Posted on

by

in

Fatbike is de nieuwe wielrenner op het fietspad 

In Nederland kan je vooralsnog zonder problemen op een opgevoerde e-bike rondrijden. Dagelijks zien we tientallen 60+ ouderen rondsjezen op Gazelles die minstens 30 rijden. Daarnaast een handjevol van Moofs met 35 KM/u en af en toe een fatbike die ook die snelheid haalt. Vreemdgenoeg legt de overheid de focus op die laatste categorie e-bikes.

Fietsersbond begon hetze tegen fatbike

In 2021 begon de door de overheid gesubsidieerde Fietsersbond samen met de Telegraaf een hetze tegen opgevoerde Fatbikes. Opmerkelijk was dat de opgevoerde e-bikes van Gazelle onbesproken bleven. Logisch verklaarbaar want Gazelle is sponsor van de Fietsersbond en de populariteit van de fatbike dreigde de verkoop van Gazelle te kannibaliseren.

25 KM/u

Sommige fatbikes werden tot voor kort verkocht met de optie om harder dan 25 KM/u te rijden en dat mag niet. Bij auto’s is het blijkbaar geen probleem als je harder dan 120 KM/u kan rijden maar op een fatbike ben je misdadiger waarbij consumenten boetes kunnen verwachten tot wel €1400.

Uit eerder onderzoek van Rijkswaterstaat bleek overigens dat fatbikes gemiddeld 25,3 km/u rijden. Dat e-bakfietsen gemiddeld 28 km/u rijden lees je nergens. De focus ligt op fatbikes.

CDA en Christenunie willen verbod op fatbikes

Onlangs dienden het CDA en de ChristenUnie, twee politieke partijen met een e-mobiliteitsvisie uit de tijd van paard en wagen de zelfs een motie in om fatbikes te kunnen verbieden. De motie haalde het niet maar het geeft wel aan hoe een handjevol fatbikes die harder dan 25 KM/u kunnen complete paniek veroorzaken bij gebruikers op het fietspad die vooral zelf de grootst mogelijke chaos veroorzaken.

Inspectie Leefomgeving en Transport

Gisteren hoorden we op radio1 dat fatbikes illegaal zijn en dat er een verbod is op de verkoop daarvan. Aanleiding was een bericht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die bekend maakte dat 9 (internet-) aanbieders van fatbikes een last onder dwangsom (LOD) van € 15.000,= opgelegd hebben gekregen. Dit omdat zij fatbikes aanbieden en/of verkopen die niet voorzien zijn van een typegoedkeuring.

Wat is legaal?

Er is geen verbod op de verkoop van fatbikes die met trapondersteuning 25 KM/u kunnen rijden. Volgens de Europese EPAC norm mag de 250W motor een e-bike tot 27,5 KM/u ondersteunen. Er zit een wettelijke tolerantie van 10% in de toegestane snelheid.

Oeps mijn fatbike heeft een motor met meer dan 250W

Het kan zijn dat je een fatbike hebt gekocht via een dealer zonder dat je op de hoogte was dat deze niet is toegestaan op de openbare weg. We hebben de ILT gevraagd hoe ze daar mee omgaan en of er een overgangstermijn komt voor mensen die dit niet konden weten. We wachten nog op een reactie.

Een van de meest populaire fatbikes, de Super73 is zelfs voorzien van een sticker die aangeeft dat er een 250W motor in de fiets zit terwijl dit in werkelijkheid een motor is die een veel hoger vermogen heeft.

In een verslag van RTL wat een week voor het verschijnen van het persbericht van de ILT is opgenomen bij de ANWB zagen we dat een Super 73 een 2000 W motor heeft. Op het frame van een Super 73 zit een EPAC sticker waaruit de consument niet kan opmaken dat dit soort e-bikes illegaal zijn. Misleidend van de Amerikaanse fabrikant en wellicht kunnen eigenaren van zo’n fiets vragen om een recall of downgrade van hun fatbike met een normale 250 W motor?

Veel fatbikes zoals de Super 73 zijn softwarematig te begrenzen op 250 watt maar dat is volgens de ANWB en de ILT niet toegestaan op de openbare weg. Dat is jammer want de meeste eigenaren van een Super73 gaan normaal om met de snelheid van hun fiets. Handhaven op gemeten snelheid zou een eerlijkere oplossing zijn voor alle e-bikes. Helaas science fiction want de overheid is ook sponsor van de Fietsersbond en ziet liever dat je (onverzekerd) gaat fietsen.

Fatbike is de nieuwe wielrenner op het fietspad 

Door het frame van de Fietsersbond, de Telegraaf en later de rest van de media zien mensen op het fietspad fatbikes nu vooral als verboden e-bikes die altijd veel te hard gaan. Zelf hebben we ook fatbikes en moeten we dagelijks met vooral oudere gebruikers op het fietspad bij het stoplicht in gesprek over die levensgevaarlijke fiets met dikke banden. Als we uitleggen dat we keuring 25 KM/u rijden en dat de meeste e-bikes met dunne banden veel harder gaan kunnen we de berichten uit de media over fatbikes categoriseren als fake news en dat handjevol mensen die daadwerkelijk te hard gaat op een fatbike is volgens ons vooral een probleem in de grachtengordel. In de rest van Nederland valt het heel erg mee lezen we in de fatbike gebruikersgroepen.

In oktober 2022 kon Legaalrijden.nl exclusief melden dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de verkoop van niet gekeurde (EPAC) fatbikes ging aanpakken.

32 reacties op “Fatbike is de nieuwe wielrenner op het fietspad ”

  1. Saskia avatar
    Saskia

    Ik heb mijn Super73 via een software update kunnen begrenzen. Hij gaat niet harder dan 25. Ik snap het probleem niet. Ik weet zeker dat die elektrische PostNL bakfietsen ook een motor hebben van meer dan 250w. Gaan ze die dan ook verbieden?

    1. Sadet avatar
      Sadet

      Die PostNL bakfietsen rijden 30 KM/u. Laatst sloeg er nog een op hol. Zie deze video:

      https://www.bd.nl/brabant/elektrische-bakfiets-postnl-slaat-op-hol-en-knalt-tegen-auto-postbode-gewond~aae627c9/

      1. Jeanine avatar
        Jeanine

        Dit is te gek voor woorden als je dit incident met het Stint ongeluk vergelijkt. Die PostNL bakfietsen mogen nog steeds rondrijden en fatbikes niet? De overheid meet met twee maten. Walgelijk 🤮

        1. Johan avatar
          Johan

          De fatbikes zijn erg cool en prima tot tussen de 25 Km-35 Km/u hard genoeg! Geen probleem! Goede remmen en goede banden! Gelukkig geen stom E-stepje! Idioten!!!!

          1. Tim avatar
            Tim

            Nu scheer je de E-stepjes wel enigszins over een kam he Johan. Ik heb een zeer behoorlijke kwaliteit E-step, die goed remt en deugdelijk is gebouwd. Echter komt deze ook niet door de keur

    2. Mark avatar
      Mark

      Ik zal je uitleggen wat het probleem is. Je motor mag technisch gezien maximaal 250w vermogen hebben.

      Zodra jij een ongeluk hebt en er is iemand zwaargewond dan neemt de politie jou fiets in voor technisch onderzoek. Dat zal de verzekering ook graag willen zien. Dan kunnen ze met een andere controller makkelijk testen hoeveel watt die motor kan leveren. Dat staat dus los van jouw eventuele begrenzing.

      Als jouw fietsmotor meer dan 250 watt kan leveren dan heb je kans dat jij de schade die je hebt aangericht geheel moet vergoeden. Die ellende is niet te overzien.

      Probleem is dat iedereen doet alsof z’n neus bloed of slappe excuses verzint.

      Ik geef wel toe dat de wet kinderachtig is en dat het een schandaal is dat we auto’s van 2000 kilo alle ruimte geven op de weg terwijl slimme zuinige oplossingen allerlei limieten krijgen.

      1. Johan avatar
        Johan

        Gewoon een Fatbike, uitstekend tot 25 Km/u! Geen problemen! Niet opschroeven want als gaat het verkeerd op de weg heb je vette problemen👍🏻

    3. Johan avatar
      Johan

      Zekuhrr, alle stomme moeders met één handje aan het stuur en de andere hand aan het appen!
      Weg ermee!!

  2. Rb1 avatar
    Rb1

    hopelijk zijn ze niet zo gek om ze te verbieden hier. vind het mooie dingen en door die dikke band hoor je ze ook beter aankomen.

    1. Johan avatar
      Johan

      Een goede tip; zorg voor wat dunnere banden en niet teveel profiel!!!! Je hebt dan geen hoofdpijn en het gezeik over bij de fietsers!! Je staat anders wel een beetje voor lul op je fatbike!

  3. Beun de haas avatar
    Beun de haas

    Wat een enorme bende is het toch geworden met alle plev en ebikes hier in Nederland.

    1. Johan avatar
      Johan

      En natuurlijk het plebs!!!😂

  4. Cynthia avatar
    Cynthia

    Ben ook staande gehouden met mijn fatbike. Politie ging controleren hoe hard hij ging. Heb een 750 w motor maar mijn fatbike gaat niet harder dan 25 km/u en dat was prima. Maar ANWB en ILT beweren dus dat het niet zo is? Why? Waarom moet alles zo ingewikkeld in dit land. Ik kan niet harder dan 25 km/u en dan is het weer niet goed.

    1. Johan avatar
      Johan

      De politie heeft hier geen probleem met de fatbikes!
      Je bent toch ook niet te dik???

  5. Jannes avatar
    Jannes

    Je mag in Nederland wel verboden e-steps, elektrische skateboards, EUC en Onewheels verkopen en geen verboden e-bikes?

    1. Beun de haas avatar
      Beun de haas

      Alleen ebikes met dikke banden dan hè. Ebikes met gangbare maat band die 25mkpu+ gaan mogen nog wel verkocht worden, is dit echt wel weer next level van we verzinnen maar weer eens wat om het nog moeilijker te maken…

      1. Rb1 avatar
        Rb1

        tja nederland he🤮

      2. Johan avatar
        Johan

        Geen probleem 👍🏻

      3. Alex avatar
        Alex

        Het is een soort van racisme want het word beoordeeld op uiterlijk

    2. Mark avatar
      Mark

      Je weet niet hoe het werd verkocht. Die steps worden verkocht met de waarschuwing dat het alleen voor eigen terrein is.

      Als je fietsen gaat verkopen en je noemt het gewoon e-bikes dan moeten je klanten er ook vanuit gaan dat ze die legaal als ebike kunnen gebruiken.

      Als ze zouden zeggen dat het 750 watt heeft en dus niet toegestaan op de openbare weg dan kan niemand ze wat maken.

      1. Johan avatar
        Johan

        Wel ff niet ok van 750 watt!
        Lekker flink optrekken is ok maar je actieradius gaat wel naar beneden!

    3. Jochem avatar
      Jochem

      De overheid mag volgens de EU wet helemaal niks van LEV’s oid verbieden qua verkoop OF gebruik op de openbare weg door ze te onderwerpen aan een RDW keuring, dit is gewoon één grote corrupte toestand waar het alleen maar om geld draait! Alles voldoet al aan de Europese machinerichtlijn! De burgers worden er zo mee dood gegooid “dat het niet mag” dat ze het geloven en nog ja en amen zeggen ook… Als ze mij ooit serieus dwars liggen op dat gebied ga ik er serieus werk van maken en tegen schenen aan schoppen. Het is alleen na ruim 30.000 kilometer op e-steps en vooral monowheels op de openbare weg nog niet gebeurd…

      1. Fubar avatar
        Fubar

        Als het zo overduidelijk is allemaal, waarom is er in al die jaren dan nog niemand geweest die dit met succes heeft aangevochten. Je zou zeggen dat je dit dan met twee vingers in de neus kan winnen.

        1. Jeanine avatar
          Jeanine

          Bij een Monowheel of Onewheel geeft het OM en zelfs de rechter aan dat het geen verboden voertuig is. Toegestaan mits verzekerd. Bij een e-step zijn de regels duidelijk.

        2. Jochem avatar
          Jochem

          Dat gaat nog wel gebeuren, degene die het geprobeerd hebben, hebben te snel ja en amen gezegt. Gaat bij mij NIET gebeuren…

  6. Mark avatar
    Mark

    Tja, wees wel fair aub. ILT heeft er niks mee te maken als iemand een illegaal product koopt. Als zo’n e-bike een motor heeft met meer dan 250 watt dan moet je dus terug naar de verkoper en die aansprakelijk stellen. Waarom moet handhaving zich inhouden omdat mensen zelf zo dom zijn om een illegaal product te kopen? Dat lijkt me niet de bedoeling.

    Als je deelneemt aan het verkeer dan moet je weten waar je mee onderweg bent. Als je dus een e-bike koopt dan moet je zwart op wit hebben hoeveel watt de motor heeft, dat het trapondersteuning heeft die stopt bij 25km/h etc.

    Vergeet ook de gashandel niet. Die heb je niet nodig met trapondersteuning. Die gashendel moet er dus ook niet op zitten.

    Fatbike gebruikers hebben niks te vrezen als ze gewoon volgens de regels rijden. Van klagende oudjes hoef je je niks aan te trekken. Je kan gewoon zeggen dit is een legale fiets en nu hou je je mond.

    De kans dat er een wet komt op hoe breed een fietsband mag zijn acht ik klein. Zolang daar geen beperkingen op zijn is er geen enkele reden om je zorgen te maken.

    1. Tessa avatar
      Tessa

      Ik heb een Super73 e-bike die begrensd is op 25 KM/u. Hij kan niet harder. Het motorvermogen ligt volgens de ANWB op 2000W. Ze worden nog steeds overal verkocht en rijden ook overal rond. Niemand schijnt het een probleem te vinden. Dat de overheid mensen aanpakt die 50 km/u rijden op een e-bike snap ik volkomen maar dit is echt absurd. Dan moeten we ook gaan zorgen dat alle auto’s niet harder dan 120 km/u kunnen. Daarnaast halen mensen met e-bikes met een accu onder de bagagedrager mij allemaal in, dat mag dan weer wel? Van Moofjes die 35 km/u gaan ook prima? Dit is toch geen eerlijke wetgeving. Handhaven op snelheid is veel eerlijker.

  7. Teun avatar
    Teun

    Het gekke is dat de overheid helemaal niets doet aan het opvoeren van gewone e-bikes. Ik heb er het afgelopen jaar eens op gelet en ik zie meer e-bikes met dunne banden die te hard gaan dan fatbikes.

    1. Jochem avatar
      Jochem

      Dat komt omdat corrupte incompetente geldwolven aan het roer staan overheid/fietsersbond

  8. Johan avatar
    Johan

    Sommige fatbikes werden tot voor kort verkocht met de optie om harder dan 25 KM/u te rijden en dat mag niet. Bij auto’s is het blijkbaar geen probleem als je harder dan 120 KM/u kan rijden maar op een fatbike ben je misdadiger waarbij consumenten boetes kunnen verwachten tot wel €1400. Klopt, wel tot 35 Km/u en een kenteken en een helm op!!!

  9. de Roofstaat avatar
    de Roofstaat

    Lieve Super73, ik doe beroep op non-conformiteit. De fiets heeft niet de eigenschappen die mochten worden verwacht op grond van onze koopovereenkomst en specifiek de EPAC goedkeuring… oei oei oei eerst toestaan om te verkopen, vervolgens consumenten stigmatiseren en nu claims waar niemand op zit te wachten.. ben benieuwd en voorlopig komt de fiets niet de deur uit

    1. Jochem avatar
      Jochem

      Je laat die corrupte incompetente geldwolven toch niet winnen?! 😂 Dit is ook het probleem, iedereen zeg maar ja en amen en sorry… 🤦‍♂️

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *