrag van veel fietsers het probleem. De wettelijke vermeende onschendbaarheid wekt rijgedrag op waarbij fietsers zich onschendbaar voelen.

Over ongevallen met LEVs in Nederland is nog weinig bekend. In het buitenland zien we dat ze bij persoonlijk gebruik nihil zijn. LEV gebruikers weten dat ze kwetsbaar zijn en gedragen zich daar ook naar in het verkeer. Daarbij dragen de meeste gebruikers van LEVs zonder stuur een helm. De meeste gebruikers van een e-step zijn tegen een helmplicht. Wij vinden dat onverstandig.

Naast de hetze tegen LEVs zagen we het afgelopen jaar ook een hetze ontstaan tegen de zogenaamde fatbikes. Opvallend is dat wij onder deze groep gebruikers nauwelijks ongevallen zien. De instanties die zich daar druk over maken kunnen zich beter focussen op de 55+ gebruikers op opgevoerde Gazelle e-bikes. Daar zit het echte gevaar op de weg.

Foto: @electricfelix

3 reacties op “55+ ouderen op de fiets zijn een gevaar voor zichzelf”

  1. Charlotte de Weert avatar
    Charlotte de Weert

    55 plus fietsers…. de achterban van de Fietsersbond. Ze verongelukken massaal op opgevoerde Gazelle e-bikes… het Gazelle dat eigendom is van PON automotive…. Gazelle is ook hoofdsponsor van de Fietsersbond en die opende de aanval op Fatbikes….. De Fietsersbond schiet in haar eigen voet.

  2. Lex avatar
    Lex

    Ik ben 68 en voel me op een met een Swytch motor geëlectrificeerde opa-fiets stukken onveiliger dan toen ik nog op mijn EUC reed. Ik heb alleen geen zin in nog een inbeslagname, vandaar. Moet ik ook zeggen dat dat komt omdat ik gewend ben aan de wendbaarheid van de EUC en ik dus soms een bocht scherper neem dan de fiets aan kan. Een fiets is een log onding.

    1. Tycho avatar
      Tycho

      Het is zo jammer dat je in nederland niet op een EUC kan rijden zonder dat de politie hem afpakt. Ik vind het de meest compacte en efficiënte manier van 1 persoons vervoer. Z’n fiets zit nogal in de weg als je je balans verliest. Ben ik blij dat de politie hier net zo verbaast staart als de rest van het volk bij het zien van mij op 1 wiel. Maar ik wil nooit meer zonder EUC.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *