Posted on

by

in

Invoering LEV-kader vermoedelijk pas in 2024

Luuk ontdekte een overheidsdocument van het ministerie van Infrastructuur en waterstaat waarin staat dat de invoerdatum van het LEV-kader op 1 januari 2023 niet haalbaar lijkt. In het stuk lezen we dat het LEV-kader met de bijbehorende wetgeving na de zomer van 2023 naar de Tweede Kamer gestuurd zal worden voor goedkeuring.

In de Kamerbrief van 13 juli 2021 is de ambitie opgenomen het LEV-kader per 1 januari 2023 in werking te laten treden. Dit streven blijkt te ambitieus. De aanpassingen in regelgeving verwachten we in 2023 naar de Tweede Kamer te sturen. Over het moment van implementatie is nu nog geen uitspraak te doen. Deze is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de planning van commissiedebatten en tweeminutendebatten. Parallel wordt gewerkt aan de implementatie van het complete LEV-kader. De voorzichtige ambitie is dat dit na de zomer van 2023 naar de Tweede Kamer kan.

Dat komt er op neer dat eigenaren van LEVs in Nederland nog minimaal twee zomers onverzekerd rond zullen rijden en dat de invoering van het kader vermoedelijk pas in 2024 zal plaatsvinden. Veel zal er overigens niet veranderen want vrijwel alle e-steps die je nu al ziet rondrijden blijven dan nog net zo verboden als nu. Dat komt omdat de Nederlandse overheid extreem hoge veiligheidseisen stelt aan de e-step. Eisen die je nergens anders ter wereld tegenkomt.

In het stuk staat ook dat het maximale motorvermogen van e-steps 400 Watt zal zijn:

Met een nominaal vermogen van 400 Watt is volgens de TU Delft op een e-step met een totale toegestane massa van 140 kg binnen vijf seconden een snelheid van 18 km/h te behalen. Dit sluit aan bij de versnelling die een gemiddelde fietser heeft.

Duitsland stelt 500 Watt als grens voor het vermogen met daarbij een maximale constructiesnelheid van 20 km/h. In de rest van de landen van Europa werken ze met zelfregulering. Zoals in Frankrijk waar een overschrijding van de snelheid een hoge boete tot gevolg heeft. Dat lijkt ons ook veel logischer omdat een minimaal motorvermogen ook gevaarlijk is. Je hebt dan niet meer het vermogen om iets te ontwijken op de momenten waarop het mis dreigt te gaan. Dit hebben we ook aangegeven maar vinden we niet terug in de stukken.

We lezen wel dat de Fietsersbond waarschuwt voor de verkeersveiligheid op de relatief drukke Nederlandse fietspaden door de komst van e-steps. Vreemd is dat deze ongefundeerde standpunten worden opgenomen in het stuk. Want het is een aanname dat het drukker gaat worden op het fietspad en daarnaast nemen de meeste LEVs ook veel minder ruimte in op het fietspad.

De Fietsersbond is fel  tegen de komst van de e-step en LEVs zonder stuur op het fietspad. Het is vreemd dat dit clubje van slechts 30.000 aanhangers zich mag bemoeien met regelgeving waar ze een sterke afkeer tegen hebben. Dan krijg je volgens ons geen onafhankelijk beeld. Wij worden nog steeds genegeerd in de stukken en het gelijkheidsbeginsel geld blijkbaar niet voor eigenaren van LEVs. Op zich niet vreemd omdat op het ministerie van verkeer en waterstaat ook de hardde kern van de Fietsersbond werkzaam is.

11 reacties op “Invoering LEV-kader vermoedelijk pas in 2024”

  1. Luuk avatar
    Luuk

    Het lijkt erop dat we in Nederland vooral moeten hopen op een snelle invoering van EU-wetgeving voor LEV’s.

    Dit hele Nederlandse verhaal slaat werkelijk nergens meer op. Ze zijn met 100 man bloedserieus aan het werk aan iets wat geen enkel verschil gaat maken.

    Onbegrijpelijk dat ze het zelf niet kunnen of willen zien.

  2. Luuk avatar
    Luuk

    Ik verwacht dat als je deze scoop deelt met de NOS, dat het wel wordt opgepakt. Is behoorlijk nieuws aangezien er zoooveel mensen op zitten te wachten.

    Wellicht kan je ze meer info geven over de punten waar het allemaal mis loopt en nog even categorie 1C in het zonnetje zetten😄👍

    1. Harold avatar
      Harold

      RTL heeft het wel opgepakt.
      Beter laat dan nooit, 3 maanden later maar vandaag ben ik via een link op jullie website gekomen:

      https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5329894/ziggo-monteur-step-elektrische-stepjes?fbclid=IwAR1TmFVb7SHVsp92FYlYSC7cdNJeOLy2FjJSg_QQGpqC5IdaCZR1srq597o

  3. Tessa avatar
    Tessa

    We moeten dus nog twee jaar wachten op een kader wat helemaal niks gaat veranderen. De wetgeving in 2024 is hetzelfde als nu. Mijn e-step is dan nog steeds net zo illegaal als nu. Ik blijf gewoon rondrijden en koop elke keer als de politie mijn e-step in beslag neemt weer een nieuwe. Dat ik onverzekerd rondrij kan ik niks aan doen, ik heb een overheid die geen knoop kan doorhakken….

    1. Lex avatar
      Lex

      Je kunt je step legaal maken, zie stepombouw.nl
      Er is ook een Whatsapp groep met behulpzame mensen, want het is best ingewikkeld.
      Hij wordt er ook niet veiliger op, integendeel, maar hij wordt niet meer in beslag genomen.

  4. Bert avatar
    Bert

    Qua motorvermogen e-steps gelijkstellen met een fiets en tegelijkertijd met keuringen ook als een bromfiets indelen in het LEV kader inclusief kenteken, nummerplaat en rijbewijs. Dat snapt toch niemand. Een e-step is geen bijzondere bromfiets. Kijk maar naar de rest van de wereld.

  5. Desi avatar
    Desi

    De Fietsersbond (een clubje door Gazelle gesponsorde bejaarden) pleit voor een lager motorvermogen voor levs. Laat deze fossielen zich eens gaan bemoeien met zichzelf. De meeste gewonden en ernstige ongevallen in Nederland vinden plaats onder hun aanhang. De e-step is zelfs 5x veiliger dan de fiets (bron RoSPA) dus waar wachten we nog op?

    1. Lex avatar
      Lex

      Een lobby met geld en vriendjes op de juiste plaatsen.
      Dat is het enige wat werkt in de Nederlandse politiek.

  6. Tycho avatar
    Tycho

    Het is trouwens wel een oude document uit maart maarja nederland fel tegen lev’s en wij lekker onverzekerd blijven rond karren. Met en zonder nieuwe regels. Het is inderdaad heel stom brommer regels en dan vermogen, acceleratie en dergelijke aan banden legen. Oh geen stuur ja kan niet. Iets met vaardigheden die je blijkbaar nergens anders nodig hebt, top onderzoekers!

  7. Lisette avatar
    Lisette

    Nog twee jaar wachten? Ik ga ook gewoon lekker rijden, fuck de verzekeraars die al 4 jaar niks doen en fuck de overheid die ook al net zo lang helemaal niks doet en niet eens in staat is om mensen verzekerd op een e-stepje naar keuze te laten rondrijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *