In Nederland kan je vooralsnog zonder problemen op een opgevoerde e-bike rondrijden. Dagelijks zien we tientallen 60+ ouderen rondsjezen op Gazelles die minstens 30 rijden. Daarnaast een handjevol van Moofs met 35 KM/u en af en toe een fatbike die ook die snelheid haalt. Vreemdgenoeg legt de overheid de focus op die laatste categorie e-bikes.
Fietsersbond begon hetze tegen fatbike
In 2021 begon de door de overheid gesubsidieerde Fietsersbond samen met de Telegraaf een hetze tegen opgevoerde Fatbikes. Opmerkelijk was dat de opgevoerde e-bikes van Gazelle onbesproken bleven. Logisch verklaarbaar want Gazelle is sponsor van de Fietsersbond en de populariteit van de fatbike dreigde de verkoop van Gazelle te kannibaliseren.
25 KM/u
Sommige fatbikes werden tot voor kort verkocht met de optie om harder dan 25 KM/u te rijden en dat mag niet. Bij auto’s is het blijkbaar geen probleem als je harder dan 120 KM/u kan rijden maar op een fatbike ben je misdadiger waarbij consumenten boetes kunnen verwachten tot wel €1400.
Uit eerder onderzoek van Rijkswaterstaat bleek overigens dat fatbikes gemiddeld 25,3 km/u rijden. Dat e-bakfietsen gemiddeld 28 km/u rijden lees je nergens. De focus ligt op fatbikes.
CDA en Christenunie willen verbod op fatbikes
Onlangs dienden het CDA en de ChristenUnie, twee politieke partijen met een e-mobiliteitsvisie uit de tijd van paard en wagen de zelfs een motie in om fatbikes te kunnen verbieden. De motie haalde het niet maar het geeft wel aan hoe een handjevol fatbikes die harder dan 25 KM/u kunnen complete paniek veroorzaken bij gebruikers op het fietspad die vooral zelf de grootst mogelijke chaos veroorzaken.
Inspectie Leefomgeving en Transport
Gisteren hoorden we op radio1 dat fatbikes illegaal zijn en dat er een verbod is op de verkoop daarvan. Aanleiding was een bericht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die bekend maakte dat 9 (internet-) aanbieders van fatbikes een last onder dwangsom (LOD) van € 15.000,= opgelegd hebben gekregen. Dit omdat zij fatbikes aanbieden en/of verkopen die niet voorzien zijn van een typegoedkeuring.
Wat is legaal?
Er is geen verbod op de verkoop van fatbikes die met trapondersteuning 25 KM/u kunnen rijden. Volgens de Europese EPAC norm mag de 250W motor een e-bike tot 27,5 KM/u ondersteunen. Er zit een wettelijke tolerantie van 10% in de toegestane snelheid.
Oeps mijn fatbike heeft een motor met meer dan 250W
Het kan zijn dat je een fatbike hebt gekocht via een dealer zonder dat je op de hoogte was dat deze niet is toegestaan op de openbare weg. We hebben de ILT gevraagd hoe ze daar mee omgaan en of er een overgangstermijn komt voor mensen die dit niet konden weten. We wachten nog op een reactie.
Een van de meest populaire fatbikes, de Super73 is zelfs voorzien van een sticker die aangeeft dat er een 250W motor in de fiets zit terwijl dit in werkelijkheid een motor is die een veel hoger vermogen heeft.
In een verslag van RTL wat een week voor het verschijnen van het persbericht van de ILT is opgenomen bij de ANWB zagen we dat een Super 73 een 2000 W motor heeft. Op het frame van een Super 73 zit een EPAC sticker waaruit de consument niet kan opmaken dat dit soort e-bikes illegaal zijn. Misleidend van de Amerikaanse fabrikant en wellicht kunnen eigenaren van zo’n fiets vragen om een recall of downgrade van hun fatbike met een normale 250 W motor?
Veel fatbikes zoals de Super 73 zijn softwarematig te begrenzen op 250 watt maar dat is volgens de ANWB en de ILT niet toegestaan op de openbare weg. Dat is jammer want de meeste eigenaren van een Super73 gaan normaal om met de snelheid van hun fiets. Handhaven op gemeten snelheid zou een eerlijkere oplossing zijn voor alle e-bikes. Helaas science fiction want de overheid is ook sponsor van de Fietsersbond en ziet liever dat je (onverzekerd) gaat fietsen.
Fatbike is de nieuwe wielrenner op het fietspad
Door het frame van de Fietsersbond, de Telegraaf en later de rest van de media zien mensen op het fietspad fatbikes nu vooral als verboden e-bikes die altijd veel te hard gaan. Zelf hebben we ook fatbikes en moeten we dagelijks met vooral oudere gebruikers op het fietspad bij het stoplicht in gesprek over die levensgevaarlijke fiets met dikke banden. Als we uitleggen dat we keuring 25 KM/u rijden en dat de meeste e-bikes met dunne banden veel harder gaan kunnen we de berichten uit de media over fatbikes categoriseren als fake news en dat handjevol mensen die daadwerkelijk te hard gaat op een fatbike is volgens ons vooral een probleem in de grachtengordel. In de rest van Nederland valt het heel erg mee lezen we in de fatbike gebruikersgroepen.
In oktober 2022 kon Legaalrijden.nl exclusief melden dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de verkoop van niet gekeurde (EPAC) fatbikes ging aanpakken.
Geef een reactie