Een e-bike zoals de fatbike staat wettelijk gelijk aan de fiets maar als je de ongevallen tussen fiets (715), e-bike (480) en fatbike (96) gaat uitsplitsen vallen er weer andere dingen op die interessant zijn. Dit blijkt uit de meetweek die begin deze maand is gehouden.
Bij fatbike ongevallen zijn bijna de helft van de slachtoffers tussen de 12 en 15-jaar oud. Het letsel van deze jongeren is vaak ernstiger. Het aantal jongeren tussen de 12 en 15 dat na een ongeval met een e-bike op de Spoed Eisende Hulp belandt is gelijk aan de fatbike. Opvallend want daarmee zou de hetze tegen de jongere fatbike gebruiker dus ook moeten gelden tegen jongere e-bike gebruiker.
Er zijn aanzienlijk meer fietsslachtoffers op een gewone fiets, 715 versus 96 fatbike slachtoffers en 480 e-bike ongevallen. Bij ongevallen met e-bikes was 51% van de slachtoffers ouder dan 55 jaar. Dat zijn 240 55+ e-bike slachtoffers versus zo’n 50 jongere fatbike slachtoffers in één week tijd. Deze tussenrapportage is opnieuw een stijging in het aantal ongevallen met ouderen in de leeftijd van 55+. Uit eerdere cijfers bleek dat bij 72% van de fietsongelukken met dodelijke afloop ouderen zijn betrokken.
We lezen vervolgens dat de directeur van VeiligheidNL zegt dat ze verwacht dat er dit jaar 5000 fatbike eigenaren op de spoedeisende hulp zullen belanden. Op basis van haar eigen cijfers denken wij dat dit eerder 4608 slachtoffers zullen zijn. Ze vergeet daarnaast te vermelden dat er 23.000 e-bike slachtoffers zullen vallen en 34.320 fietsslachtoffers. Het overgrote deel van die slachtoffers zitten in de 55+ categorie. We schreven het al eerder daar zit het gevaar op de weg.
We snappen dat er meer fiets en e-bike gebruikers zijn en dat er in die categorie ook meer slachtoffers zullen vallen. Wat we ook helaas nu ook niet weten is hoe een ongeval ontstaan is. We zien vaak dat er auto’s bij fatbike ongevallen betrokken zijn. Daarnaast snappen wij niet dat er (nog steeds) ouders zijn die kinderen zonder enige verkeerskennis op fatbikes laten rondscheuren.
Wij maar ook kenniscentrum VeiligheidNL pleiten voor een leeftijdsgrens van 16 jaar voor e-bikes. Legaalrijden heeft uit eigen onderzoek al gezien dat het gebruik van Lichte Elektrische voertuigen vanaf 16 jaar en ouder pas verantwoordelijk is.
Fatbikes worden vooral onder jongeren gebruikt en de goedkope modellen die je ook via AlieExpress kan bestellen zijn opvallend vaak betrokken bij ongevallen. Wij merken ook dat de fietslobby in Nederland merkt dat de verkoop van fatbikes de verkoop van gewone e-bikes en fietsen kannibaliseert. Dit speelt ook mee in de hetze tegen fatbikes in Nederland.
Geef een reactie