Posted on

by

in

Directie communicatie van de politie geeft antwoord op vragen van Legaalrijden

Omdat er nog steeds veel onduidelijk is over de wet- en regelgeving over LEVs stelden we aan de politie o.a. de vraag hoe het nu precies zit. Dit komt mede door het aanzienlijk aantal afwijkende meldingen die we vrijwel dagelijks ontvangen na een staande houding met een Licht Elektrisch Voertuig door de politie. Het lijkt soms wel Russisch roulette hoe de wet- en regelgeving wordt toegepast.

Via de directie communicatie van de politie kregen we uitgebreid antwoord over de huidige wet- en regelgeving met betrekking tot LEVs:

Het beleid met betrekking tot LEV’s, vaak met name elektrische stepjes, is door het CVOM bepaald en nog recentelijk (half oktober 2021) landelijk herhaald bij de politie onder de aandacht gebracht.

In de Aanwijzing Inbeslagneming van het OM staat vermeld

“dat niet toegelaten voertuigen (bij eerste constatering) in beslag genomen kunnen worden, indien het een voertuig betreft dat niet in aanmerking voor individuele goedkeuring”; zoals de meeste elektrische steps.

Ervaring leert echter dat:

– Het hier vaak om dure voertuigen gaat.

– Er ontzettend veel onduidelijkheid wordt ervaren bij burgers. Er is wisselende berichtgeving in de media, soms ook vanuit het ministerie, verkopende partijen informeren onvolledig en in het algemene straatbeeld zie je ze overal, “dus dan zal het wel mogen”. Gevolg is dat veel burgers het gevoel hebben dat ze deze voertuigen op de openbare weg mogen gebruiken. Dit heeft tot gevolg dat de (directe) inbeslagneming niet goed stand houdt en het voertuig wordt daarom vaak teruggegeven.

Het hiervoor opgestelde OM-beleid komt kortweg neer op het volgende:

– De politie zal altijd PV opmaken voor feitcode K024b. Het OM bepaalt daarvoor de hoogte van de boete.

– Bij een eerste overtreding zal de politie tevens een waarschuwing geven dat bij herhaling het voertuig in beslag kan worden genomen.

– Bij herhaling kan de politie, naast K024b, dus ook het voertuig in beslag nemen. De Officier van Justitie bepaalt dan wat er met het voertuig moet gebeuren.

Hoewel het toezicht en de handhaving m.b.t. elektrische stepjes en andere voertuigen bij de politie niet de hoogste prioriteit heeft, zal de politie hierop wel degelijk handhaven. Hierbij spelen het verkeersonveilig gebruik (bv. over stoepen, door voetgangersgebieden of op de rijbaan) en overlast ook een rol. Bedacht moet daarbij worden dat het gebruik van deze voertuigen niet alleen kan leiden tot schade en/of letsel bij de gebruiker zelf, maar ook bij andere weggebruikers. En omdat deze voertuigen vaak niet verzekerd zijn, zijn de gebruikers hiervoor individueel aansprakelijk.

Met de toename van dit soort voertuigen in het straatbeeld mag verwacht worden dat de politie hiertegen in voorkomende gevallen meer zal optreden.

9 reacties op “Directie communicatie van de politie geeft antwoord op vragen van Legaalrijden”

  1. Jakub avatar
    Jakub

    Dus zoals we weten.

    Europese Unie heeft regels die officieel zijn. Maat opdat de plitie is: de rechter, de rechten maker en handhaving.
    Dan mogen we niet rijden

    Welkom in een politiestaat Nederland 👍👍👍

  2. Eddie avatar
    Eddie

    Volstrekt logisch dat je beter (minstens) drie keer door rood kunt rijden met de auto dan dat je lev in beslag wordt genomen + boete terwijl je je keurig aan alle regels houdt en niemand tot last bent. Logisch nadenken? Nahmen daar doen we niet aan. Oneerlijk handhaven wel.

  3. Bertus avatar
    Bertus

    Ik vind dat van die verzekering bullshit. Als je op een fiets iemand aanrijdt heb je ook geen verzekering. Dat terwijl je dezelfde snelheid rijdt. Ik wil daar graag antwoord op.

    1. Peter avatar
      Peter

      Een LEV is een motorvoertuig volgens de overheid. Daarom moet er een verzekering op en willen ze zelfs kentekenplicht.

      Een e-bike (fiets met trapondersteuning) met een snelheid tot 25 km/h en een motor wordt gezien als een “normale fiets. Totaal onterecht want een e-bike is qua snelheid vergelijkbaar met een LEV.

      In de meeste lidstaten stellen ze een LEV ook gelijk aan een fiets of e-bike qua regelgeving maar in Nederland maken ze van een LEV een (bijzondere) bromfiets. In de huidige wetgeving maar ook in het zogenaamde nieuwe LEV kader. Dat klinkt nieuw maar is gewoon oude wijn in nieuwe zakken.

      1. Lisette avatar
        Lisette

        Dus als verzekeraars LEVs net als een fiets via een aansprakelijkheidsverzekering verzekeren is het opgelost…. Oh nee want dan verdienen verzekeraars er niks aan dus is er met de overheid besloten om dit te doen via verzekeringsplaatjes en een WAM-verzekering. De LEV als verdienmodel en dan zeggen ze gewoon dat ze het via die plaatjes beter kunnen reguleren en de ongevallen in de gaten kunnen houden….. heel vreemd want met onverzekerde fietsers weten ze dit dan weer wel precies. De LEV is de nieuwe melkkoe.

  4. Brandon Schaap avatar
    Brandon Schaap

    Ik wil graag een helm dragen maar omdat ik bang ben voor een boete durf ik dit niet….

    1. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      draag helm met lef zonder lev 😆

    2. Hans avatar
      Hans

      mss beter met een mondkapje, lol

  5. D avatar
    D

    Ik heb niet zo lang geleden aangesproken door een agent. Hij zij alleen tegen mij dat ik verder moest lopen, voor de rest had hij niks gedaan. Ik had echt gelukt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *