Het kenniscentrum VeiligheidNL publiceerde vandaag cijfers waaruit blijkt dat vooral 55+ ouderen (44%) ernstig gewond raken bij een fietsongeluk.
Opvallend is volgens het kenniscentrum het percentage ernstige ongevallen onder jongeren (19%) met een e-bike tussen de 12-17 jaar. Die steeg van 4% in 2016 naar 22% in 2021. Wij vinden het niet vreemd omdat jongeren onder de 16 nog nauwelijks verkeersinzicht hebben. Daarom zijn we ook voorstander van een leeftijdsgrens van 16 jaar voor het gebruik van LEVs. Dat zou ook voor e-bikes moeten gelden. Dat het percentage zo enorm stijgt is op zich niet vreemd want het in 2016 had je nog nauwelijks e-bikes.
De meeste fietsongelukken met ernstig letsel zijn eenzijdig volgens VeiligheidNL. Oorzaken zijn vaak het eigen gedrag. Denk daarbij aan rem en stuurfouten.
Wij zien dit vaak terug bij ouderen die op hun Gazelle e-bike een turbo knopje hebben en ineens 30 km/u rijden. Voorheen gingen ze 15 km/u op hun fietsje en dat ging prima maar de dubbele snelheid kan hun bovenkamer niet meer verwerken en dan gaat het fout.
Vorig jaar moesten zo’n 110.000 verkeersslachtoffers worden behandeld op de spoedeisende hulp, van wie 66.000 met ernstige verwondingen als een schedelfractuur of hersenletsel. 44.000 daarvan was fietser.
Volgens VeiligheidNL is preventie essentieel om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen. Als middel noemt het kenniscentrum een fietshelm. 24% van de fietsers met een ernstig ongeval had hersenletsel. Volgens ons is ook het gedrag van veel fietsers het probleem. De wettelijke vermeende onschendbaarheid wekt rijgedrag op waarbij fietsers zich onschendbaar voelen.
Over ongevallen met LEVs in Nederland is nog weinig bekend. In het buitenland zien we dat ze bij persoonlijk gebruik nihil zijn. LEV gebruikers weten dat ze kwetsbaar zijn en gedragen zich daar ook naar in het verkeer. Daarbij dragen de meeste gebruikers van LEVs zonder stuur een helm. De meeste gebruikers van een e-step zijn tegen een helmplicht. Wij vinden dat onverstandig.
Naast de hetze tegen LEVs zagen we het afgelopen jaar ook een hetze ontstaan tegen de zogenaamde fatbikes. Opvallend is dat wij onder deze groep gebruikers nauwelijks ongevallen zien. De instanties die zich daar druk over maken kunnen zich beter focussen op de 55+ gebruikers op opgevoerde Gazelle e-bikes. Daar zit het echte gevaar op de weg.
Foto: @electricfelix
Geef een reactie