Posted on

by

in

ESK8 met trapondersteuning verboden maar op een e-step mag het

Er was de afgelopen week wat verwarring over de pagina over de e-step met trapondersteuning die spontaan van de website van de Rijksoverheid was verdwenen. Zijn deze e-steps nu wel of niet toegestaan? Zojuist gaf het ministerie van IenW opheldering. Voor e-steps met trapondersteuning gelden dezelfde regels als voor een e-bike: je moet zelf meetrappen om vooruit te komen, de trapondersteuning stopt bij 25 kilometer per uur en het max. motorvermogen is 250 watt. De step mag dus niet zelfrijdend zijn. 

Mellow maakt een elektrisch skateboard waar ook trapondersteuning op zit tot 25 KM/u. Technisch gezien zelfs veiliger dan een normaal skateboard omdat je ook nog eens kan remmen met de bijgeleverde remote. We vroegen onlangs aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat of het elektrisch skateboard (ESK8) van Mellow die deze functie ook heeft nu ook is toegestaan. Dit is de reactie:

Deze vergelijking gaat niet op. Ik licht hieronder toe waarom het voor dit specifieke skateboard niet opgaat, maar ook in algemene zin een elektrisch skateboard met ‘trapondersteuning’ niet gelijk geschakeld kan worden met een elektrische fiets met trapondersteuning zoals vermeld in de verordening (EU) 168/2013.

Het specifieke skateboard in het filmpje heeft meerdere modi. Het gaat erom wat een voertuig kan en niet waar je het op instelt. Ter illustratie: een speed-pedelec waarbij je de ondersteuning uitzet, is niet opeens een fiets voor de regelgeving.

Stel een elektrisch skateboard heeft alleen de modus ‘ondersteuning bij afzetten met de voet’, dan is het nog geen elektrische fiets met trapondersteuning. De voertuigen zijn te verschillend. Op een (e-)skateboard stuur je niet met een stuur maar met je voeten/gewicht, je komt skateboards normaliter tegen op het trottoir en niet op het fietspad, en een skateboard heeft vier wielen in plaats van twee. De gelijkschakeling met een (e-)fiets gaat dus niet op.

9 reacties op “ESK8 met trapondersteuning verboden maar op een e-step mag het”

  1. Hendrik avatar
    Hendrik

    Jammer, maar was te verwachten.

    Vraag mij wel af hoe ze erbij komen dat je skateboards/longboards vooral op het trottoir tegenkomt. Je zou bijna denken dat ze geen verstand hebben van wat er zich afspeelt in het verkeer bij het ministerie van infrastructuur en waterstaat.

  2. Jessica avatar
    Jessica

    Als de overheid een innovatieve geest zou hebben zouden ze zo’n Mellow board juist moeten toestaan. Het is op deze manier van rijden zelfs veiliger dan een klassiek skateboard.

    Het toestaan van e-steps met trapondersteuning is denk ik veel gevaarlijker omdat die e-steps niet zijn ontwikkeld voor dit gebruik. Ze rijden met gehackte firmware, de hoogte van de treeplank (waar je opstaat) is eigenlijk te hoog om normaal te kunnen steppen en de politie gaat dit nooit snappen.

    1. Paulus aka G0erwt avatar
      Paulus aka G0erwt

      Hoe kom je er bij dat e-steps met trapondersteuning veel gevaarlijker zijn? Kijk eens naar de site van flykly.com naar de smart-ped. Volgens mij kun je daar prima mee steppen! Sterker nog je moet steppen om aan de gang te blijven. Ik zie weliswaar geen maten, maar is in vergelijking met mijn ‘normale’ step met 20″ wielen vrijwel identiek.
      Als het Ministerie van I&W de e-step met trapondersteuning nu toch gelijkstelt aan de e-bike met trapondersteuning zijn we al een hele step/stap verder.

  3. Wouter avatar
    Wouter

    Voor het ministerie van I&W:

    Met een skateboard zonder motor mag je op de stoep; op het voetpad; op het fietspad.
    Is er geen stoep, voetpad of fietspad, dan mag je op de rijbaan rijden.

  4. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    steppen op een e step vindt niemand leuk. is er ook idd. niet voor gemaakt.

    1. Lex2 avatar
      Lex2

      @Nikolaus, knap dat je de mening van iedereen weet. Waarschijnlijk veel werk geweest om alle mensen hun mening te vragen. Ik ben overigens niet gevraagd, maar ik zal de enige zijn.

  5. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Lex2, de site heet niet voor niets legaalrijden en niet legaaltrappen. Ik vind ook dat het doel niet uit het oog verloren mag worden. Trapondersteuning is opgeven. Kan je net zo goed gaan e-fietsen. De mensen hier willen elektrisch rijden. En over trapondersteuning na te denken geeft het verkeerde signaal richtig ministerie. ik denk trouwens nog steeds dat niemand trappen leuk vindt op een e step.

  6. Peter avatar
    Peter

    Erg leuk dat diegene met IP adres 141.101.77.xxx hier een discussie voert onder allemaal andere namen en daarbij andere LEV gebruikers aan het bashen is. We houden van een open discussie maar houden het graag zuiver. We hebben je berichten gewist.

  7. Tim avatar
    Tim

    nieuws!!! Zojuist bekend. Minister cora van nieuwenhuizen is opgestapt!

    https://www.bndestem.nl/politiek/vvd-veteraan-cora-van-nieuwenhuizen-stapt-op-als-minister~a1fabdea/

    Nu hopen dat er eens geformeerd gaat worden, en dat er vanaf een nieuw kabinet weer een keer échte beslissingen kunnen worden genomen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *