Posted on

by

in

1291 mensen in een week tijd op de spoedeisende hulp door fietsongeluk

Een e-bike zoals de fatbike staat wettelijk gelijk aan de fiets maar als je de ongevallen tussen fiets (715), e-bike (480) en fatbike (96) gaat uitsplitsen vallen er weer andere dingen op die interessant zijn. Dit blijkt uit de meetweek die begin deze maand is gehouden.

Bij fatbike ongevallen zijn bijna de helft van de slachtoffers tussen de 12 en 15-jaar oud. Het letsel van deze jongeren is vaak ernstiger. Het aantal jongeren tussen de 12 en 15 dat na een ongeval met een e-bike op de Spoed Eisende Hulp belandt is gelijk aan de fatbike. Opvallend want daarmee zou de hetze tegen de jongere fatbike gebruiker dus ook moeten gelden tegen jongere e-bike gebruiker.

Er zijn aanzienlijk meer fietsslachtoffers op een gewone fiets, 715 versus 96 fatbike slachtoffers en 480 e-bike ongevallen. Bij ongevallen met e-bikes was 51% van de slachtoffers ouder dan 55 jaar. Dat zijn 240 55+ e-bike slachtoffers versus zo’n 50 jongere fatbike slachtoffers in één week tijd. Deze tussenrapportage is opnieuw een stijging in het aantal ongevallen met ouderen in de leeftijd van 55+. Uit eerdere cijfers bleek dat bij 72% van de fietsongelukken met dodelijke afloop ouderen zijn betrokken.

We lezen vervolgens dat de directeur van VeiligheidNL zegt dat ze verwacht dat er dit jaar 5000 fatbike eigenaren op de spoedeisende hulp zullen belanden. Op basis van haar eigen cijfers denken wij dat dit eerder 4608 slachtoffers zullen zijn. Ze vergeet daarnaast te vermelden dat er 23.000 e-bike slachtoffers zullen vallen en 34.320 fietsslachtoffers. Het overgrote deel van die slachtoffers zitten in de 55+ categorie. We schreven het al eerder daar zit het gevaar op de weg.

We snappen dat er meer fiets en e-bike gebruikers zijn en dat er in die categorie ook meer slachtoffers zullen vallen. Wat we ook helaas nu ook niet weten is hoe een ongeval ontstaan is. We zien vaak dat er auto’s bij fatbike ongevallen betrokken zijn. Daarnaast snappen wij niet dat er (nog steeds) ouders zijn die kinderen zonder enige verkeerskennis op fatbikes laten rondscheuren.

Wij maar ook kenniscentrum VeiligheidNL pleiten voor een leeftijdsgrens van 16 jaar voor e-bikes. Legaalrijden heeft uit eigen onderzoek al gezien dat het gebruik van Lichte Elektrische voertuigen vanaf 16 jaar en ouder pas verantwoordelijk is.

Fatbikes worden vooral onder jongeren gebruikt en de goedkope modellen die je ook via AlieExpress kan bestellen zijn opvallend vaak betrokken bij ongevallen. Wij merken ook dat de fietslobby in Nederland merkt dat de verkoop van fatbikes de verkoop van gewone e-bikes en fietsen kannibaliseert. Dit speelt ook mee in de hetze tegen fatbikes in Nederland.

7 reacties op “1291 mensen in een week tijd op de spoedeisende hulp door fietsongeluk”

  1. Kees de Goede avatar
    Kees de Goede

    Hieruit blijkt dat jongeren onder de 16 ook beter niet op e-bikes kunnen rondrijden en ouderen boven de 55+ al helemaal niet. Toch lees ik overal weer dat de fatbike het heeft gedaan. Het gevaar zit niet alleen bij de fatbike. Jongeren kunnen gewoon nog niet omgaan met e-bikes en maken met de fiets ook vreselijk veel ongevallen. Maar dat is zeker prima omdat het een fiets is? 56% van alle slachtoffers die op de SEH belanden zat op een fiets. 37% op een e-bike en 7% op een fatbike. Je zou ook kunnen stellen dat de minste slachtoffers op een fatbike vallen. Dit is geen onderzoek maar prutswerk:

    https://www.veiligheid.nl/sites/default/files/2024-10/powergraphic_meetweek_2024_definitief.pdf

  2. Anoniem avatar
    Anoniem

    Ik werk als hulpverlener in Noord Holland en kan bevestigen dat er bij veel fatbike ongevallen een auto betrokken is. Die geven vaak geen voorrang. Zo’n slachtoffer was op een gewone fiets ook aangereden. Feit is ook dat kinderen op zo’n fatbike eerder voorrang nemen als ze het hebben.

  3. Mark avatar
    Mark

    Importeur PON (ja die van VW, die ook betrokken is bij omkoopschandalen met de overheid) is eigenaar van 10 tot 15 fietsmerken.

    Het is hun er alles aan gelegen om anderen dwars te liggen.

    Stel je ook eens voor dat mensen meer licht elektrische voertuigen gaan rijden voor 1 cent elektriciteit per km en bijna geen onderhoudskosten?
    Dan verkopen ze ook minder auto’s.

  4. Tessa avatar
    Tessa

    Las net dit artikel van LR terug:

    https://www.legaalrijden.nl/blog/4939/

    Geeft duidelijk aan dat de fietslobby baat heeft bij het bashen van de fatbike. Ook nu blijkt dat e-bikes onder jongeren net zo gevaarlijk zijn blijft de focus op de fatbike liggen. Media heeft daar vandaag ook weer volop aan meegewerkt. Gelukkig zijn er nog instanties zoals Legaalrijden die nog in de gaten hebben hoe het echt zit.

  5. Teun avatar
    Teun

    7% van alle 1.291 fietsslachtoffers zat op een fatbike. De overige 93% hoor je niemand over, het probleem is de fatbike. Dit land is gek aan het worden.

  6. Tycho avatar
    Tycho

    Jongeren vinden een fatbike leuker dan een gewone fiets en zeker als je die veel goedkoper kan aanschaffen dan een normale fiets. Roekeloos fiets gedrag zie ik niet alleen bij jongeren, ook volwassenen racen met elektrische fietsen. Fatbike is niet het probleem. Maarja zo willen ze ook geen elektrisxhe skatebotd met remmen of mijn favoriet de monowiel op de weg.

  7. Fatbike plan Madlener voor publicatie al afgeschoten door coalitiepartners – LegaalRijden

    […] was zo’n OUXI fatbike betrokken. Het is jammer dat dit niet meegenomen is in de ongevallen peiling met […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *