Vorige week is er over het LEV-kader gesproken in het commissiedebat Verkeersveiligheid. Wat opviel was dat van de 19 partijen in de Tweede Kamer er maar 5 partijen aanwezig waren (VVD, CDA, SGP, mede namens de Christenunie en de SP) om over het LEV-kader te spreken. Blijkbaar is er niks meer toe te voegen of om te buigen voor het nieuwer LEV-kader. Een kader wat voor de e-step, Onewheel, ESK8 of EUC gebruikers niks gaat veranderen. De 150.000 LEVs die nu al in Nederland rondrijden zijn vanaf 2023 nog net zo illegaal als nu. Een bloemlezing van onze bevindingen na twee jaar….
Desinformatie SWOV en CROW
Het SWOV is een stichting die wetenschappelijk onderzoek doet in opdracht van de overheid maar verdraaid helaas de oorspronkelijke feiten. De e-step zou veel gevaarlijker zijn dan de fiets. Het SWOV heeft daarvoor onder andere Noors onderzoek gebruikt maar laat de belangrijkste conclusie van dat onderzoek achterwege. De conclusie is dat fietspaden de veiligheid van e-steps juist verbeteren. Ook het CROW, een onafhankelijk kenniscentrum voor infrastructuur, verkeer en vervoer misbruikt de informatie uit het Noorse onderzoek om LEVs neer te zetten als gevaarlijk.
In het Noorse onderzoek staat dat de ongelukken vooral met deelsteps gebeuren en doordat mensen op de stoep rijden. De meeste ongelukken gebeuren door gaten in de weg en door tramrails. Lees een slechte infrastructuur. Helaas horen we dat niet in de uitingen van het SWOV en het CROW. De focus ligt op het verspreiden van informatie waaruit blijkt dat de e-step gevaarlijk is. Het Noorse onderzoek gaat vooral over deelsteps en niet over persoonlijk gebruik van e-steps maar ook dat is gemakshalve maar verzwegen.
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid kan leuk goochelen met cijfers maar als je echt in de materie duikt rammelt het aan alle kanten. Zo heeft het ministerie van I&W LEVs zonder stuur of zelf-balancerende LEVs zoals de Onewheel uitgesloten van het LEV kader op basis van feitelijke onjuistheden:
na vier weken oefenen is het voor bestuurders van deze voertuigen nog steeds lastig een noodstop te maken en controle te houden over het voertuig. Ook wordt aangegeven dat er veel (lichte) ongevallen gebeuren
Wij kennen honderden gebruikers van een LEV zonder stuur zoals een EUC en de Onewheel maar er is niemand te vinden die zich in de bovenstaande conclusie herkent.
Het onderzoek van het KvM gaat alleen over EUC’s, omdat ze zeggen dat elektrische skateboards alleen door ‘jongeren’ worden gebruikt. De Onewheel wordt wel genoemd maar gelijk getrokken aan de EUC. Wat meteen ook de ondeskundigheid aantoont.
De meeste gebruikers van een Onewheel rijden na 5 minuten zo weg. Dit hebben we ook gezien op Bright Day en op het Mobility Experience Park op de Dutch Design Week in Eindhoven. Daar reden duizenden mensen voor het eerst van hun leven op een Onewheel en binnen 5 minuten rijden ze er op en kunnen ze ook stoppen. Vier weken oefenen is zwaar overdreven.
Volgens het KvM onderzoek zijn ongelukken bij de EUC hoog. 76% versus 44% bij de e-step. 76% vs 44% klinkt inderdaad heel erg hoog maar als we naar het (Gregory) onderzoek kijken zien we dat dit neerkomt op ongeveer 2 valpartijen per persoon voor EUC, en 0.4 per persoon bij de e-step. 2 valpartijen klinkt al een stuk minder erg dan 76%. Daarbij is 93% van de ongevallen eenzijdig bij slechts 7% is er een derde partij bij betrokken. Er is door het KvM een analyse gemaakt op basis van gegevens die feitelijk niet daarvoor gebruikt zouden mogen worden en er is geen enkel overleg geweest met gebruikers van LEVs.
TNO
Ook het TNO heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar LEVs in opdracht van het ministerie van I&W:
Door middel van deskresearch is een beeld geschetst van welke producten er op de markt zijn, mogelijk binnenkort ook op de Nederlandse markt zouden kunnen verschijnen en door wie ze worden geproduceerd/gedistribueerd. Er is gezocht via de voor Nederland logische kanalen, zoals (zorg-)winkels, bekende internet winkels (bol.com, Ali Express), maar ook via Google-zoekacties.
Het wetenschappelijk rapport van TNO is via een Google zoekmachine tot stand gekomen. Er is een martkanalyse van lichte elektrische voertuigen in Nederland gedaan met bronnen als Ali Express. Er worden LEV’s genoemd in het rapport waarvan meerdere fabrikanten al meer dan een half jaar geleden failliet zijn gegaan of zijn gestopt met de fabricage en verkoop. Nederlandse LEV retailers en leverancier zijn niet benaderd.
Het TNO-rapport staat vol met achterhaalde desinformatie wat Tweede Kamerleden gepresenteerd krijgen als wetenschappelijk onderzoek.
Ministerie I&W
Er zijn publieksonderzoeken over LEV gebruikers gedaan door het ministerie van I&W waar onze achterban met 21.000 LEV gebruikers nog nooit van gehoord hebben. De minister noemt dat verkennend kwalitatief onderzoek. Wij Kwamen er achter dat het onderzoek is gedaan via een besloten online community van 155 (betaalde) deelnemers. De uitkomst van het onderzoek:
Nieuwere vervoermiddelen (zoals monowheel, hoverboard en e-skateboard) worden door een groot deel van de verkeersdeelnemers als “speelgoed” gezien. Ze vinden dat deze niet op de weg moeten worden toegelaten. Men is bezorgd dat door het gebruik van de LEVs op de weg de veiligheid in het gedrang komt. De veiligheid wordt vooral bedreigd door de plaats op de weg van de LEV, onduidelijke regelgeving, onvoldoende kennis en vaardigheden bij LEV-gebruikers en het niet gebruiken van beschermingsmiddelen. De helmplicht wordt vooral naar voren gebracht door niet-LEV gebruikers. De LEV gebruiker voelt er weinig voor.
We gokken dat de 155 (betaalde) voorgeselecteerde personen van het onderzoek in opdracht van het ministerie van I&W lid waren van de Fietsersbond want daar horen we dezelfde geluiden. Een hoverboard van €200 is inderdaad kinderspeelgoed. Een Onewheel van €2000 is dat niet. Gebruikers van een e-skateboard, monowheel of Onewheel veroorzaken aantoonbaar aanzienlijk minder ongelukken dan fietsers. Dat zien we in onze achterban maar ook in de community van tienduizenden gebruikers van dit soort elektrisch verplaatsingsvoorwerpen in 18 EU-lidstaten. Wij hebben dagelijks contact met de gebruikers van LEVs maar op het ministerie doen ze er alles aan om deze mensen niet te raadplegen. Dat LEV gebruikers niks voelen voor een helmplicht is een leugen. Vrijwel alle gebruikers van een LEV zonder stuur zijn voor een helmplicht. Gebruikers van een e-step vinden het verstandig en staan er open voor maar willen geen verplichting.
Legaalrijden en het ministerie van I&W
In 2019 bij ons kennismakingsgesprek op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bleek dat vrijwel alle ambtenaren nog nooit een LEV in het echt hadden gezien. We hebben onze hulp aangeboden voor het maken van wet- en regelgeving voor LEVs en zouden in januari worden uitgenodigd voor een vervolggesprek. Dat gebeurde niet. We kregen wel te horen dat ze ons niet vergeten waren. Maanden gingen voorbij en zelfs Tweede Kamerleden van de VVD en de SP vroegen tijdens een debat aan de minister waarom ze niet met de gebruikers van LEVs in gesprek ging.
In maart 2020 concludeerden we al voorzichtig het volgende:
We zijn nu 5 maanden verder en inhoudelijk is er nog helemaal niks gebeurd. Er werkt al maanden een team aan (P)LEV wetgeving op het ministerie maar we kunnen niet anders concluderen dat die de adviezen van de adviesorganen van de overheid aan het overnemen is en vermoedelijk zelfstandig wetgeving aan het creëren is. Oude wijn in nieuwe zakken.
Onze uitspraak leek voorbarig maar is helaas waar geworden. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de input van legaalrijden en daarmee van de gebruikers verwerkt zien in wetgeving maar dat is vrijwel genegeerd:
Een meerderheid van de Tweede Kamer roept de minister (nogmaals) op om in gesprek te gaan met producenten, aanbieders en gebruikers van LEV’s over de eisen die aan deze voertuigen gesteld worden, waarbij de veiligheid centraal moet staan.
We kunnen bevestigen dat we uitnodigingen hebben ontvangen van het ministerie over LEVs. Maar we kunnen ook concluderen dat op het moment waarbij er inhoudelijk en vertrouwelijk gesproken is over het uitsluiten van LEVs zonder stuur wij geen uitnodiging hebben ontvangen.
Hoe we dat weten? Nou we hebben binnen het ministerie en daarbuiten inmiddels een aardig netwerk weten op te bouwen en daar horen we wel eens wat. Hierboven een tastbaar bewijs waaruit je kan concluderen dat het lot van LEVs zonder stuur in handen lag van instanties als de Fietsersbond, SWOV, RDW en het Verbond van Verzekeraars.
In december 2020 vernamen we in de wandelgangen van het ministerie al dat er besloten was om LEVs zonder stuur waarschijnlijk uitgesloten zouden worden. Toen hoorden we ook dat er al was besloten dat e-steps zouden worden voorzien van een WAM-verzekering in de vorm van een sticker. Waarom een voertuig met een gelijke snelheid en impact als een fiets verzekerd moet worden als een bromfiets snapt niemand.
Legaalrijden is namens de gebruikers van LEV’s niet gehoord over de eisen die aan deze voertuigen gesteld worden. Er is geen LEV gebruiker te vinden die een WAM-verzekering wil of keuringen. Niet zo heel vreemd want in de overige 18 Europese lidstaten rijden LEVs zonder noemenswaardige problemen al rond met een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) en via zelfregulering.
Onze conclusie van maart 2020 blijkt helaas waar, het LEV-kader is oude wijn in nieuwe zakken. Er gaat in 2023 helemaal niks veranderen. Het ministerie voed Tweede Kamerleden met desinformatie, gebruikers van LEVs worden genegeerd en na twee jaar kunnen we afsluiten met de volgende tegeltjeswijsheid:
Zij dronken een glas, zij deden een plas en lieten de zaak zoals zij was.
Geef een reactie